Persberichten
Resultaten van de verkeersveiligheid
Brugge, 26/2/2001
Naar aanleiding van de herdenking van de kettingbotsingen op de E17
in Nazareth en Rekkem in 1996 en 1998, werd opnieuw een
Verkeersveilige dag georganiseerd in de provincies Oost- en
West-Vlaanderen en in Zeeland.
De oproep van de Gouverneur Breyne tot deelname aan de Verkeersveilige
dag vond ruime opvolging. In vijftien van de negentien politiezones
werden verkeerscontroles georganiseerd door zowel de gemeentepolitie
als de brigades van de federale politie, ook de Provinciale
Verkeerseenheid en de gedeconcentreerde coördinatie- en steundiensten
van de federale politie verleenden hun medewerking.
De acties waren gericht op snelheid, de controle van het zwaar
vervoer, alcohol en drugs in het verkeer, gordel en algemene
verkeerscontroles.
Momenteel beschikken we voor veertien van de vijftien deelnemende
politiezones over de definitieve resultaten, ook de resultaten van de
acties die door de federale politie werden ondernomen zijn reeds
verwerkt.
Dit geeft volgend overzicht:
SNELHEID aantal gecontroleerde voertuigen 18470 100,00 %
aantal V
aantal V >= V(max)+16 667 3,61 %
aantal ingetrokken rijbewijzen 13
aantal gestopte Vtgn Ctle rijden onder invloed 723 100,00 %
ALCOHOL
aantal opgelegde ademtesten 82 11,34 %
aantal opgelegde ademanalyses 1 0,14 %
aantal resultaat A 0 0,00 %
aantal resultaat P 1 0,14 %
aantal ingetrokken rijbewijzen alcohol 0
DRUGS
aantal opgelegde testbatterijen 0 0,00
aantal opgelegde urinetesten 0 0,00
aantal afgenomen bloedstalen 0 0,00
aantal niet gewettigde weigeringen 0 0,00
aantal ingetrokken rijbewijzen 0
ANDERE
aantal andere verkeersinbr. 491
aantal andere inbreuken 0
In vergelijking met vorig jaar betekent dit dat, hoewel er beduidend
meer voertuigen werden gecontroleerd (13982 in 2000), het percentage
snelheidsovertredingen van 18,4% naar 11,6% is gedaald. Ook het aantal
ingetrokken rijbewijzen is van 30 vorig jaar gedaald naar 13 dit jaar.
Het aantal andere verkeersinbreuken is echter gestegen van 409 in 2000
naar 491 dit jaar, dit is te verklaren door het hoger aantal
gecontroleerde voertuigen en het feit dat er naast de
snelheidscontroles zeer veel aandacht is besteed aan algemeen
verkeerstoezicht.
Algemeen kunnen we stellen dat de, voor West-Vlaanderen, vierde editie
van de Dag van de Verkeersveiligheid een belangrijk signaal was voor
zowel de weggebruikers als de politiediensten en de
beleidsverantwoordelijken om de inspanningen inzake verkeersveiligheid
verder te zetten.
Uiteindelijk is niet het opdrijven van het aantal processen-verbaal
het doel van de Dag van de Verkeersveiligheid, maar wel het
sensibiliseren van de bevolking voor de verkeersveiligheid.