CORDAID
Vastenaktie viert 40ste verjaardag
PERSBERICHT
Den Haag, 27 februari 2001
Vastenaktie viert 40ste verjaardag
Solidariteit en soberheid kernbegrippen in duurzaamheidscampagne
Op 28 februari a.s. viert Vastenaktie dat het veertig jaar geleden
werd opgericht. De Grote Kerk in Den Haag dient als decor voor de
.Maaltijd van duizend.. Een bezinnende maaltijd waarin solidariteit en
soberheid de basis vormen voor verdieping in de thematiek die dit jaar
bij Vastenaktie centraal staat: duurzame samenlevingsopbouw in
ontwikkelingslanden. Honderden vrijwilligers en partners afkomstig van
Vastenaktie-projecten in de Filipijnen, Peru en Uganda en andere
gasten zullen deelnemen aan deze bijzondere maaltijd. Bisschop Van
Luijn zal de 41ste campagne inluiden met de officiële opening van de
nieuwe web-site van Vastenaktie: www.vastenaktie.nl. Juan, bekend van
de Nederlandse soap .Onderweg naar morgen. en z.n recente hit .Summer
Rain., de musical-ster Michelle David en het multiculturele
vrouwenkoor De Alomtonen zorgen voor de muzikale omlijsting van het
programma van de VastenaktieMaaltijd.
Al veertig jaren is er in de veertigdagen tijd - van Aswoensdag tot
Pasen - actie gevoerd voor de armsten in de wereld. Wat begon als een
missionaire opdracht binnen de (Rooms) Katholieke gemeenschap is
inmiddels uitgegroeid tot een van de breedst gedragen
solidariteitscampagnes in Nederland. Ruim 30.000 vrijwilligers, 600
basisscholen en 66.000 individuele donateurs hebben gedurende al die
jaren op hun eigen wijze een bijdrage geleverd aan een totale
opbrengst over veertig jaar die dit jaar de 400 miljoen zal passeren.
Met dit geld steunt Vastenaktie per jaar zo.n 350 kleinschalige
sociaal-economische ontwikkelingsprojecten in de Derde Wereld.
Fondsenwerving is van oudsher een belangrijke pijlers van Vastenaktie.
Minstens zo belangrijk zijn het bevorderen van bewustwording en
mentaliteitsverandering ten aanzien van de situatie in de Derde Wereld
door het geven van voorlichting en het creëren van betrokkenheid.
Met de VastenaktieMaaltijden die veelal bezinnend en sober van
karakter zijn, geven mensen gedurende de hele actieperiode blijk van
hun betrokkenheid bij de Vastenaktie-projecten. Op deze manier werkt
Vastenaktie mee aan de bewustwording dat het rijke Westen met meer
solidariteit, spiritualiteit en soberheid veel kan betekenen voor de
mensen in ontwikkelingslanden.
Het is daarom niet helemaal toevallig dat Vastenaktie juist de
VastenaktieMaaltijd gebruikt als feestelijk kader voor de viering van
haar veertigjarig bestaan. De VastenaktieMaaltijd is een
solidariteitsmaaltijd. Samen aan tafel als uiting van haar wens en
voornemen om samen te delen, onder het motto .Samen maken we er meer
van!.
In het afgelopen jaar behaalde Vastenaktie een recordopbrengst van
14,7 miljoen gulden.
Vastenaktie is onderdeel van Cordaid.
Noot voor de redactie (