Press Room
Amsterdam, 22 februari 2001
ABN AMRO INTRODUCEERT NIEUW SERVICE CONCEPT IN NEDERLAND
ABN AMRO´s Consumer and Commercial Clients Business Unit Nederland wijzigt haar dienstverlening fundamenteel. Een betere toegang tot haar producten, services en expertise moet de leidende marktpositie van de bank versterken. Ingegeven door marktontwikkelingen, veranderend consumentengedrag, het structureel verlieslatende betalingsverkeer en achterblijvende financiële resultaten versnelt en verdiept ABN AMRO het eerder aangekondigde Focus 2005 reorganisatie programma.
ABN AMRO´s Business Unit Nederland richt zich op de consumentenmarkt, het midden en kleinbedrijf en het grootbedrijf in zowel de private- als publieke sector. Het nieuwe service concept kenmerkt zich door een onderscheid in de distributie van dagelijkse bankzaken (zoals betalen, sparen, lenen en verzekeren) enerzijds en maatwerk (zoals beleggen, hypotheken, financial planning en bedrijfsvraagstukken) anderzijds. Daartoe zal het kantorennet ingrijpend worden aangepast. De huidige 830 kantoren maken plaats voor 550 bankshops en 80 advieskantoren. Daarnaast zijn er vijf specifieke grootbedrijfunits die toegang bieden tot het internationale netwerk en investment banking.
Vanaf 2004 zal dit leiden tot een jaarlijkse netto kostenbesparing van
circa EUR 400 miljoen. Dit zal een verbetering van de efficiency ratio
met 8 % betekenen en een jaarlijkse stijging van de operationele winst
met 15%. Hiermee komen de financiële prestaties in lijn met de overall
doelstellingen van ABN AMRO. Van de totale
herstructureringsvoorziening van EUR 900 miljoen zal ongeveer EUR 200
miljoen worden aangewend voor deze herpositionering.
De 80 over het land verspreide advieskantoren bieden een concentratie
van kennis en mankracht. Gespecialiseerde adviseurs voorzien de
klanten van op maat gesneden financieel advies. Voor de dagelijkse
financiële bankbehoeften kunnen klanten bij de bankshops terecht. Door
het vereenvoudigen en centraliseren van administratieve processen
kunnen de medewerkers van de units zich volledig richten op de
klanten.
De advieskantoren en bankshops verstevigen het persoonlijk contact.
Daarnaast kan de klant gebruik maken van distributiekanalen als
computer, telefoon, multifunctionele geldautomaten en internet.
De wijziging heeft gevolgen voor de samenstelling en de grootte van
het medewerkersbestand. Van de huidige ongeveer 29.000 arbeidsplaatsen
(full time equivalenten, FTE´s) gaat de bank in drie jaar naar circa
23.000 FTE´s. De reeds bij Focus 2005 aangekondigde reductie van 2500
FTE´s is daarbij inbegrepen.
Aanpassing Nederlandse organisatie van de SBU Wholesale Clients
Binnen de SBU Wholesale Clients - die zich richt op een select aantal
grote zakelijke, institutionele en private cliënten wereldwijd - vindt
eveneens een aanpassing van de Nederlandse organisatie plaats. Hiermee
wordt invulling gegeven aan de reeds in november 2000 bekend gemaakte
doelstelling om binnen de SBU Wholesale Clients aanzienlijk op de
jaarlijkse kosten te besparen. Door onderstaande aanpassingen wordt
een extra stap gezet (circa EUR 100 miljoen), waardoor de beoogde
jaarlijkse besparingen komen tussen de EUR 500 en 600 miljoen vanaf
2004.
De backoffice van European Treasury wordt in Amsterdam geconcentreerd
en de backoffice van Equities, Fixed Income en Derivaten in Londen.
Samen met een verdere rationalisatie van de IT en back office
activiteiten in Europa, leidt dit in Nederland tot het verlies van
ongeveer 770 functies in 2001.
Sociaal Statuut
Het verlies aan werkgelegenheid - binnen alle geledingen van de bank
in Nederland - zal worden opgevangen conform het bestaande Sociaal
Statuut van de bank en de bestaande afspraken met de ondernemingsraden
en de vakbonden.
Voor nadere informatie:Persvoorlichting, +31 20 6288900
Investor Relations, +31 20 6287835
ABN AMRO Bank N.V.
Press Relations (HQ1190)
Gustav Mahlerlaan 10
1082 PP Amsterdam
The Netherlands
Tel. +31 20 628 89 00
Fax. +31 20 629 54 86