Amstelveen, 22 februari 2001
(13.00 uur)
Winst per aandeel stijgt met 22,1% tot EUR 1,16
· Nettowinst stijgt met 20,3% naar EUR 98,2 miljoen
· Winst per aandeel stijgt met 22,1% tot EUR 1,16
· Netto-omzet stijgt met 30,4% naar EUR 3934 miljoen
· Bedrijfsresultaat stijgt met 27,6% tot EUR 153,8 miljoen
· Autonome omzet groei bedraagt 4,1%, Natural & Specialty Foods 11%
· Acquisities Kemper, Distriborg, BOAS in 2000 en Zonnatura in 2001
· Vooruitzichten 2001:
- groei bedrijfsresultaat huidige activiteiten (exclusief zuivel) tenminste 15%
- tenminste gelijkblijven wpa uit gewone bedrijfsuitoefening voor afschrijving goodwill
Algemeen
Wessanen heeft in 2000 opnieuw sterke groei laten zien, zowel van de omzet als de nettowinst.
De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening nam toe met 20,3% toe tot EUR 98,2 miljoen en kwam daarmee ruim uit boven de begin 2000 verwachte winstgroei van 10-15%.
Op basis van het gemiddeld aantal uitstaande aandelen steeg de nettowinst per aandeel met 22,1% tot EUR1,16 per aandeel (1999: EUR 0,95).
In 2000 boekte Wessanen een omzetstijging van 30,4%. De omzet kwam daarmee uit op een niveau van bijna EUR4miljard, tegenover iets meer dan EUR3miljard vorig jaar. 4,1% van de groei van de omzet was toe te schrijven aan autonome groei. Acquisities waren gezamenlijk goed voor circa EUR436 miljoen additionele omzet. De sterke US dollar leverde ongeveer EUR352 miljoen aan extra omzet op. Het bedrijfsresultaat steeg met 27,6% van EUR 120,5 miljoen tot EUR 153,8 miljoen. Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet bleef met 3,9% op ongeveer hetzelfde niveau (1999: 4%).
Als de stijging van de nettowinst wordt gecorrigeerd voor de positieve wisselkoerseffecten, realiseerde Wessanen in 2000 een stijging van 13,9%.
Strategische ontwikkelingen
Het jaar 2000 stond vooral in het teken van een verdere focus in de strategie. In dit kader werd in de zomer van 2000 het in Frankrijk gevestigde bedrijf Distriborg overgenomen. Van de Distriborg aandelen is nog circa 10% in handen van derden. Eind 2000 volgde de acquisitie van de Nederlandse distributeur van specialiteiten Boas. Onlangs werd de voorgenomen overname van Zonnatura aangekondigd.
De focus op natuurlijke voeding en specialiteiten en daarnaast de gerichte keus voor markten met een bovengemiddelde groei liggen ten grondslag aan de beslissing om zowel de Amerikaanse als Europese zuivelactiviteiten af te stoten, zoals aangekondigd in oktober 2000. Wessanen verwacht dat de uitkomsten van het verkoopproces van de zuivelactiviteiten in het eerste kwartaal van 2001 kunnen worden bekendgemaakt. De opbrengst van de desinvesteringen zal primair worden aangewend om onze strategie uit te voeren.
Doelstellingen
De lange termijn doelstelling van Wessanen is maximalisering van de waarde van het door de aandeelhouders beschikbaar gesteld vermogen.
De marktpositie die Wessanen nu inneemt, zal verder worden versterkt zowel door gerichte acquisities als door een autonome omzet groei van 5-10% per jaar.
Voor de komende vijf jaar streeft het bedrijf naar een gemiddelde groei van de winst per aandeel uit gewone bedrijfsuitoefening voor afschrijving goodwill van minimaal 10% op jaarbasis.
Vooruitzichten 2001
Op basis van onze strategische focus op de groeimarkt van natuurlijke, gezonde voeding en specialiteiten en de structureel verbeterde marktpositie verwacht Wessanen voor 2001 een groei van het bedrijfsresultaat van de huidige activiteiten (exclusief de zuivelactiviteiten) van tenminste 15%. Het effect van de precieze fasering, omvang en resultaat van de desinvesteringen en acquisities is op korte termijn moeilijk te kwantificeren. Wel valt te voorzien dat de positieve bijdrage van nieuwe activiteiten en dalende financieringslasten het wegvallen van de bijdrage van de zuivelactiviteiten in 2001 nog niet volledig zullen kunnen compenseren.
