CORDAID

Vastenaktie viert 40ste verjaardag

PERSBERICHT

Den Haag, 27 februari 2001

Vastenaktie viert 40ste verjaardag
Solidariteit en soberheid kernbegrippen in duurzaamheidscampagne

Op 28 februari a.s. viert Vastenaktie dat het veertig jaar geleden werd opgericht. De Grote Kerk in Den Haag dient als decor voor de .Maaltijd van duizend.. Een bezinnende maaltijd waarin solidariteit en soberheid de basis vormen voor verdieping in de thematiek die dit jaar bij Vastenaktie centraal staat: duurzame samenlevingsopbouw in ontwikkelingslanden. Honderden vrijwilligers en partners afkomstig van Vastenaktie-projecten in de Filipijnen, Peru en Uganda en andere gasten zullen deelnemen aan deze bijzondere maaltijd. Bisschop Van Luijn zal de 41ste campagne inluiden met de officiële opening van de nieuwe web-site van Vastenaktie: www.vastenaktie.nl. Juan, bekend van de Nederlandse soap .Onderweg naar morgen. en z.n recente hit .Summer Rain., de musical-ster Michelle David en het multiculturele vrouwenkoor De Alomtonen zorgen voor de muzikale omlijsting van het programma van de VastenaktieMaaltijd.

Al veertig jaren is er in de veertigdagen tijd - van Aswoensdag tot Pasen - actie gevoerd voor de armsten in de wereld. Wat begon als een missionaire opdracht binnen de (Rooms) Katholieke gemeenschap is inmiddels uitgegroeid tot een van de breedst gedragen solidariteitscampagnes in Nederland. Ruim 30.000 vrijwilligers, 600 basisscholen en 66.000 individuele donateurs hebben gedurende al die jaren op hun eigen wijze een bijdrage geleverd aan een totale opbrengst over veertig jaar die dit jaar de 400 miljoen zal passeren. Met dit geld steunt Vastenaktie per jaar zo.n 350 kleinschalige sociaal-economische ontwikkelingsprojecten in de Derde Wereld. Fondsenwerving is van oudsher een belangrijke pijlers van Vastenaktie. Minstens zo belangrijk zijn het bevorderen van bewustwording en mentaliteitsverandering ten aanzien van de situatie in de Derde Wereld door het geven van voorlichting en het creëren van betrokkenheid.

Met de VastenaktieMaaltijden die veelal bezinnend en sober van karakter zijn, geven mensen gedurende de hele actieperiode blijk van hun betrokkenheid bij de Vastenaktie-projecten. Op deze manier werkt Vastenaktie mee aan de bewustwording dat het rijke Westen met meer solidariteit, spiritualiteit en soberheid veel kan betekenen voor de mensen in ontwikkelingslanden.
Het is daarom niet helemaal toevallig dat Vastenaktie juist de VastenaktieMaaltijd gebruikt als feestelijk kader voor de viering van haar veertigjarig bestaan. De VastenaktieMaaltijd is een solidariteitsmaaltijd. Samen aan tafel als uiting van haar wens en voornemen om samen te delen, onder het motto .Samen maken we er meer van!.

In het afgelopen jaar behaalde Vastenaktie een recordopbrengst van 14,7 miljoen gulden.

Vastenaktie is onderdeel van Cordaid.

Noot voor de redactie (