MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

23-02-2001
SER unaniem voor kilometerheffing

Mobiliteit is niet langer een probleem, maar een maatschappelijk gegeven en hoort bij de moderne samenleving. Om die mobiliteit in de hand te houden, zijn er een aantal instrumenten nodig, zoals een kilometerheffing. Daarbij moet worden uitgegaan van de behoeften van burgers en bedrijven, waarbij de gebruiker betaalt. Dat staat in het unanieme advies van de Sociaal Economische Raad over het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP).

Eén van de meest in het oog springende elementen van het NVVP is de invoering op termijn van een kilometerheffing. MKB-Nederland en ook de andere partijen in de SER onderschrijven dit als meest geschikte instrument om de mobiliteitskosten volledig te variabiliseren. De gebruiker betaalt een prijs, die marktconform is en de kosten voor mobiliteit dekt. Daar staat tegenover dat als de vraag stijgt, ook het aanbod, de capaciteit van de infrastructuur moet worden vergroot. Een andere voorwaarde is de mogelijkheid van publiek-private samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven.

Een ander belangrijk punt uit het Plan van minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat is het loslaten van nationale parkeernormen voor de zgn. ABC-locaties. Het is aan de plaatselijke overheden een evenwicht aan te brengen tussen het belang van een vitale stad en de doelstellingen van bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. MKB-Nederland kan dit punt alleen maar van harte onderschrijven. Gemeenten moeten niet alleen keuzes maken over parkeerbeleid, maar bijvoorbeeld ook over stedelijke distributie.

Informatie: drs. F. Veenema