Desalniettemin hanteren we als doel voor 2001 dat de winst per aandeel uit gewone bedrijfsuitoefening tenminste gelijk zal blijven aan het niveau van 2000. Het instrument van inkoop van eigen aandelen staat ons mede ter beschikking om dit te realiseren. Als gevolg van de verwachte boekwinst op de desinvesteringen zal het resultaat na buitengewone baten een grote stijging te zien geven.
Dividend
Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld het dividend over het boekjaar 2000 onveranderd vast te stellen op EUR 0,58 per aandeel.
Voorts zal worden voorgesteld het slotdividend vanaf 18 april 2001 volledig in contanten te voldoen.
Resultaten per groep in 2000*
Natural & Specialty Foods
X EUR miljoen20001999
Omzet1.928,41.275,7
Bedrijfsresultaat57,043,6
ROS3,0%3,4%
Gemiddeld geïnvesteerd vermogen336,2207,1
ROI17,0%21,1%
Toename Economic premium(21,2)(3,6)
Gemiddelde goodwill188,0112,6
ROIC10,9%13,6%
De gecombineerde omzet van de bedrijven in deze groep bedroeg in 2000 EUR 1.928,4 miljoen. Ten opzichte van 1999 (EUR 1.275,7 miljoen) is dit een groei van 51%. De autonome groei (exclusief acquisities en wisselkoerseffecten) bedroeg ruim 11%.
In lijn met de strategie van verdere focus op de groeimarkt van natuurlijke gezondheidsvoeding en specialiteiten werd in 2000 Distriborg in Frankrijk geacquireerd. Dit bedrijf is marktleider in dit segment in Europa. Samen met de medio 1999 geacquireerde specialty foods bedrijven van Hagemeijer en A-1 International droegen deze acquisities EUR 335 miljoen bij aan de stijging van de omzet.
Ten gevolge van het snelle groeitempo namen ook de verkoopkosten substantieel toe, hetgeen een negatieve uitwerking had op de winstgevendheid. Ook de integratie van acquisities brachten in 2000 diverse aanvullende lasten met zich mee. Zo werden in de Verenigde Staten vestigingen samengevoegd of gesloten. Hierbij gingen ook arbeidsplaatsen verloren. Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet daalde en kwam uit op 3,0% (1999: 3,4%).
De vooruitzichten voor 2001 zijn positief. De synergie tussen de geacquireerde bedrijven, gedane investeringen in nieuwe klanten bij Tree of Life, de kracht van ons distributienetwerk en de voortgaande nadruk op een verbeterde beheersing van het werkkapitaal, zullen naar verwachting leiden tot stijging van de omzet en het bedrijfsresultaat. Ook verwachten wij hogere operationele marges.
* De bedrijfsresultaten per groep zijn weergegeven zonder toerekening van corporate overheadkosten. De cijfers voor 1999 zijn hierop aangepast.
Cereals
X EUR miljoen20001999
Omzet232,6227,8
Bedrijfsresultaat20,517,9
ROS8,8%7,9%
Gemiddeld geïnvesteerd vermogen100,5102,5
ROI20,4%17,5%
Toename Economic premium2,82,2
Gemiddelde goodwill81,181,1
ROIC11,3%9,7%
De netto-omzet van de cerealbedrijven kwam uit op EUR 232,6 miljoen (1999: EUR 227,8 miljoen). Bewust werd gekozen voor een strategie van verdere focus op specialiteiten. Naast strikte kostencontrole werd hierdoor het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet verbeterd tot 8,8% (1999: 7,9%). Door onze strategie gericht op continue opwaardering van ons productassortiment, verwachten wij ondanks toegenomen concurrentie, voor het jaar 2001 een geringe stijging van de omzet, stabilisering van het bedrijfsresultaat en een lichte verbetering van de Economic Premium.
