Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

22/02/2001 - CNV-meldweek levert 870 reacties op

WAOers willen menselijker behandeld worden

Ik trof een arts die meteen tegen me zei: je kunt zo moe zijn als je wilt, maar jij gaat weer werken. En: Andere artsen zijn maanden bezig om een diagnose te stellen, maar een keuringsarts kan het in een half uur. Dit zijn enkele van de klachten die het CNV de afgelopen week binnenkreeg via de meldlijn over de WAO-keuring. In totaal zijn er 800 lange en intensieve gesprekken gevoerd, daarnaast hebben zeventig mensen gereageerd via de CNV-site. Het CNV biedt de resultaten van de meldweek vandaag aan mevrouw E. Terpstra aan, voorzitter van de vaste kamercommissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Veel klachten van de bellers hebben betrekking op de inzet van de verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige. Het blijkt dat zowel bij de verzekeringsarts als de arbeidsdeskundige de meest genoemde klachten terug te voeren zijn op een gebrek aan menselijke benadering (resp. 35% en 27%). Bellers geven vaak aan dat er niet goed naar hen geluisterd wordt, dat hun verhaal niet serieus wordt genomen en dat men onpersoonlijk wordt benaderd. Daarnaast geven bellers (39%) ook aan dat de keuring te laat plaatsvindt.

Bellers klagen tevens over de manier waarop ze behandeld worden na de WAO-keuring. Men is teleurgesteld over de begeleiding van de uitvoeringsinstelling in het reïntegratietraject. De verwachte begeleiding blijft uit, zowel bij het zoeken naar een nieuwe werkplek als bij het daadwerkelijk reïntegreren. Ook is er onvrede over de begeleiding van de werkgever.
Ik blijf het bijzonder raar vinden dat ik al 18 maanden moet vechten om weer aan de slag te mogen. Ik zou haast gaan denken dat men mij graag in de WAO wil houden, was een opmerking van een WAOer.

Meer informatie voor de politieke / sociaal-economische redactie:

CNV-woordvoerder Karin Jansen: 06 53 400 399.

Het rapport over de meldlijn is op te vragen bij het frontoffice van het CNV,
tel. 0900 268 46 36.