EIM
Italiëlaan 33
Postbus 7001
2701 AA Zoetermeer
Tel. 079 341 36 34
Fax 079 341 50 24
E-mail info@eim.nl

Bedrijfsbeëindiging vaak te wijten aan slechte interne bedrijfsvoering

Datum 26 februari 2001
Nummer 10
Inlichtingen: Edwin van Noort

Veel MKB-bedrijven die failliet gaan, wijzen vooral op externe oorzaken van bedrijfsbeeindiging. Als externe oorzaken noemen ondernemers bijvoorbeeld de economische conjunctuur (`te weinig vraag'), de hoogte van de rente, nieuwe concurrenten en de leveranciersprijzen. Externe oorzaken liggen weliswaar buiten de invloedssfeer van een individuele ondernemer, maar deze heeft vaak wel de mogelijkheid om er adequaat op in te spelen. De mogelijkheden hiertoe zijn door failliete ondernemers onvoldoende benut. Dit is vaak terug te voeren op een gebrekkige bedrijfsvoering. Dit blijkt uit een onderzoek van EIM naar de oorzaken van bedrijfsbeëindiging van MKB-ondernemers.

Weinig aandacht voor typische ondernemersvaardigheden

Ondernemers van MKB-bedrijven die in ernstige financiële problemen geraken, zijn in het algemeen wel vakman, maar geen ondernemer. Deze vakmensen zijn graag bezig met het `inhoudelijke werk", maar hebben nauwelijks belangstelling of capaciteiten voor
bedrijfsvoeringsaspecten zoals het verkooptraject of de financiële verslaglegging. Zo zien sommige ondernemers de jaarrekening bijvoorbeeld niet als een informatiebron, maar alleen als een verplicht stuk voor de belastingdienst.

Onjuiste organisatiestructuur

Verder blijkt uit het onderzoek dat bij sommige failliete bedrijven de organisatiestructuur niet goed aansluit op de bedrijfsgrootte. Vooral bij een sterke groei van het bedrijf moet de organisatiestructuur worden aangepast. Groeit een MKB-bedrijf sterk, dan zijn formele organisatieprocessen niet meer weg te denken. Bij de start van een bedrijf kan nog worden volstaan met informele werkprocessen.

Strategieën en doelen slecht gedefinieerd

Ten slotte komt in het onderzoek als belangrijke conclusie naar voren dat MKB-bedrijven, met name starters, moeite hebben met het inschatten van marktkansen en het definiëren van doelen en strategie. In de praktijk blijkt vaak dat de geformuleerde strategie slecht aansluit bij de ondernemingsdoelstellingen. Veel startende bedrijven kiezen niet voor duidelijk afgebakende marktsegmenten, terwijl zij vooral de niches in de markt moeten benutten. Een slecht doordachte marktstrategie verhoogt de kans op falen van een onderneming.

Bestellen

De publicatie Exits, bestelnummer B0003, prijs 45,- (exclusief verzendkosten), kan telefonisch (079 341 36 34) of via de fax (079 341 50 24) bij EIM besteld worden. Voor Vastrechtabonnees geldt voor deze publicatie een korting van 40%. Bij de publicatie treft u een acceptgiro aan.