Consumentenbond

Polisparty kwalijke variant op lingerieparty
Verzekeraar Hamburg-Mannheimer heeft een kwalijke nieuwe verkooptechniek in gebruik: de polisparty. Evenals bij de bekende tupperware- en lingerieparty wordt gebruik gemaakt van de vriendinnenkring van de Nederlandse vrouw. Bij de polisparty worden de deelnemers verleid tot het premievrij maken van de huidige pensioen- en/of levensverzekeringen en tot het afsluiten van een nieuw contract.

De Consumentenbond waarschuwt nadrukkelijk voor deze handelswijze. Deelnemers worden uitgenodigd voor een 'surpriseparty' en vervolgens op basis van veelal onjuiste argumentatie en onvolledige informatie overrompeld. Zo worden de nadelen van het premievrijmaken van de bestaande verzekering mogelijk onderbelicht waardoor deelnemers naderhand worden geconfronteerd met onverwachte naheffingen en extra kosten. Een overlijdensdekking kan zelfs beeindigd worden zonder de mogelijkheid (bijvoorbeeld door recente gezondheidsproblemen) om een nieuwe polis af te sluiten. Voorts kan de adviseur benadrukken dat met de huidige verzekeringen de lijfrente pas vrijkomt na de zeventigjarige leeftijd; hij vermeldt daarbij niet dat er polissen bestaan waarbij de einddatum kan worden vervroegd. Mogelijk wordt ook verouderde informatie gebruikt waarin het nieuwe belastingstelsel ontbreekt.
Zonder overleg met de oude verzekeraar worden naderhand de bestaande levens- en/of pensioenpolissen van de enthousiastgemaakte deelnemers premievrij gemaakt en een nieuw contract wordt opgesteld.

De Consumentenbond adviseert u niet deel te nemen aan een dergelijke polisparty. Bent u niet tevreden met uw huidige polissen dan kunt u beter bij verschillende verzekeringsmaatschappijen en -adviseurs informeren naar de mogelijkheden.