Polisparty kwalijke variant op lingerieparty
Verzekeraar Hamburg-Mannheimer heeft een kwalijke nieuwe
verkooptechniek in gebruik: de polisparty. Evenals bij de bekende
tupperware- en lingerieparty wordt gebruik gemaakt van de
vriendinnenkring van de Nederlandse vrouw. Bij de polisparty worden de
deelnemers verleid tot het premievrij maken van de huidige pensioen-
en/of levensverzekeringen en tot het afsluiten van een nieuw contract.
De Consumentenbond waarschuwt nadrukkelijk voor deze handelswijze.
Deelnemers worden uitgenodigd voor een 'surpriseparty' en vervolgens
op basis van veelal onjuiste argumentatie en onvolledige informatie
overrompeld. Zo worden de nadelen van het premievrijmaken van de
bestaande verzekering mogelijk onderbelicht waardoor deelnemers
naderhand worden geconfronteerd met onverwachte naheffingen en extra
kosten. Een overlijdensdekking kan zelfs beeindigd worden zonder de
mogelijkheid (bijvoorbeeld door recente gezondheidsproblemen) om een
nieuwe polis af te sluiten. Voorts kan de adviseur benadrukken dat met
de huidige verzekeringen de lijfrente pas vrijkomt na de
zeventigjarige leeftijd; hij vermeldt daarbij niet dat er polissen
bestaan waarbij de einddatum kan worden vervroegd. Mogelijk wordt ook
verouderde informatie gebruikt waarin het nieuwe belastingstelsel
ontbreekt.
Zonder overleg met de oude verzekeraar worden naderhand de bestaande
levens- en/of pensioenpolissen van de enthousiastgemaakte deelnemers
premievrij gemaakt en een nieuw contract wordt opgesteld.
De Consumentenbond adviseert u niet deel te nemen aan een dergelijke
polisparty. Bent u niet tevreden met uw huidige polissen dan kunt u
beter bij verschillende verzekeringsmaatschappijen en -adviseurs
informeren naar de mogelijkheden.