EIM
Italiëlaan 33
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
Tel. 079 341 36 34
Fax 079 341 50 24
E-mail info@eim.nl
Bedrijfsbeëindiging vaak te wijten aan slechte interne bedrijfsvoering
Datum 26 februari 2001
Nummer 10
Inlichtingen: Edwin van Noort
Veel MKB-bedrijven die failliet gaan, wijzen vooral op externe
oorzaken van bedrijfsbeeindiging. Als externe oorzaken noemen
ondernemers bijvoorbeeld de economische conjunctuur (`te weinig
vraag'), de hoogte van de rente, nieuwe concurrenten en de
leveranciersprijzen. Externe oorzaken liggen weliswaar buiten de
invloedssfeer van een individuele ondernemer, maar deze heeft vaak wel
de mogelijkheid om er adequaat op in te spelen. De mogelijkheden
hiertoe zijn door failliete ondernemers onvoldoende benut. Dit is vaak
terug te voeren op een gebrekkige bedrijfsvoering. Dit blijkt uit een
onderzoek van EIM naar de oorzaken van bedrijfsbeëindiging van
MKB-ondernemers.
Weinig aandacht voor typische ondernemersvaardigheden
Ondernemers van MKB-bedrijven die in ernstige financiële problemen
geraken, zijn in het algemeen wel vakman, maar geen ondernemer. Deze
vakmensen zijn graag bezig met het `inhoudelijke werk", maar hebben
nauwelijks belangstelling of capaciteiten voor
bedrijfsvoeringsaspecten zoals het verkooptraject of de financiële
verslaglegging. Zo zien sommige ondernemers de jaarrekening
bijvoorbeeld niet als een informatiebron, maar alleen als een
verplicht stuk voor de belastingdienst.
Onjuiste organisatiestructuur
Verder blijkt uit het onderzoek dat bij sommige failliete bedrijven de
organisatiestructuur niet goed aansluit op de bedrijfsgrootte. Vooral
bij een sterke groei van het bedrijf moet de organisatiestructuur
worden aangepast. Groeit een MKB-bedrijf sterk, dan zijn formele
organisatieprocessen niet meer weg te denken. Bij de start van een
bedrijf kan nog worden volstaan met informele werkprocessen.
Strategieën en doelen slecht gedefinieerd
Ten slotte komt in het onderzoek als belangrijke conclusie naar voren
dat MKB-bedrijven, met name starters, moeite hebben met het inschatten
van marktkansen en het definiëren van doelen en strategie. In de
praktijk blijkt vaak dat de geformuleerde strategie slecht aansluit
bij de ondernemingsdoelstellingen. Veel startende bedrijven kiezen
niet voor duidelijk afgebakende marktsegmenten, terwijl zij vooral de
niches in de markt moeten benutten. Een slecht doordachte
marktstrategie verhoogt de kans op falen van een onderneming.
Bestellen
De publicatie Exits, bestelnummer B0003, prijs 45,- (exclusief
verzendkosten), kan telefonisch (079 341 36 34) of via de fax (079 341
50 24) bij EIM besteld worden. Voor Vastrechtabonnees geldt voor deze
publicatie een korting van 40%. Bij de publicatie treft u een
acceptgiro aan.