DaimlerChrysler Nederland

DaimlerChrysler maakt concerncijfers en
resultaten per divisie bekend over boekjaar 2000

DaimlerChrysler AG (beurssymbool DCX) heeft op 26 februari jl. de cijfers over het boekjaar 2000 bekendgemaakt, alsmede de resultaten per divisie. Nadere informatie over de herstructureringsplannen voor de Chrysler Group wordt in een afzonderlijk persbericht bekend gemaakt.

DaimlerChrysler Group In 2000 steeg de omzet met 8% tot een recordbedrag van 162,4 miljard (1999: 150 miljard). Op vergelijkbare basis betekent dit een stijging met 12%. Het bedrijfsresultaat werd nadelig beïnvloed door verliezen in Noord-Amerika in het tweede halfjaar. Eenmalige posten meegerekend zakte de bedrijfswinst met 11% tot 9,8 miljard (1999: 11,0 miljard). Het nettoresultaat steeg met 37% tot 7,9 miljard (1999: 5,7 miljard) en de winst per aandeel steeg van 5,73 tot 7,87, hetgeen grotendeels werd veroorzaakt door een lagere belastingdruk. Met uitsluiting van eenmalige posten (die een netto positief resultaat lieten zien van 4,5 miljard), lag het bedrijfsresultaat 49% lager op 5,2 miljard (1999: 10,3 miljard). Het netto resultaat daalde met 44% tot 3,5 miljard en de winst per aandeel daalde van 6,21 naar 3,47.

Dividend De Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen zullen op de Jaarvergadering, die op 11 april 2001 in Berlijn wordt gehouden, een ongewijzigd dividend van 2,35 per aandeel voorstellen.

De divisie vergrootte zijn aandeel op de Duitse markt, ondanks een krimpende markt. Voor het eerst werden in de Verenigde Staten meer dan 200.000 auto's van het merk Mercedes-Benz verkocht.

De nieuwe C-klasse, waarvan 147.900 exemplaren werden verkocht, is uitstekend ontvangen, net zoals de M-klasse en de S-klasse. De S-klasse sedan stond in zijn segment wederom aan de top met een marktaandeel van 53% wereldwijd. In totaal werden 102.100 smarts verkocht (1999: 79.900).

Chrysler Group Voor de Chrysler Group, die momenteel een ingrijpende herstructurering doorvoert, was 2000 een uitermate moeilijk jaar. De verkoop daalde licht tot 3,0 miljoen exemplaren (1999: 3,2 miljoen). De omzet steeg met 7% tot 68,4 miljard (1999: 64,1 miljard), hetgeen voornamelijk het gevolg was van de sterke positie van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro. Gemeten in Amerikaanse dollars daalde de omzet voor de Chrysler Group met 8%. Het bedrijfsresultaat ging met 90% omlaag en kwam uit op 0,5 miljard (1999: 5,2 miljard) door verliezen in het tweede halfjaar die werden veroorzaakt door een combinatie van hevige concurrentie in de Verenigde Staten en grotere uitgaven in verband met kortingen (vooral op uitlopende modellen) alsmede de introductiekosten voor nieuwe modellen.

Bedrijfswagens Het aantal verkochte bedrijfswagens daalde licht, van 554.900 exemplaren in 1999 tot 549.000 in 2000, terwijl de omzet met 8% steeg tot 28,8 miljard (1999: 26,7 miljard). Het bedrijfsresultaat steeg van 1,1 miljard naar 1,2 miljard, ondanks een aanzienlijke daling van de resultaten bij het Amerikaanse bedrijf Freightliner in het tweede halfjaar. Daartegenover stond een herstel van de markt voor zware bedrijfswagens in Brazilië en Turkije.

De bedrijfswagendivisie introduceerde een aantal nieuwe modellen in 2000, waaronder de zware Actros SLT, de Unimog moduletransporter U500, de Medio minibus, het OC500 buschassis en een geheel nieuwe versie van de Sprinter bestelwagen. Er vonden twee belangrijke overnames plaats: van Western Star, de Canadese topproducent van zware vrachtwagens, inclusief het busmerk Orion; en van Detroit Diesel, één van 's werelds meest vooraanstaande leveranciers van zware dieselmotoren voor toepassing in het wegtransport.

