Daihatsu Persbericht
Genève, 27 februari 2001
Daihatsu 'young' RV Turbo Weet u nog hoe het concept
model van de Daihatsu Young RV insloeg toen deze werd
tentoongesteld op de Genève motorshow vorig jaar? De uniek
vormgegeven Young RV maakte zijn debuut op de Europese markt in de
herfst van vorig jaar als een sportief model dat autoliefhebbers
uitnodigt tot echt vrolijke rijervaringen. Op dit moment is deze
zelfde Young RV uitermate populair bij automobilisten in vele
landen.
Een compacte ruimtewagen die buiten de menigte staat. De Young RV
is modern in elk opzicht. Het optionele panorama dak loopt mooi
over vanaf de voorruit tot halverwege het dak. Samen met de
tribune opstelling van de stoelen bevordert dit het ruimtelijke
gevoel van de Young RV. De nieuwe ontwikkelde 1.3 16V DVVT
(Dynamic Variable Valve Timing) twincam motor levert hoge
prestaties met een uitzonderlijk laag benzineverbruik en Daihatsu
heeft hier ook nog eens een aantal veiligheidsaspecten aan
toegevoegd. De unieke dubbele wigvorm, contouren aan de zijkant
van de YRV dragen bij aan het design van de YRV. Bovenal is de
Young RV een groots voorbeeld van de hoge standaards van kwaliteit
en prestaties die een compacte autospecialist als Daihatsu kan
bouwen in een auto.
Dit jaar stelt Daihatsu een nog sportievere versie van deze auto
tentoon. De Young RV Turbo. Dit model geeft de Europese
automobilist het ultieme rijplezier in de vorm van een compacte
auto.
De ultieme compacte turbo
De nieuw ontwikkelde 1.3 1.6 met turbo aangedreven motor levert
het hoogste vermogen en koppel in zijn klasse. De Turbo werkt
vanaf een relatief laag toerental. In combinatie met de DVVT loopt
de motor soepel op naar een hoog toerental om zo veel kracht te
krijgen, terwijl er een hoog koppel wordt geleverd in het lage en
medium toerental. Dankzij de vlakke koppelkromme geeft deze motor
een prima, soepele acceleratie bij elk toerental. Door de
ontwikkeling van een maximaal vermogen van 95 kW/129 pk bij 6400
toeren per minuut en een maximaal koppel van 177 Nm bij 3200
toeren per minuut drijft de turbo motor de compacte carrosserie
van 3,77 meter aan die een ongekende sensatie teweegbrengt.
De kracht en het koppel van de turbo motor worden overgebracht
naar de wielen door de door Daihatsu ontwikkelde elektronisch
gecontroleerde 4-traps automatische transmissie met
stuurtiptronic. Beter bekend als ESAT (Economic & Smooth Automatic
Transmission). Deze transmissie is een ideale combinatie met de
nieuw ontwikkelde motor. Het schakelen wordt gecontroleerd door
een zelflerende, electronische regeleenheid. Het algehele
resultaat is soepel doorschakelen vanaf stilstaand zonder schokken
en met minimale schakelmomenten.
Design en interieur
Om het moderne design en de sportieve styling verder te
ontwikkelen is de Young RV Turbo uitgevoerd met speciale aero
delen. Het lage zwaartepunt stimuleert de behoefte om sportief te
rijden. Verder is het interieur voorzien van semi-kuipstoelen
voorin en geeft het interieur een open gevoel dat de sportieve
sfeer benadrukt.
Veiligheid
De Young RV heeft een groot aantal veiligheidsaspecten, te
beginnen met een zeer veilige carrosserie met vele energie
absorberende delen. Naast de twee airbags voorin en de zij-airbags
is het interieur voorzien van zachte hemelbekleding en
gordijnairbags voor maximale passieve veiligheid. Deze aspecten
zijn ontwikkeld om het hoofd, de borst en de buik van de
inzittenden te beschermen in geval van een aanrijding. Verder
bevordert de inmiddels welbekende ABS met EBD (Electronic
Brake-force Distribution) de actieve veiligheid nog meer.
Nu we in de 21e eeuw zijn wordt er van autofabrikanten verwacht
dat ze een aantal oplossingen aandragen voor problemen, die door
automobilisten worden veroorzaakt zoals bijvoorbeeld de
milieuvervuiling en files. Daihatsu legt al vanaf het begin van de
20e eeuw de nadruk op compacte auto's en zal deze filosofie ook in
de 21e eeuw blijven voortzetten. Daihatsu zal blijven proberen de
auto nog compacter en minder milieubelastend te maken. Ook zal
Daihatsu verder gaan met de ontwikkeling van auto's die het leven
van de berijder zowel makkelijker als plezieriger maken. Elke dag
nog leuker maken zal in het middelpunt staan tijdens de
ontwikkeling van een auto. De Young RV Turbo is één van de laatste
pogingen om deze filosofie in praktijk te brengen.
Technische gegevens
Maten en gewichten
Lengte exterieur : 3.765 mm
Breedte exterieur : 1.625 mm
Hoogte exterieur : 1.565 mm
Lengte interieur : 1.765 mm
Breedte interieur : 1.335 mm
Hoogte interieur : 1.220 mm
Wielbasis : 2.370 mm
Spoorbreedte vóór : 1.380 mm
Spoorbreedte achter : 1.365 mm
Bodemvrijheid : 130 mm
Kentekengewicht : 935 kg
Aantal personen : 5 personen
Draaicirkel (banden) : 4,4 meter
Motor
Type : K3-VET type, watergekoeld, 4 cilinders, 16 kleppen, DOHC, Turbo
Cilinderinhoud : 1297 cc
Boringxslag : 72,0 mm x 79,7 mm
Max. vermogen : 95 kW/129pk bij 6400 tpm
Max. koppel : 170 Nm bij 3200 tpm
Compressieverhouding : 8,5:1
Benzinesysteem : EFI
Brandstoftankinhoud : 40 liter
Aandrijving
Aandrijving : voorwielen
Overbrengingsverhouding
1e: 2.730
2e: 1.526
3e: 1.000
4e: 0,696
Achteruit: 2.290
Eindoverbrenging : 3.749
Onderstel
Ophanging vóór : MacPherson veerpoten met schroefveren
Ophanging achter : Star met langsgeleiders en geprogrammeerde
torsie-as
Besturing : Tandheugel
Remmen voor : schijfremmen
Remmen achter : trommelremmen
Handrem : mechanisch op de achterwielen
Wielen : 14" aluminium
Banden : 185/55R14
Prestaties
Brandstofverbruik : 7,5 liter / 100 km
Aanhangwagengewicht
- geremd : 1000 kg
- ongeremd : 350 kg
Daihatsu Holland B.V.
Witboom 2
Postbus 149
4130 EC Vianen
Telefoon 0347 - 750 500
e-mail
Homepage
Bovenkant pagina