Convenience Food
X EUR miljoen20001999
Omzet206,3164,7
Bedrijfsresultaat9,86,5
ROS4,8%3,9%
Gemiddeld geïnvesteerd vermogen76,784,3
ROI12,8%7,7%
Toename Economic premium3,312,0
Gemiddelde goodwill144,8117,9
ROIC4,4%3,2%
De netto-omzet van de bedrijven in deze groep bedroeg EUR 206,3 miljoen. Ten opzichte van 1999 (EUR 164,7 miljoen) betekende dit een groei van 25,3%. Hiervan was 4,3% autonome groei. De acquisities van Kemper en Vegeta droegen voor EUR 31,6 miljoen bij aan de stijging van de omzet. Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet steeg sterk tot 4,8% (1999: 3,9%).
Voor 2001 verwachten wij dat het voortschrijdende proces van innovatie en een scherp oog op de kosten tot een verdere stijging zullen leiden van de omzet en het bedrijfsresultaat. Ook zullen wij selectief investeren in capaciteit zonder dat dit een aanzienlijke toename van het totale geïnvesteerde vermogen tot gevolg heeft.
Zuivel
X EUR miljoen20001999
Omzet1.566,51.347,8
Bedrijfsresultaat76,966,2
ROS4,9%4,9%
Gemiddeld geïnvesteerd vermogen361,6310,3
ROI21,3%21,3%
Toename Economic premium(9,1)6,7
Gemiddelde goodwill150,1115,8
ROIC15,0%15,5%
De netto-omzet van de zuivelactiviteiten in de VS bedroeg in 2000 EUR 1.261,6 miljoen (1999: EUR 1.036,8 miljoen) In Europa kwam dit uit op EUR 304,9 miljoen (1999: EUR 311,0 miljoen). De activiteiten in de VS boekten een bedrijfsresultaat van EUR 56,7 miljoen (1999: EUR 46,1 miljoen), terwijl in Europa 20,2 miljoen werd behaald (1999: EUR 20,1 miljoen). Aangezien de zuivelactiviteiten naar verwachting in het eerste kwartaal zullen worden gedesinvesteerd, verwachten wij dat deze in 2001 nauwelijks een bijdrage zullen leveren aan het resultaat.
Campari
Campari behaalde opnieuw een uitstekend resultaat in 2000. Met alle belangrijke merken werd verdere vooruitgang geboekt. Het resultaat op onze deelneming in Campari bedroeg EUR 23,5 miljoen in 2000 tegenover EUR 20,1 miljoen in het jaar daarvoor. Wij beschouwen het rendement op ons belang van 35% in Campari als zeer tevredenstellend.
Inmiddels heeft Campari kenbaar gemaakt een beursgang te overwegen. In dat geval zullen we ons belang terugbrengen.
Financiele resultaten
De financiële lasten namen toe tot EUR 38,5 miljoen (1999: EUR 20,1 miljoen).
De hogere financieringslasten waren het gevolg van acquisitiefinanciering in 1999 en 2000 voor een totaalbedrag van circa EUR 15,9 miljoen en het gevolg van de hogere US dollar voor een bedrag van EUR 4,0 miljoen.
De rentedragende schuld bedroeg ultimo 2000 EUR 692,0 miljoen (1999: EUR 443,6 miljoen).
De gemiddelde rentevoet op uitstaande leningen bedroeg 7,5% (1999: 7,6%).
De belastingdruk daalde van 38,8% naar 34,9%.
De financiële baten en lasten in 2001 zullen een totaal ander beeld geven als gevolg van de voorgenomen desinvesteringen. Door de opbrengsten van deze desinvesteringen zullen de rentelasten sterk dalen.
Belangrijke data:
Maandag 19 maart: Publicatie jaarverslag 2000
Woensdag 4 april: Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Woensdag 29 augustus: Publicatie halfjaarcijfers 2001
Profiel van de onderneming
Wessanen is een in Nederland gevestigd multinationaal voedingsmiddelenconcern, opererend op Europese, Amerikaanse en Aziatische markten. Wij zijn producent, marketeer en distributeur van wellness producten die door de consument worden ervaren als natuurlijk en gezond, als gemakkelijk te bereiden of als lekkernij. Kennis van consumententrends en een duidelijk accent op innovatie vormen in al onze bedrijven de basis voor groei en continuïteit.
Bijlage
Statement 2000 Koninklijke Wessanen nv