Inwonersbelangen schept bij gemeenteraad duidelijkheid in het misverstand over onderzoek en referendum
Woerden, 26 februari 2001
De fractie Inwonersbelangen deed tijdens de begrotingsbehandeling van 22 febru-ari jl. het voorstel om onder de inwoners een onderzoek te houden hoe die de verkregen extra inkomsten uit de verkoop van de Remu-aandelen zouden willen aanwenden. Inwonersbelangen is namelijk van mening dat dit geld van de Woerdense gemeenschap is.
Tijdens die vergadering ontstond duidelijk spraakverwarring. Een groot aantal Woer-dense raadsleden 'vertaalden' het woord onderzoek naar 'het houden van een referen-dum'. Daarmee ging het hele voorstel van het houden van een onderzoek in de argumenten over 'het niet wenselijk zijn van een referendum' verloren.
Inwonersbelangen tracht nu bij de Raad van Woerden hierover duidelijkheid te scheppen en begrip voor het houden van een inwonersonderzoek te verkrijgen:
Naar aanleiding van de raadsvergadering van donderdag 22 februari j.l. gaat de fractie inwonersbelangen hierbij in op het misverstand dat over ons voorstel voor het houden van een inwonersonderzoek met betrekking tot mogelijke bestedingen van het zogenaamde Remu-geld, is ontstaan.
Wij hebben de indruk dat de uit Harmelen afkomstige raadsleden wel hebben begrepen at wij hiermee bedoelen. Wel-licht komt dit voort uit het feit dat in 1996 in Harmelen al eens een inwonersonderzoek is gehouden (respons 51% van de huishoudens).
De overige raadsleden 'vertaalden' ons voorstel voor een onderzoek direct naar het begrip 'referendum'. Waarom is ons niet duidelijk, want wij hebben het woord 'referendum' niet gebruikt. Bovendien is een referendum een totaal andere vorm van raadpleging (aardig dat het woord 'raad' daarin zit!) dan een onderzoek.
Wat wij met 'onderzoek' bedoelen is precies wat het woord ook aangeeft: 'onderzoeken'.Waarom zou de Raad de inwoners niet bij dit onderwerp betrekken: 'hebben wij als raadsleden dan zoveel inzicht, dat wij precies weten wat de inwoners in dit geval zouden willen?'
Wij stellen ons voor dat wij als Raad mogelijke, alternatieve bestemmingen schetsen en die via een onderzoek aan de inwoners voorleggen. Besturen is als marketing: 'zo goed mogelijk je klanten bedienen en binnen de bedrijfsmogelijkheden leveren wat de klant vraagt'.
Dus waarom zouden wij geen marktonderzoek onder onze 'klanten' houden? Zo nodig dien wij t.z.t. een initiatiefvoorstel hiertoe in.
Nadere informatie: H.A. van Assem, telefoon 0348-44.2898 (na 18.00 uur)