Eén miljoen Puntos binnen negentien maanden
(23 februari 2001)
De nieuwe generatie Fiat Punto is als een heuse 100 meterloper uit de
startblokken gekomen. Razendsnel dus. In 19 maanden tijd rolden er
maar liefst 1 miljoen exemplaren van de compacte gezinsauto van de
band. Het concept met een nadrukkelijk verschillend design van de
drie- en vijfdeurs slaat zeer aan. Ter vergelijking: zijn voorganger
deed er 22 maanden over om diezelfde mijlpaal te bereiken en ook dát
was destijds al een record.
Overigens nadert de Punto met rasse schreden een volgende mijlpaal.
Alles bij elkaar zijn er namelijk al zowat 5 miljoen autos met de naam
Punto gebouwd. De vorige en de huidige generatie bij elkaar opgeteld.
Ook als duurloper heeft hij dus grote talenten getoond, om de
sportieve vergelijking maar eens wat verder door te trekken.
De nieuwe Punto is zowel in Italië als in de rest van Europa een doorslaand succes. In Italië is de Punt weliswaar de marktleider, maar de meerderheid van de geproduceerde autos wordt toch buiten het Fiat thuisland verkocht. Zon 503.000 stuks inmiddels.
Europees gezien gaat het namelijk crescendo met de Punto. In het jaar 2000 vergrootte hij zijn marktaandeel in dit enorm fel bevochten segment naar 13,5 procent. Dat was in het jaar daarvoor 11,1 procent.
Opmerkelijk feit is, dat de Nederlandse autokoper zo mogelijk nóg
enthousiaster voor de Fiat Punto koos dan in de rest van Europa. Want
werd 1999 afgesloten met 7.400 verkochte exemplaren, in het jaar 2000
werden er zelfs 10.283 Puntos in ons land geregistreerd. Dit betekent
een toename van 39 procent, terwijl de totale markt met ruim 2,2
procent terugliep.
Door het enorme succes van de Fiat Punto is dit model op de twaalfde
plaats van best verkochte autos in ons land terechtgekomen.
Ook productie FIRE-motoren op recordsnelheid
Mede door het succes van de Punto ligt ook de productie van
FIRE-motoren op ware recordsnelheid. Mondiaal zijn er inmiddels maar
liefst 10 miljoen van de moderne en zeer efficiënte lichtmetalen
krachtbronnen gebouwd. Dat aantal zal snel verder groeien. En niet
alleen dankzij het succes van de compacte gezinsautos binnen het Fiat
Auto concern. Zoals rond de afgelopen AutoRAI al is bekendgemaakt,
wordt de FIRE-motor inmiddels standaard in de Seicento gemonteerd. Ook
de Fiat Panda zal die koers binnenkort volgen. En heeft daarmee dus
een portie extra sprintsnelheid in huis.