ABN AMRO


Press Room
Amsterdam, 22 februari 2001

ABN AMRO INTRODUCEERT NIEUW SERVICE CONCEPT IN NEDERLAND

ABN AMRO´s Consumer and Commercial Clients Business Unit Nederland wijzigt haar dienstverlening fundamenteel. Een betere toegang tot haar producten, services en expertise moet de leidende marktpositie van de bank versterken. Ingegeven door marktontwikkelingen, veranderend consumentengedrag, het structureel verlieslatende betalingsverkeer en achterblijvende financiële resultaten versnelt en verdiept ABN AMRO het eerder aangekondigde Focus 2005 reorganisatie programma.

ABN AMRO´s Business Unit Nederland richt zich op de consumentenmarkt, het midden en kleinbedrijf en het grootbedrijf in zowel de private- als publieke sector. Het nieuwe service concept kenmerkt zich door een onderscheid in de distributie van dagelijkse bankzaken (zoals betalen, sparen, lenen en verzekeren) enerzijds en maatwerk (zoals beleggen, hypotheken, financial planning en bedrijfsvraagstukken) anderzijds. Daartoe zal het kantorennet ingrijpend worden aangepast. De huidige 830 kantoren maken plaats voor 550 bankshops en 80 advieskantoren. Daarnaast zijn er vijf specifieke grootbedrijfunits die toegang bieden tot het internationale netwerk en investment banking.

Vanaf 2004 zal dit leiden tot een jaarlijkse netto kostenbesparing van circa EUR 400 miljoen. Dit zal een verbetering van de efficiency ratio met 8 % betekenen en een jaarlijkse stijging van de operationele winst met 15%. Hiermee komen de financiële prestaties in lijn met de overall doelstellingen van ABN AMRO. Van de totale
herstructureringsvoorziening van EUR 900 miljoen zal ongeveer EUR 200 miljoen worden aangewend voor deze herpositionering.

De 80 over het land verspreide advieskantoren bieden een concentratie van kennis en mankracht. Gespecialiseerde adviseurs voorzien de klanten van op maat gesneden financieel advies. Voor de dagelijkse financiële bankbehoeften kunnen klanten bij de bankshops terecht. Door het vereenvoudigen en centraliseren van administratieve processen kunnen de medewerkers van de units zich volledig richten op de klanten.

De advieskantoren en bankshops verstevigen het persoonlijk contact. Daarnaast kan de klant gebruik maken van distributiekanalen als computer, telefoon, multifunctionele geldautomaten en internet.

De wijziging heeft gevolgen voor de samenstelling en de grootte van het medewerkersbestand. Van de huidige ongeveer 29.000 arbeidsplaatsen (full time equivalenten, FTE´s) gaat de bank in drie jaar naar circa 23.000 FTE´s. De reeds bij Focus 2005 aangekondigde reductie van 2500 FTE´s is daarbij inbegrepen.

Aanpassing Nederlandse organisatie van de SBU Wholesale Clients Binnen de SBU Wholesale Clients - die zich richt op een select aantal grote zakelijke, institutionele en private cliënten wereldwijd - vindt eveneens een aanpassing van de Nederlandse organisatie plaats. Hiermee wordt invulling gegeven aan de reeds in november 2000 bekend gemaakte doelstelling om binnen de SBU Wholesale Clients aanzienlijk op de jaarlijkse kosten te besparen. Door onderstaande aanpassingen wordt een extra stap gezet (circa EUR 100 miljoen), waardoor de beoogde jaarlijkse besparingen komen tussen de EUR 500 en 600 miljoen vanaf 2004.

De backoffice van European Treasury wordt in Amsterdam geconcentreerd en de backoffice van Equities, Fixed Income en Derivaten in Londen. Samen met een verdere rationalisatie van de IT en back office activiteiten in Europa, leidt dit in Nederland tot het verlies van ongeveer 770 functies in 2001.

Sociaal Statuut
Het verlies aan werkgelegenheid - binnen alle geledingen van de bank in Nederland - zal worden opgevangen conform het bestaande Sociaal Statuut van de bank en de bestaande afspraken met de ondernemingsraden en de vakbonden.

Voor nadere informatie:Persvoorlichting, +31 20 6288900 Investor Relations, +31 20 6287835

ABN AMRO Bank N.V.
Press Relations (HQ1190)
Gustav Mahlerlaan 10
1082 PP Amsterdam
The Netherlands
Tel. +31 20 628 89 00
Fax. +31 20 629 54 86