WILLIAM M. MERCER

Onderzoek naar de Kwaliteit van Leven: EU en wereldwijd

4)Publicatie embargo maandag 26 februari 00.01 uur

ONDERZOEK NAAR KWALITEIT VAN LEVEN: EU EN WERELDWIJD


- Met betrekking tot algehele leefkwaliteit liggen drie steden van de mondiale top vijf in de EU: Zürich, Wenen en Kopenhagen; de overige twee zijn Vancouver en Sydney. Amsterdam behoorde vorig jaar nog tot de top 10, maar staat nu wereld-wijd op de twaalfde plaats.
- Ten aanzien van recreatiefaciliteiten hebben Londen en Parijs van de steden bin-nen de EU de hoogste klassering; wereldwijd nemen Los Angeles, New York, Syd-ney en Washington DC de hoogste klassering in. Amsterdam scoort op dit punt wereldwijd hoog met een zevende plaats.
- Kopenhagen, Helsinki en Stockholm scoren binnen de EU het best met betrekking tot openbaar vervoer en verkeersbeleid; wereldwijd staan Oslo, Singapore en Vancouver het hoogst geklasseerd. Amsterdam scoort laag op Europees niveau en laat alleen Lissabon, Rome en Athene achter zich.

Algehele leefkwaliteit

In het onderzoek van William M. Mercer, dat in totaal 215 steden betrof, eindigden drie Europese steden in de mondiale top vijf voor aangename woonplaatsen: Zürich (106,5), Wenen (106) en Kopenhagen (105,5); Vancouver (106,5) en Sydney (105,5) zijn de andere twee. Am-sterdam neemt op deze wereldwijde lijst de 12e plaats in, met een indexcijfer van 104. Dit is een lichte daling ten opzichte van vorig jaar, toen Amsterdam tot de top 10 behoorde met een indexcijfer van 104,5.

Zwitserland is op de wereldranglijst vertegenwoordigd door maar liefst drie hoog scorende steden, te weten Zürich (106,5), Genève (105,5) en Bern (104,5). Daarnaast is ook Duitsland met drie steden vertegenwoordigd in de top twintig: Frankfurt (104,5), München (104,5) en Düsseldorf (103,5).

Parijs neemt een gedeelde 33e positie in met een score van 101,5 en moet derhalve enigs-zins terrein prijsgeven ten opzichte van de 102,5 punten en de 24e plek van vorig jaar. Dit hangt samen met de gemelde toename van het misdaadcijfer en een aanpassing van de score voor 'natuurrampen', dit in verband met de gevolgen van de orkaan van vorig jaar.

Londen vinden wij terug op plaats 40 met een score van 100,5, eveneens gezakt ten op-zichte van de 35e plaats en de score van 101,5 van vorig jaar. Toegenomen verkeersop-stoppingen en vervoersproblemen zijn, tezamen met de recente toename in overvallen en persoonlijke diefstallen, de belangrijkste oorzaak achter de enigszins terugvallende score.

De analyse ging uit van een evaluatie aan de hand van 39 criteria die de kwaliteit van het leven bepalen. Hieronder vallen politieke-, economische-, sociale- en milieufactoren, tezamen met zaken als persoonlijke veiligheid, gezondheid, onderwijs, amusement, ver-voer en andere openbare diensten.

's Werelds minst aantrekkelijke steden zijn Brazzaville en Pointe Noire in Kongo, met scores van respectievelijk 26,5 en 31,5.

'Voor wat de betreft de hoogst geklasseerde steden zijn de verschillen in leefkwaliteit nauwelijks waarneembaar. Ze scoren allemaal hoog ten aanzien van het basislevenscom-fort, waarbij aspecten als criminaliteit en de luchtvervuiling een bescheiden invloed op de totale score hebben,' aldus Pierre De la Croix, Managing Consultant bij de practice Human Capital Consulting van William M. Mercer in Nederland.

Recreatiefaciliteiten
In recent onderzoek zijn Londen en Parijs naar voren gekomen als de topsteden binnen de EU op het gebied van recreatiediensten. Beide steden hebben een score van 96,5, op de voet gevolgd door Wenen met 94,5 en Berlijn met 93, op een wereldranglijst die wordt aangevoerd door de Amerikaanse steden New York, Los Angeles en Washington DC (alle drie 100).

De recreatiescore is gebaseerd op de hoeveelheid restaurants en de variatie daarbinnen, de frequentie en de breedte van het aanbod aan muziek- en theatervoorstellingen, de hoeveel-heid bioscopen, de aanwezigheid van gezondheidscentra en sport- en vrijetijdsfaciliteiten.

Het onderzoek, dat door consultants van William M. Mercer is uitgevoerd, maakt deel uit van een jaarlijkse peiling van de kwaliteit van het leven in 215 wereldsteden.

'Mondiaal gezien komen de Europese steden zeer gunstig voor de dag, vanwege het enor-me aanbod aan culturele voorzieningen en de grote keuze aan eetgelegenheden,' aldus Pierre de la Croix. 'Amsterdam eindigt voor wat betreft de recreatiefaciliteiten wereldwijd op de 33e plaats.'

Openbaar vervoer en verkeer
Kopenhagen, Helsinki en Stockholm zijn binnen de EU de best georganiseerde steden op het gebied van openbaar vervoer en verkeersbeleid, waarbij Kopenhagen zich zelfs kan meten met de best scorende steden van de wereld: Oslo, Singapore en Vancouver. Amster-dam scoort laag en laat in Europa alleen Lissabon, Rome en Athene achter zich. Wereld-wijd neemt Amsterdam de 97e plaats in.

Madras en Bangalore in India staan het laagst geklasseerd, met slechts 34,5 punten.

'De hoogst geklasseerde steden hebben betrouwbare, geïntegreerde vervoerssystemen die effectief zijn en weinig vertragingen kennen,' zo stelt Pierre de la Croix. 'Veel van de kleine, meer compacte steden, waaronder een aantal in Noord-Europa, zijn het meest suc-cesvol gebleken in het beheer van hun vervoersnetwerken en het bedwingen van verkeers-opstoppingen. De grotere agglomeraties hebben er over het algemeen problemen mee om eenzelfde graad aan efficiëntie te bieden, ondanks hun uitgebreide metro-, trein- en bus-netwerken. Met name de opstoppingen in de spits bleken de scores te drukken.'


- EINDE PERSBERICHT -