Gemeente Gent

E v a l u a t i e g r a t i s o p e n b a a r v e r v o e r i n d e c e m b e r 2 0 0 0

Op initiatief van de Stad Gent werd in december tijdens de weekends en de dagen tussen kerstdag en nieuwjaar gratis openbaar vervoer georganiseerd in en naar Gent. Deze maatregel betekende voor de Stad Gent een uitgave van ruim 18 miljoen frank.

In deze prijs was ook een verruimd aanbod van het openbaar vervoer begrepen. Het ging om extra Hermelijnen en diensten op lijn 1, extra diensten op lijn 3 en de inzet van gelede bussen op een aantal streeklijnen (34-76-77-55-65-52-54-15-16-70-72).

De Politie van de Stad Gent stond ook in voor een vlotte doorstroming van een aantal lijnen, vooral die van tramlijn 1. Vooral de as Kortrijksepoortstraat-Nederkouter kreeg hierbij extra aandacht. Door deze grotere inzet van voertuigen en een probleemloze doorstroming, steeg het aantal beschikbare plaatsen aanzienlijk.

Dat een vlotte doorstroming een grote weerslag heeft op het aanbod, blijkt uit de cijfers. Met een gemiddelde vertraging van 10 minuten kunnen er slechts 6.857 plaatsen worden aangeboden op lijn 1 op
zaterdagmiddag van 12.30 tot 18.30 uur. Zonder vertraging (wat nu het geval was) en met inzet van de nieuwe Hermelijn zijn 15.428 plaatsen beschikbaar, en met de verhoogde inzet van voertuigen 21.600 of een stijging van 215 %.

Aan de hand van schattingen op een aantal lijnen, vermoedt de Lijn dat ongeveer 2 miljoen reizigers van het aanbod gebruik maakte. Dit zou een verdubbeling zijn van het aantal reizigers in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Topdagen waren 16 en 23 december met ruim 200.000 reizigers. Maar ook 26-27-28-29 december scoorden goed met telkens meer dan 170.000 reizigers. Het grootste aantal reizigers werden geteld aan het Station Gent-Sint-Pieters, waar drie tramlijnen stadinwaarts vertrekken. Tussen 13 en 16 uur vervoerden deze lijnen (1/10/11/12/13, 21/22 en 40/41/42) 50.000 passagiers, waarvan de helft vermoedelijk vanuit het Station Gent-Sint-Pieters.

Dit initiatief van de Stad Gent en De Lijn heeft zonder twijfel een positieve weerslag gehad op het verplaatsingsgedrag en de verkeerssituatie in Gent tijdens deze periode. Essentieel was hierbij het gunstig effect van de flankerende maatregelen, zowel van de Stad Gent (politie) als De Lijn zelf (verhoogde inzet).

Van de traditionele verkeerschaos was in december 2000 geen sprake meer. Hierdoor werd het bewijs geleverd dat extra middelen van De Lijn en een goede verkeersbegeleiding vanwege de Stad Gent het middel bij uitstek zijn om in dergelijke drukke periodes de verkeersproblemen het hoofd te bieden.

Gelijk met deze actie, werd door het bureau TRAJECT een enquête uitgevoerd naar de reacties van de passagiers. Hier werden enkel die mensen ondervraagd die normaal het openbaar vervoer niet gebruiken. Het zijn dus bezoekers die ofwel vroeger de wagen gebruikten voor hun bezoek aan Gent, of nu naar Gent kwamen omdat zij gratis van het openbaar vervoer gebruik konden maken.

Informatie

Dienst Mobiliteit Stad Gent, Woodrow Wilsonplein 1, 9000 Gent, tel. (09)266 77 64, fax (09)266 77 79, e-mail mobiliteit@gent.be

Bevoegd

mevrouw Karin Temmerman, schepen van Stedenbouw en Mobiliteit.