Airspray

PERSBERICHT Totaal aantal pagina's: 5

Alkmaar, 23 februari 2001

Airspray's groei zet sterk door

De omzet van Airspray is in 2000 met 46% gestegen tot EUR 21,6 miljoen (1999: EUR 14,8 miljoen). Het resultaat vóór belastingen kwam uit op EUR 5,4 miljoen, (1999: EUR 4,0 miljoen), een stijging van 37%. Het nettoresultaat steeg met 21% van EUR 3,8 miljoen tot EUR 4,6 miljoen. Zoals eerder bekendgemaakt is het nettoresultaat beïnvloed door de toegenomen belastingdruk die in 2000 15% bedroeg als gevolg van de afnemende fiscaal compensabele verliezen. De winst per aandeel nam met 20% toe van EUR 0,75 tot EUR 0,90.

Voorgesteld wordt een dividend uit te keren van EUR 0,25 (1999: EUR 0,15) per geplaatst aandeel van nominaal EUR 0,018 uit te betalen in contanten.

Toelichting op het resultaat
De forse omzetstijging is geheel autonoom gerealiseerd, bij zowel bestaande als bij nieuwe klanten. De twee nieuwe producten, de Mini Foamer en Table Top Foamer droegen duidelijk bij aan de omzet- en winstgroei. Airspray heeft de hoge omzetgroei van 45% in het eerste halfjaar, nog iets kunnen verhogen tot 46% over het gehele jaar.

De bruto marge nam af van 48% naar 44%. Als echter de incidentele bijdrage van de eenmalige lagere afschrijvingslast in 1999 buiten beschouwing wordt gelaten, was de bruto marge in 2000 nagenoeg gelijk aan die van 1999. De operationele kosten stegen minder snel dan de omzet. De investeringen in 2000 bedroegen EUR 3,1 miljoen. Deze hadden vrijwel geheel betrekking op uitbreiding van de productiecapaciteit. Airspray verwacht dat de totale investeringen voor 2001 bijna EUR 4 miljoen zullen bedragen. De productiecapaciteit zal in 2001 verder worden uitgebreid.

De belastingdruk zal in 2001 naar verwachting verder toenemen tot 35% (2000: 15%) doordat eind 2000 vrijwel alle verliezen uit het verleden gecompenseerd waren.

Gang van zaken in 2000
Noord-Amerika bleef, net als in 1999, het belangrijkste afzetgebied waar 70% van de omzet werd gegenereerd (1999: 74%). Het evenwicht in de geografische omzetverdeling werd in 2000 verder verbeterd omdat de omzetgroei in Europa hoger was dan in Noord-Amerika. De in Europa gerealiseerde omzet is nu 24% van het totaal (1999: 19%).

Cosmetica en huidverzorging
Cosmetica en huidverzorging behoren, samen met haarverzorging, tot de kernmarkten van Airspray. Zoals verwacht was de cosmetische en huidverzorgingsmarkt opnieuw de belangrijkste markt. In dit segment behaalde Airspray 48% van haar omzet. Het klantenbestand in dit segment werd in 2000 uitgebreid met onder meer Revlon, Bath & Body Works en Marbert.

De Table-Top Foamer, waarvan de productie in september 2000 goed op gang kwam, heeft een goede bijdrage geleverd aan de omzetstijging. Deze dispenser is vooral bedoeld voor handzeep- en badtoepassingen en voor de professionele beauty care markt (beauty- en kapsalons). De eerste commerciële producten werden aan het eind van 2000 door klanten op de consumentenmarkt geïntroduceerd. Op basis van de eerste ervaringen van deze klanten, is de verwachting dat de omzet van deze nieuwe dispenser substantieel zal groeien.

Haarverzorging
Het aandeel van haarverzorging in de totale omzet van Airspray bedroeg in 2000 30% tegen 25% in 1999. Ook in dit segment konden nieuwe namen aan de klantenlijst worden toegevoegd.

Food
In tegenstelling tot de omzet in de kernsegmenten cosmetica, huid- en haarverzorging vertoonde de omzet in het foodsegment een lichte daling. Het aandeel van het foodsegment in de omzet van Airspray bedroeg in 2000 11%, in 1999 was dat nog 18%. Naast de klanten die de dispensers gebruiken voor het vernevelen van olijfolie, heeft Airspray in dit segment een klant verworven, die de Mini Foamer gebruikt voor een schuimend snoepgoed.

Overig
De omzet in dit segment, voornamelijk bestaande uit dierverzorgingsproducten, automotive en huishoudelijke producten, groeide in vrijwel hetzelfde tempo als de omzet in de kernsegmenten. Het aandeel van deze categorie in de omzet van Airspray bleef onveranderd op 11%.

Vooruitzichten
De vooruitzichten voor Airspray voor 2001 zijn goed. Airspray verwacht dat de verkopen aan bestaande klanten opnieuw zullen toenemen en dat haar klantenbestand verder wordt uitgebreid. Airspray heeft de R&D afdeling in de loop van het jaar 2000 versterkt. Het bedrijf verwacht dan ook dat er in het jaar 2001 en in de daaropvolgende jaren regelmatig nieuwe producten op de markt gebracht kunnen worden.

Mede op basis van de goed gevulde orderportefeuille, is Airspray positief over 2001 en verwacht een autonome groei van omzet en resultaat vóór belastingen van 30% tot 40%.

Profiel Airspray
Airspray is een belangrijke fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde. Airspray levert haar producten aan fabrikanten van consumentenproducten, waaronder multinationals zoals Unilever, Wella, Bristol Myers, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Momenteel werken er 85 mensen bij Airspray. Airspray is een 'technology-driven' onderneming. In haar 18-jarig bestaan heeft Airspray zich gespecialiseerd in R&D, 'fast-prototyping' en het in massaproductie brengen van dispensers. Airspray heeft op dit moment vijf soorten dispensers, die alle zonder drijfgassen werken. Sinds 28 mei 1998 is Airspray genoteerd aan Euronext Amsterdam N.V.

/ / / / /