Persberichten
Amsterdam Airport Schiphol verandert preferentie baangebruik bij
startpiek
Amsterdam Airport Schiphol heeft met ingang van gisteravond de
preferentievolgorde van haar baangebruik tijdens de startpiekperioden
veranderd. De verandering is nodig omdat de eerste paar maanden van
het gebruiksplanjaar er veel zuidelijke en zuidwestelijke wind stond,
waardoor er meer starts hebben plaatsgevonden richting het zuiden dan
er voor deze periode werd aangenomen in het Gebruiksplan 2001. Het
huidige gebruiksplanjaar loopt van 1 november 2000 tot en met 31
oktober 2001. Tijdens de startpiekperioden worden er twee banen
gebruikt voor het starten en één baan voor het landen.
Prefentieel baangebruik
Amsterdam Airport Schiphol hanteert sinds jaren een prefentieel
baangebruiksysteem. Dit betekent dat - uit oogpunt van veiligheid,
afhankelijk van weer en drukte in het luchtruim- bij voorkeur die
banen worden gebruikt waarvan de uitvliegroutes zoveel mogelijk over
relatief dun bevolkte gebieden gaan.
Verandering van preferentie
De verandering van de huidige preferentie houdt in dat tijdens een
startpiek nu als tweede voorkeur (was vierde preferentie) de Kaagbaan
en de Zwanenburgbaan voor starten en de Buitenveldertbaan voor landen
zullen worden gebruikt. De oorspronkelijke tweede preferentie was
starten van de Kaagbaan en Aalsmeerbaan en landen op de Zwanenburgbaan
. De eerste preferentie blijft starten op de Zwanenburgbaan en de
Buitenveldertbaan en landen op de Kaagbaan. Door de
preferentiewisseling zal de Buitenveldertbaan vaker worden gebruikt
als de landingsbaan tijdens een startpiek en zal het aantal starts in
zuidelijke richting afnemen.
Noise Management Committee
De feitelijke ontwikkeling van de geluidsbelasting wordt maandelijks
gemonitoord door het Noise Management Committee (NMC). Daarin hebben
vertegenwoordigers zitting van Amsterdam Airport Schiphol, de
Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, de overige
luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigd in de Schiphol Airline
Operaters Committee (SAOC), de slotcoördinator, Luchtverkeersleiding
Nederland, en de overheid (Handhavingsdienst Luchtvaart en het
ministerie van VROM). Het NMC kan gedurende het gebruiksplanjaar
maatregelen nemen om overschrijding van de geluidszones te voorkomen.
De preferentiewisseling die per gisteravond is ingevoerd is
geaccordeerd door het Noise Management Committee en ingevoerd door
Luchtverkeersleiding Nederland. Nachtverbod
Daarnaast neemt Amsterdam Airport Schiphol ook andere maatregelen om
binnen de geluidszones te blijven. Zo is er de afgelopen weken drie
keer een startverbod opgelegd aan een maatschappij die meerdere malen
in de nachtperiode opereerde zonder daarvoor nachtslots te hebben
verkregen.