MKB Nieuws, bericht
23-02-2001
SER unaniem voor kilometerheffing
Mobiliteit is niet langer een probleem, maar een maatschappelijk
gegeven en hoort bij de moderne samenleving. Om die mobiliteit in de
hand te houden, zijn er een aantal instrumenten nodig, zoals een
kilometerheffing. Daarbij moet worden uitgegaan van de behoeften van
burgers en bedrijven, waarbij de gebruiker betaalt. Dat staat in het
unanieme advies van de Sociaal Economische Raad over het Nationaal
Verkeers- en Vervoersplan (NVVP).
Eén van de meest in het oog springende elementen van het NVVP is de
invoering op termijn van een kilometerheffing. MKB-Nederland en ook de
andere partijen in de SER onderschrijven dit als meest geschikte
instrument om de mobiliteitskosten volledig te variabiliseren. De
gebruiker betaalt een prijs, die marktconform is en de kosten voor
mobiliteit dekt. Daar staat tegenover dat als de vraag stijgt, ook het
aanbod, de capaciteit van de infrastructuur moet worden vergroot. Een
andere voorwaarde is de mogelijkheid van publiek-private samenwerking
tussen overheid en bedrijfsleven.
Een ander belangrijk punt uit het Plan van minister Netelenbos van
Verkeer en Waterstaat is het loslaten van nationale parkeernormen voor
de zgn. ABC-locaties. Het is aan de plaatselijke overheden een
evenwicht aan te brengen tussen het belang van een vitale stad en de
doelstellingen van bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid.
MKB-Nederland kan dit punt alleen maar van harte onderschrijven.
Gemeenten moeten niet alleen keuzes maken over parkeerbeleid, maar
bijvoorbeeld ook over stedelijke distributie.
Informatie: drs. F. Veenema
MKB-Nederland