Daihatsu Persbericht

Genève, 27 februari 2001 Daihatsu 'young' RV Turbo Weet u nog hoe het concept model van de Daihatsu Young RV insloeg toen deze werd tentoongesteld op de Genève motorshow vorig jaar? De uniek vormgegeven Young RV maakte zijn debuut op de Europese markt in de herfst van vorig jaar als een sportief model dat autoliefhebbers uitnodigt tot echt vrolijke rijervaringen. Op dit moment is deze zelfde Young RV uitermate populair bij automobilisten in vele landen.
Een compacte ruimtewagen die buiten de menigte staat. De Young RV is modern in elk opzicht. Het optionele panorama dak loopt mooi over vanaf de voorruit tot halverwege het dak. Samen met de tribune opstelling van de stoelen bevordert dit het ruimtelijke gevoel van de Young RV. De nieuwe ontwikkelde 1.3 16V DVVT (Dynamic Variable Valve Timing) twincam motor levert hoge prestaties met een uitzonderlijk laag benzineverbruik en Daihatsu heeft hier ook nog eens een aantal veiligheidsaspecten aan toegevoegd. De unieke dubbele wigvorm, contouren aan de zijkant van de YRV dragen bij aan het design van de YRV. Bovenal is de Young RV een groots voorbeeld van de hoge standaards van kwaliteit en prestaties die een compacte autospecialist als Daihatsu kan bouwen in een auto.
Dit jaar stelt Daihatsu een nog sportievere versie van deze auto tentoon. De Young RV Turbo. Dit model geeft de Europese automobilist het ultieme rijplezier in de vorm van een compacte auto.
De ultieme compacte turbo
De nieuw ontwikkelde 1.3 1.6 met turbo aangedreven motor levert het hoogste vermogen en koppel in zijn klasse. De Turbo werkt vanaf een relatief laag toerental. In combinatie met de DVVT loopt de motor soepel op naar een hoog toerental om zo veel kracht te krijgen, terwijl er een hoog koppel wordt geleverd in het lage en medium toerental. Dankzij de vlakke koppelkromme geeft deze motor een prima, soepele acceleratie bij elk toerental. Door de ontwikkeling van een maximaal vermogen van 95 kW/129 pk bij 6400 toeren per minuut en een maximaal koppel van 177 Nm bij 3200 toeren per minuut drijft de turbo motor de compacte carrosserie van 3,77 meter aan die een ongekende sensatie teweegbrengt. De kracht en het koppel van de turbo motor worden overgebracht naar de wielen door de door Daihatsu ontwikkelde elektronisch gecontroleerde 4-traps automatische transmissie met stuurtiptronic. Beter bekend als ESAT (Economic & Smooth Automatic Transmission). Deze transmissie is een ideale combinatie met de nieuw ontwikkelde motor. Het schakelen wordt gecontroleerd door een zelflerende, electronische regeleenheid. Het algehele resultaat is soepel doorschakelen vanaf stilstaand zonder schokken en met minimale schakelmomenten.
Design en interieur
Om het moderne design en de sportieve styling verder te ontwikkelen is de Young RV Turbo uitgevoerd met speciale aero delen. Het lage zwaartepunt stimuleert de behoefte om sportief te rijden. Verder is het interieur voorzien van semi-kuipstoelen voorin en geeft het interieur een open gevoel dat de sportieve sfeer benadrukt.
Veiligheid
De Young RV heeft een groot aantal veiligheidsaspecten, te beginnen met een zeer veilige carrosserie met vele energie absorberende delen. Naast de twee airbags voorin en de zij-airbags is het interieur voorzien van zachte hemelbekleding en gordijnairbags voor maximale passieve veiligheid. Deze aspecten zijn ontwikkeld om het hoofd, de borst en de buik van de inzittenden te beschermen in geval van een aanrijding. Verder bevordert de inmiddels welbekende ABS met EBD (Electronic Brake-force Distribution) de actieve veiligheid nog meer. Nu we in de 21e eeuw zijn wordt er van autofabrikanten verwacht dat ze een aantal oplossingen aandragen voor problemen, die door automobilisten worden veroorzaakt zoals bijvoorbeeld de milieuvervuiling en files. Daihatsu legt al vanaf het begin van de 20e eeuw de nadruk op compacte auto's en zal deze filosofie ook in de 21e eeuw blijven voortzetten. Daihatsu zal blijven proberen de auto nog compacter en minder milieubelastend te maken. Ook zal Daihatsu verder gaan met de ontwikkeling van auto's die het leven van de berijder zowel makkelijker als plezieriger maken. Elke dag nog leuker maken zal in het middelpunt staan tijdens de ontwikkeling van een auto. De Young RV Turbo is één van de laatste pogingen om deze filosofie in praktijk te brengen. Technische gegevens

Maten en gewichten
Lengte exterieur : 3.765 mm
Breedte exterieur : 1.625 mm
Hoogte exterieur : 1.565 mm
Lengte interieur : 1.765 mm
Breedte interieur : 1.335 mm
Hoogte interieur : 1.220 mm

Wielbasis : 2.370 mm
Spoorbreedte vóór : 1.380 mm
Spoorbreedte achter : 1.365 mm
Bodemvrijheid : 130 mm
Kentekengewicht : 935 kg
Aantal personen : 5 personen
Draaicirkel (banden) : 4,4 meter

Motor
Type : K3-VET type, watergekoeld, 4 cilinders, 16 kleppen, DOHC, Turbo Cilinderinhoud : 1297 cc
Boringxslag : 72,0 mm x 79,7 mm
Max. vermogen : 95 kW/129pk bij 6400 tpm
Max. koppel : 170 Nm bij 3200 tpm
Compressieverhouding : 8,5:1
Benzinesysteem : EFI
Brandstoftankinhoud : 40 liter

Aandrijving
Aandrijving : voorwielen
Overbrengingsverhouding

1e: 2.730

2e: 1.526

3e: 1.000

4e: 0,696
Achteruit: 2.290
Eindoverbrenging : 3.749

Onderstel
Ophanging vóór : MacPherson veerpoten met schroefveren Ophanging achter : Star met langsgeleiders en geprogrammeerde torsie-as
Besturing : Tandheugel
Remmen voor : schijfremmen
Remmen achter : trommelremmen
Handrem : mechanisch op de achterwielen
Wielen : 14" aluminium
Banden : 185/55R14

Prestaties
Brandstofverbruik : 7,5 liter / 100 km
Aanhangwagengewicht

- geremd : 1000 kg

- ongeremd : 350 kg

Daihatsu Holland B.V.
Witboom 2
Postbus 149
4130 EC Vianen
Telefoon 0347 - 750 500
e-mail

Homepage Bovenkant pagina