Verkoop CSM levensmiddelendivisie aan Heinz definitief
CSM nv maakt bekend dat de eerder op 20 december 2000 aangekondigde verkoop
van de CSM levensmiddelendivisie aan H.J. Heinz Company thans definitief kan
worden geeffectueerd. De consultatieprocedures met werknemersorganisaties en
het vertegenwoordigend overleg zijn voltooid. De Europese
mededingingsautoriteit heeft de transactie op 23 februari jl. goedgekeurd.
De overdracht zal plaatsvinden op
28 februari a.s. en effectief zijn per 26 februari 2001.
De verkoopprijs bedraagt ? 425 miljoen. De levensmiddelendivisie realiseert
een jaarlijkse omzet van ? 350 miljoen. De divisie telt circa 1.350
medewerkers. De belangrijkste productgroepen zijn soepen, kant en klaar
maaltijden, mixen en sauzen, pasta, rijst, bakproducten, dessertproducten,
groenten in glas, broodbeleg, siropen, ontbijtproducten en een breed
assortiment producten voor de food service markt. Bekende merken zijn Honig,
Brinta, HAK, de Ruijter, Venz, Karvan Cévitam, Roosvicee, Baukje en Anco.
Heinz, een van de wereldleiders in voedingsmiddelen, verkrijgt met de
activiteiten van de divisie sterke, veelal leidende posities op de
levensmiddelenmarkt in de Benelux.
Voor CSM is de verkoop van de levensmiddelendivisie een volgende stap in
haar strategie zich te concentreren op haar kernactiviteiten, te weten het
produceren en verkopen van bakkerij-ingrediënten en -producten, zoetwaren,
suiker, melkzuur en melkzuurderivaten.
De bakkerij-ingrediëntendivisies, de zoetwarendivisie en de Purac divisie
(melkzuur en melkzuurderivaten) hebben gedurende de laatste jaren een sterke
groei doorgemaakt.
CSM nv
Diemen, 27 februari 2001
Voor informatie: 020 5906325
ACHTERGROND INFORMATIE
CSM nv
CSM is een internationaal opererende onderneming actief op het gebied van de
ontwikkeling, productie, verkoop en distributie van voedingsingrediënten en
zoetwaren. In het verslagjaar 1999/2000 behaalde CSM een netto omzet van ?
2,7 miljard. De netto- winst bedroeg in dat jaar ? 150 miljoen, het
drieëntwintigste achtereenvolgende jaar van winsttoename.
CSM's belangrijkste productgroepen zijn bakkerij-ingrediënten en -producten,
zoetwaren, suiker, melkzuur en melkzuurderivaten. CSM heeft vestigingen in
Nederland en andere Europese landen, de Verenigde Staten, Canada, Brazilië,
Japan, China en Singapore.
In 2000 nam CSM de European Bakery Supplies Business van Unilever en
Continental Sweets over met een jaarlijkse omzet van respectievelijk ? 900
miljoen en ? 150 miljoen.
Na de verkoop van de CSM levensmiddelendivisie zal het aantal medewerkers
ruim 13.000 bedragen.
Meer informatie over CSM is te vinden op http://www.csm.nl
Heinz
Met een omzet van meer dan US$ 9 miljard is H.J. Heinz één van 's werelds
grootste marketing organisaties van merkartikelen aan de consument, hetzij
in supermarkten, restaurants of onderweg.
De 50 bedrijven van Heinz doen zaken in zo'n 200 landen, met meer dan 20
sterke A-merken, waaronder het eigen Heinz merk een jaarlijkse omzet van
circa US$ 3 miljard.
Bekende merken van het bedrijf zijn Heinz, Starkist, Ore-Ida, 9-Lives,
Wattie's, Plasmon, Farley's , Smart Ones, The Budget Gourmet, Bagel Bites,
John West, Petit Navire, Boston Market, Kibbles 'n Bits, Pounce, Pup-Peroni,
Orlando, ABC, Olivine, Juran en Pudliszki.
Heinz maakt, onder licentie, tevens gebruik van de bekende merken Weight
Watchers, Boston en Linda McCartney.
Meer informatie over Heinz is te vinden op http://www.heinz.com