Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

MINOCW: Verbetering voor onderwijs in allochtone levende talen

27 februari 2001

Persbericht: 029

MAATREGELEN VOOR VERBETERING ONDERWIJS IN ALLOCHTONE LEVENDE TALEN

Staatssecretaris Adelmund zal maatregelen treffen om het onderwijs in allochtone levende talen (OALT) te verbeteren. Op korte termijn betekent dit onder andere extra cursussen Nederlands en gesubsidieerde opleidingen voor OALT-leraren en een inventarisatie van goede taalmethodes. Voor de lange termijn zal een nieuwe lijn voor OALT worden verkend.
De maatregelen worden genomen omdat uit gesprekken met verschillende gemeenten, VNG en minderhedenorganisaties en een verkennend onderzoek van het SCP blijkt dat de uitvoering van de wet voor gemeenten een lastige klus is. Dit staat in een brief die de staatssecretaris Adelmund van onderwijs vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Op 1 augustus 1998 is de OALT-wet in werking getreden. Deze wet legt de verantwoordelijkheid voor het aanbod van OALT bij de gemeenten. Het geeft gemeenten de mogelijkheid om allochtone leerlingen les te geven in hun eigen taal en cultuur (cultuureducatie) en/of taalondersteuning te geven.

Uit het SCP-onderzoek 'Onderwijs in Allochtone Levende Talen; Een verkenning in zeven gemeenten' blijkt dat de onderzochte gemeenten vooral kiezen voor het geven van taalondersteuning. Bij taalondersteuning wordt de eigen taal als instrument gebruikt om het Nederlands beter te begrijpen. Jonge kinderen die zowel het Nederlands als de eigen taal niet goed beheersen, leren eerst begrippen in hun eigen taal zodat ze beter in staat zijn de begrippen in het Nederlands te leren. Gemeenten zien in taalondersteuning een belangrijk middel om onderwijsachterstanden aan te pakken. Daarnaast is taalondersteuning makkelijker te realiseren dan cultuureducatie omdat taalondersteuning plaatsvindt binnen de school en binnen schooltijd.

De uitvoering van zowel taalondersteuning als cultuureducatie kent verschillende knelpunten. Zo is er een tekort aan OALT-leraren die het Nederlands voldoende beheersen; samenwerking en afstemming tussen groepsleraren en OALT-leraren verloopt moeizaam en goede taalmethodes zijn niet altijd beschikbaar.
Om de knelpunten op de korte termijn op te lossen zijn er verschillende ontwikkelingen in gang gezet. Er komt een cursus Nederlands voor OALT-leraren en gesubsidieerde opleidingen tot OALT-leraar. Verder wordt de opleiding Nederlands als Tweede taal opnieuw gesubsidieerd. De wet op het primair onderwijs wordt aangepast zodat alleen OALT-leraren die de Nederlandse taal voldoende beheersen een aanstelling krijgen om taalondersteuning te geven. De inspectie bekijkt welke taalmethode het meest effectief is voor taalondersteuning en het SCP is gevraagd een vervolgonderzoek in meer gemeenten naar OALT te doen.

Voor de lange termijn wil de staatssecretaris een nieuwe lijn verkennen voor OALT, onder andere gebaseerd op adviezen van de Onderwijsraad. Zij zal hiervoor overleggen met gemeenten, VNG, vak- en besturenorganisaties en minderhedenorganisaties.

Noot voor de redactie,