Amerikaanse universiteit bewijst validiteit van winnende oplossing van het 'Whizzkids 96'-probleem
Rice University uit Houston wint na vijf jaar de door CMG uitgeloofde prijs van fl. 5000 voor het wetenschappelijk bewijs dat de in 1996 geleverde oplossing voor het 'krantenjongens-probleem' inderdaad de beste is
Amstelveen, 23 februari 2001 - Studenten en professoren van de Rice University in Houston, Texas (VS), hebben de extra prijs van fl. 5000 gewonnen, die in 1996 door CMG was uitgeloofd voor het leveren van wetenschappelijk bewijs voor de winnende oplossing voor het 'Whizzkids '96'-probleem. Professor William J. Cook wist met behulp van een cluster van 200 computers het bewijs te leveren dat de destijds geleverde winnende oplossingen voor het complexe 'krantenjongens-probleem' inderdaad de beste zijn. Hugo Schaap, lid van de Raad van Bestuur van CMG, stelde de prijs deze week via de TU Eindhoven beschikbaar aan het team van professor Cook.
In de herfst van 1996 organiseerden CMG Nederland BV, de TU Eindhoven en Dagblad De Telegraaf de Whizzkids'96 prijsvraag. Deze wiskundige prijsvraag betrof een complex 'krantenjongens-probleem', waarbij het snelste bezorgingsplan berekend moest worden voor het afleveren van in totaal 120 kranten door vier krantenbezorgers. Daarbij moest tevens de gemiddelde bezorgtijd per abonnee tot een minimum worden teruggebracht. De oplossing van 1183 eenheden die een groep Eindhovense studenten in november 1996 had geleverd was de beste en won daarmee de prijsvraag, met een hoofdprijs van fl. 5.000. Er werd echter geen onomstotelijk bewijs geleverd dat de winnende oplossing ook inderdaad de best mogelijke was. Daarop loofde CMG, bij monde van Hugo Schaap, een extra prijs van fl. 5000 uit voor de eerste persoon die wetenschappelijk kon aantonen dat er een betere oplossing bestaat, of dat de winnende oplossing van 1183 eenheden inderdaad de best mogelijke was.
Dit bewijs is inmiddels geleverd door studenten en medewerkers van Rice University uit Houston, onder leiding van Professor William J. Cook. Hij maakte daarbij gebruik van een computerprogramma, CONCORDE, dat door de Rice University is ontwikkeld. Met dit programma kunnen handelsreizigersproblemen, waartoe het krantenjongensprobleem gerekend kan worden, opgelost worden. Met behulp van groot aantal parallel rekenende computers, die zich in Houston, Princeton, Bonn en AT&T-labs bevonden, is het probleem uit 1996 opgelost, met als resultaat dat de winnende oplossingen uit dat jaar voor zowel de meest optimale bezorgroute als de kortste gemiddelde bezorgtijd, de best mogelijke waren.
CMG
CMG is een wereldwijd opererende Informatie & Communicatie Technologie (ICT) groep, die een leidende positie heeft in zowel zakelijke ICT-dienstverlening als in mobiele messaging en billing producten. Middels management consultancy, systeemontwikkeling en -integratie, software-applicaties en outsourcing bouwt CMG aan de betrouwbare ICT-infrastructuren die organisaties nodig hebben voor hun nieuwe electronic en mobile commerce toepassingen. CMG, opgericht in 1964, heeft hoofdkantoren in Londen en Hoofddorp en is momenteel internationaal actief vanuit haar bases in 16 landen. CMG beschikt over kennis, oplossingen en producten voor klanten in de financiële sector, handel, transport, petrochemie, telecommunicatie-, media-, retail-, productie- en nutsbedrijven en overheden. De Groep levert tevens zakelijke outsourcingsdiensten zoals salarisverwerking, beheer van call centers, netwerken, infrastructuren en applicaties, en hosting.
CMG Wireless Data Services heeft een leidende positie verworven in wireless messaging en gateway producten, mobile Internet en e-mail, cell broadcast en customer care & billing systemen. Deze producten worden wereldwijd geleverd aan mobiele telecommunicatie operators en service providers vanuit kantoren in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en de Aziatische Pacific regio. CMG is genoteerd aan de effectenbeurzen in Londen (FTSE 100 - en techMark 100 index) en in Amsterdam (AEX Midkap index). Meer informatie over CMG is te vinden op http://www.cmg.nl.