Eerste reactie op advies Brokx over dijkteruglegging Lent
Gisteren heeft de heer Brokx zijn advies over de gevolgen van de dijkteruglegging bij Lent aangeboden aan staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat De Vries. Hij geeft hiermee als onafhankelijk adviseur invulling aan de voorwaarden van dit rijksbesluit. De Colleges van Gedeputeerde Staten, het Knooppunt Arnhem-Nijmegen en de gemeente Nijmegen vertrouwen er op dat er nu voor de getroffen bewoners van het gebied snel duidelijkheid komt over procedures en de schadevergoeding. De emotionele pijn kan bij de bewoners niet worden weggenomen, maar een financieel maximale compensatie wordt nagestreefd. Het eindadvies over de dijkteruglegging geeft echter ook reden tot zorg.
Waardering is er omdat door de Taskforce onder voorzitterschap van de
heer Brokx in zeer korte tijd veel werk is verzet waardoor
daadwerkelijk veel meer zicht is ontstaan op de mogelijkheden en
gevolgen om door middel van een dijkteruglegging bij Veur-Lent het
flessenhalsprobleem in de Waal bij Nijmegen op te lossen.
De zorg wordt ingegeven door het feit dat de heer Brokx ervan heeft
afgezien om een meer bindend juridisch document aan de
staatssecretaris aan te bieden. Dit verbaast ons omdat het opstellen
van een dergelijk document voor de Taskforce steeds uitgangspunt is
geweest bij de nadere uitwerking van de afspraken die door de gemeente
Nijmegen op 20 september 2000 met staatssecretaris de Vries zijn
gemaakt. Voor ons als bestuurlijk betrokkenen bij het
VINEX-uitvoeringsconvenant voor het Knooppunt Arnhem-Nijmegen is een
formele overeenkomst over deze kwestie essentieel. De door de
Rijksoverheid gewenste dijkteruglegging haalt immers een forse streep
door de realiseringsmogelijkheden van een belangrijk deel van de
locatie Waalsprong als onderdeel van het VINEX-uitvoeringsconvenant.
Door de gemeente Nijmegen zijn ter uitvoering van het VINEX-convenant,
vergaande realiseringsafspraken met private partijen gemaakt. Wij
achten het daarom noodzakelijk om de verantwoordelijkheden voor de
gevolgen van de dijkteruglegging in de vorm van een overeenkomst met
de Rijksoverheid vast te leggen.
In de Taskforce is afgesproken om de riviertechnische, planologisch /
stedenbouwkundige, procedurele en schadevergoedings aspecten van de
dijkverlegging te regelen. Daarnaast zou er nadrukkelijk aandacht
worden besteed aan noodzakelijke activiteiten om de bereikbaarheid en
ontwikkeling van de VINEX-locatie Waalsprong en de stad te garanderen.
Eén en ander conform de daaromtrent in september met de
staatssecretaris gemaakte afspraken. Met name het
bereikbaarheidsaspect achten wij in het advies van de heer Brokx nog
onderbelicht. Bij onze colleges bestaat grote zorg over met name de
autobereikbaarheid van Nijmegen tijdens de feitelijke uitvoering van
de dijkteruglegging. Wij rekenen er op snel in een bestuurlijk overleg
met de staatssecretaris te komen. Daarin zullen wij deze kwesties
nadrukkelijk aan de orde stellen.