WILLIAM M. MERCER
Onderzoek naar de Kwaliteit van Leven: EU en wereldwijd
4)Publicatie embargo maandag 26 februari 00.01 uur
ONDERZOEK NAAR KWALITEIT VAN LEVEN: EU EN WERELDWIJD
- Met betrekking tot algehele leefkwaliteit liggen drie steden van de
mondiale top vijf in de EU: Zürich, Wenen en Kopenhagen; de overige
twee zijn Vancouver en Sydney. Amsterdam behoorde vorig jaar nog tot
de top 10, maar staat nu wereld-wijd op de twaalfde plaats.
- Ten aanzien van recreatiefaciliteiten hebben Londen en Parijs van de
steden bin-nen de EU de hoogste klassering; wereldwijd nemen Los
Angeles, New York, Syd-ney en Washington DC de hoogste klassering in.
Amsterdam scoort op dit punt wereldwijd hoog met een zevende plaats.
- Kopenhagen, Helsinki en Stockholm scoren binnen de EU het best met
betrekking tot openbaar vervoer en verkeersbeleid; wereldwijd staan
Oslo, Singapore en Vancouver het hoogst geklasseerd. Amsterdam scoort
laag op Europees niveau en laat alleen Lissabon, Rome en Athene achter
zich.
Algehele leefkwaliteit
In het onderzoek van William M. Mercer, dat in totaal 215 steden
betrof, eindigden drie Europese steden in de mondiale top vijf voor
aangename woonplaatsen: Zürich (106,5), Wenen (106) en Kopenhagen
(105,5); Vancouver (106,5) en Sydney (105,5) zijn de andere twee.
Am-sterdam neemt op deze wereldwijde lijst de 12e plaats in, met een
indexcijfer van 104. Dit is een lichte daling ten opzichte van vorig
jaar, toen Amsterdam tot de top 10 behoorde met een indexcijfer van
104,5.
Zwitserland is op de wereldranglijst vertegenwoordigd door maar liefst
drie hoog scorende steden, te weten Zürich (106,5), Genève (105,5) en
Bern (104,5). Daarnaast is ook Duitsland met drie steden
vertegenwoordigd in de top twintig: Frankfurt (104,5), München (104,5)
en Düsseldorf (103,5).
Parijs neemt een gedeelde 33e positie in met een score van 101,5 en
moet derhalve enigs-zins terrein prijsgeven ten opzichte van de 102,5
punten en de 24e plek van vorig jaar. Dit hangt samen met de gemelde
toename van het misdaadcijfer en een aanpassing van de score voor
'natuurrampen', dit in verband met de gevolgen van de orkaan van vorig
jaar.
Londen vinden wij terug op plaats 40 met een score van 100,5, eveneens
gezakt ten op-zichte van de 35e plaats en de score van 101,5 van vorig
jaar. Toegenomen verkeersop-stoppingen en vervoersproblemen zijn,
tezamen met de recente toename in overvallen en persoonlijke
diefstallen, de belangrijkste oorzaak achter de enigszins
terugvallende score.
De analyse ging uit van een evaluatie aan de hand van 39 criteria die
de kwaliteit van het leven bepalen. Hieronder vallen politieke-,
economische-, sociale- en milieufactoren, tezamen met zaken als
persoonlijke veiligheid, gezondheid, onderwijs, amusement, ver-voer en
andere openbare diensten.
's Werelds minst aantrekkelijke steden zijn Brazzaville en Pointe
Noire in Kongo, met scores van respectievelijk 26,5 en 31,5.
'Voor wat de betreft de hoogst geklasseerde steden zijn de verschillen
in leefkwaliteit nauwelijks waarneembaar. Ze scoren allemaal hoog ten
aanzien van het basislevenscom-fort, waarbij aspecten als
criminaliteit en de luchtvervuiling een bescheiden invloed op de
totale score hebben,' aldus Pierre De la Croix, Managing Consultant
bij de practice Human Capital Consulting van William M. Mercer in
Nederland.
Recreatiefaciliteiten
In recent onderzoek zijn Londen en Parijs naar voren gekomen als de
topsteden binnen de EU op het gebied van recreatiediensten. Beide
steden hebben een score van 96,5, op de voet gevolgd door Wenen met
94,5 en Berlijn met 93, op een wereldranglijst die wordt aangevoerd
door de Amerikaanse steden New York, Los Angeles en Washington DC
(alle drie 100).
De recreatiescore is gebaseerd op de hoeveelheid restaurants en de
variatie daarbinnen, de frequentie en de breedte van het aanbod aan
muziek- en theatervoorstellingen, de hoeveel-heid bioscopen, de
aanwezigheid van gezondheidscentra en sport- en
vrijetijdsfaciliteiten.
Het onderzoek, dat door consultants van William M. Mercer is
uitgevoerd, maakt deel uit van een jaarlijkse peiling van de kwaliteit
van het leven in 215 wereldsteden.
'Mondiaal gezien komen de Europese steden zeer gunstig voor de dag,
vanwege het enor-me aanbod aan culturele voorzieningen en de grote
keuze aan eetgelegenheden,' aldus Pierre de la Croix. 'Amsterdam
eindigt voor wat betreft de recreatiefaciliteiten wereldwijd op de 33e
plaats.'
Openbaar vervoer en verkeer
Kopenhagen, Helsinki en Stockholm zijn binnen de EU de best
georganiseerde steden op het gebied van openbaar vervoer en
verkeersbeleid, waarbij Kopenhagen zich zelfs kan meten met de best
scorende steden van de wereld: Oslo, Singapore en Vancouver.
Amster-dam scoort laag en laat in Europa alleen Lissabon, Rome en
Athene achter zich. Wereld-wijd neemt Amsterdam de 97e plaats in.
Madras en Bangalore in India staan het laagst geklasseerd, met slechts
34,5 punten.
'De hoogst geklasseerde steden hebben betrouwbare, geïntegreerde
vervoerssystemen die effectief zijn en weinig vertragingen kennen,' zo
stelt Pierre de la Croix. 'Veel van de kleine, meer compacte steden,
waaronder een aantal in Noord-Europa, zijn het meest suc-cesvol
gebleken in het beheer van hun vervoersnetwerken en het bedwingen van
verkeers-opstoppingen. De grotere agglomeraties hebben er over het
algemeen problemen mee om eenzelfde graad aan efficiëntie te bieden,
ondanks hun uitgebreide metro-, trein- en bus-netwerken. Met name de
opstoppingen in de spits bleken de scores te drukken.'
- EINDE PERSBERICHT -