DaimlerChrysler Services Om de toegevoegde waarde van de financiële diensten van DaimlerChrysler voor de hele keten in de automobielindustrie extra te accentueren, is de naam van de divisie veranderd van debis in DaimlerChrysler Services AG.

De omzet steeg in 2000 met 36% tot 17,5 miljard (1999: 12,9 miljard). De toenemende druk op de marges en de stijgende rentetarieven die met het oog op de felle concurrentie in de Verenigde Staten niet in de leaseprijzen konden worden doorberekend, leidden tot een daling van het bedrijfsresultaat (exclusief eenmalige effecten) van 38%, van 1,0 miljard tot 0,6 miljard. De eenmalige effecten werden enerzijds veroorzaakt door een waardeaanpassing voor lease-auto's van 0,5 miljard en anderzijds door een winst van 2,3 miljard door het van de hand doen van een beheersend belang in debis Systemhaus.

Aerospace
In juli vorig jaar vond de fusie plaats van Aerospace van DaimlerChrysler (DASA), het Franse Aerospatiale Matra en het Spaanse Casa. Het nieuw gevormde bedrijf, European Aeronautic Defence and Space Company (EADS), is het grootste lucht- en ruimtevaartbedrijf in Europa en in grootte het derde bedrijf in zijn soort in de wereld.

De beursgang van EADS verliep succesvol. DaimlerChrysler werd de grootste aandeelhouder met ongeveer 33% van de aandelen in zijn bezit. Dit leverde een eenmalige winst op van 3,3 miljard. Omdat Dasa in andere handen overging, komt het bedrijf alleen voor in de geconsolideerde halfjaarcijfers over het eerste halfjaar van 2000. Sinds 1 juli 2000 weegt EADS mee in de activa, in dezelfde verhouding als het aandeel dat DaimlerChrysler bezit in EADS. Het onderdeel MTU Aeroengines blijft daarentegen verder volledig geconsolideerd.

Als gevolg van consolidatie daalde de omzet van EADS met 41% tot 5,4 miljard in 2000, terwijl het bedrijfsresultaat terugliep met 38% tot 0,5 miljard (1999: 0,7 miljard).

Overige bedrijfsonderdelen
In 2000 werd een overeenkomst gesloten betreffende de verkoop van Adtranz, het onderdeel railsystemen van DaimlerChrysler, aan Bombardier, op voorwaarde van goedkeuring door de EU. In 2000 stegen de inkomsten van Adtranz met 9% tot 3,9 miljard (1999: 3,6 miljard) en steeg het aantal opdrachten in waarde met 24% tot 4,1 miljard, waarmee het break-even punt werd bereikt.

Automotive Electronics (TEMIC) maakte een goed jaar door met een omzetgroei van 20% tot 1,1 miljard (tegenover 0,9 miljard in 1999). De totale waarde van het aantal nieuwe opdrachten steeg met 13% naar 1,2 miljard.

MTU/Diesel Engines vergrootte de omzet met 8% tot 1,0 miljard, voornamelijk door de grotere afzet van toepassingen voor schepen en aggregaten.

Dit persbericht bevat toekomstgerichte uitspraken gebaseerd op overtuigingen van het management van DaimlerChrysler. Indien in dit persbericht woorden/zinsneden als 'verwacht', 'meent', 'schat', 'is voornemens', 'plan' en 'project' voorkomen, dan geven deze toekomstgerichte uitspraken weer. Dergelijke uitspraken weerspiegelen de huidige opvattingen van DaimlerChrysler met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen en zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden. Er zijn vele factoren die ertoe kunnen leiden dat de daadwerkelijke resultaten aanzienlijk anders zullen zijn, waaronder onder andere veranderingen in algemene economische en zakelijke omstandigheden, schommelingen in wisselkoersen en rentetarieven, de introductie van concurrerende producten, gebrek aan marktacceptatie van nieuwe producten en wijzigingen in bedrijfsstrategieën. De daadwerkelijke resultaten kunnen aanzienlijk afwijken van de hier uitgesproken verwachtingen. DaimlerChrysler wijst elke verplichting om deze toekomstgerichte uitspraken te actualiseren af.

DaimlerChrysler - Resultaten over 2000

Wisselkoers voor conversie: 1 = USD 0,9388 (Inkooptarief van de Federal Reserve Bank New York op 29 december 2000).


1 gebaseerd op cijfers in Euro

2 voor eenmalige posten

Februari 2001