22/02/2001 - CNV-meldweek levert 870 reacties op
WAOers willen menselijker behandeld worden
Ik trof een arts die meteen tegen me zei: je kunt zo moe zijn als je
wilt, maar jij gaat weer werken. En: Andere artsen zijn maanden bezig
om een diagnose te stellen, maar een keuringsarts kan het in een half
uur. Dit zijn enkele van de klachten die het CNV de afgelopen week
binnenkreeg via de meldlijn over de WAO-keuring. In totaal zijn er 800
lange en intensieve gesprekken gevoerd, daarnaast hebben zeventig
mensen gereageerd via de CNV-site. Het CNV biedt de resultaten van de
meldweek vandaag aan mevrouw E. Terpstra aan, voorzitter van de vaste
kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Veel klachten van de bellers hebben betrekking op de inzet van de
verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige. Het blijkt dat zowel bij de
verzekeringsarts als de arbeidsdeskundige de meest genoemde klachten
terug te voeren zijn op een gebrek aan menselijke benadering (resp.
35% en 27%). Bellers geven vaak aan dat er niet goed naar hen
geluisterd wordt, dat hun verhaal niet serieus wordt genomen en dat
men onpersoonlijk wordt benaderd. Daarnaast geven bellers (39%) ook
aan dat de keuring te laat plaatsvindt.
Bellers klagen tevens over de manier waarop ze behandeld worden na de
WAO-keuring. Men is teleurgesteld over de begeleiding van de
uitvoeringsinstelling in het reïntegratietraject. De verwachte
begeleiding blijft uit, zowel bij het zoeken naar een nieuwe werkplek
als bij het daadwerkelijk reïntegreren. Ook is er onvrede over de
begeleiding van de werkgever.
Ik blijf het bijzonder raar vinden dat ik al 18 maanden moet vechten
om weer aan de slag te mogen. Ik zou haast gaan denken dat men mij
graag in de WAO wil houden, was een opmerking van een WAOer.
Meer informatie voor de politieke / sociaal-economische redactie:
CNV-woordvoerder Karin Jansen: 06 53 400 399.
Het rapport over de meldlijn is op te vragen bij het frontoffice van
het CNV,
tel. 0900 268 46 36.