Carros

Eén miljoen Puntos binnen negentien maanden

(23 februari 2001)

De nieuwe generatie Fiat Punto is als een heuse 100 meterloper uit de startblokken gekomen. Razendsnel dus. In 19 maanden tijd rolden er maar liefst 1 miljoen exemplaren van de compacte gezinsauto van de band. Het concept met een nadrukkelijk verschillend design van de drie- en vijfdeurs slaat zeer aan. Ter vergelijking: zijn voorganger deed er 22 maanden over om diezelfde mijlpaal te bereiken en ook dát was destijds al een record.

Overigens nadert de Punto met rasse schreden een volgende mijlpaal. Alles bij elkaar zijn er namelijk al zowat 5 miljoen autos met de naam Punto gebouwd. De vorige en de huidige generatie bij elkaar opgeteld. Ook als duurloper heeft hij dus grote talenten getoond, om de sportieve vergelijking maar eens wat verder door te trekken.

De nieuwe Punto is zowel in Italië als in de rest van Europa een doorslaand succes. In Italië is de Punt weliswaar de marktleider, maar de meerderheid van de geproduceerde autos wordt toch buiten het Fiat thuisland verkocht. Zon 503.000 stuks inmiddels.

Europees gezien gaat het namelijk crescendo met de Punto. In het jaar 2000 vergrootte hij zijn marktaandeel in dit enorm fel bevochten segment naar 13,5 procent. Dat was in het jaar daarvoor 11,1 procent.

Opmerkelijk feit is, dat de Nederlandse autokoper zo mogelijk nóg enthousiaster voor de Fiat Punto koos dan in de rest van Europa. Want werd 1999 afgesloten met 7.400 verkochte exemplaren, in het jaar 2000 werden er zelfs 10.283 Puntos in ons land geregistreerd. Dit betekent een toename van 39 procent, terwijl de totale markt met ruim 2,2 procent terugliep.
Door het enorme succes van de Fiat Punto is dit model op de twaalfde plaats van best verkochte autos in ons land terechtgekomen.

Ook productie FIRE-motoren op recordsnelheid
Mede door het succes van de Punto ligt ook de productie van FIRE-motoren op ware recordsnelheid. Mondiaal zijn er inmiddels maar liefst 10 miljoen van de moderne en zeer efficiënte lichtmetalen krachtbronnen gebouwd. Dat aantal zal snel verder groeien. En niet alleen dankzij het succes van de compacte gezinsautos binnen het Fiat Auto concern. Zoals rond de afgelopen AutoRAI al is bekendgemaakt, wordt de FIRE-motor inmiddels standaard in de Seicento gemonteerd. Ook de Fiat Panda zal die koers binnenkort volgen. En heeft daarmee dus een portie extra sprintsnelheid in huis.