Gemeente Westervoort

Inspraak bestemmingsplan Kern 2000

Inleiding

Burgemeester en wethouders hebben besloten om de geldende bestemmingsplannen voor de bebouwde kom te herzien. Als eerste is door het stedenbouwkundige adviesbureau Kuiper Compagnons te Arnhem, in nauw overleg met de gemeente Westervoort, het bestemmingsplan Kern 2000 opgesteld. Dit bestemmingsplan is nu in concept gereed.

Waarom een nieuw bestemmingsplan Kern?
Het huidige bestemmingsplan Kern dateert uit 1977 en is daarmee sterk verouderd. In de loop der jaren is door allerlei herzieningen, wijzigingen en vrijstellingen een onoverzichtelijke situatie ontstaan. Daarnaast geldt dat naar huidige inzichten het oude plan te weinig flexibiliteit biedt. Zo zijn er maar zeer beperkte mogelijkheden voor de bouw van bijgebouwen.

Plangebied
Het bestemmingsplan betreft het gebied tussen de Dorpstraat, Klapstraat, Liemersallee en de spoorbaan, met uitzondering van het centrumgebied en het Kloosterterrein, waarvoor aparte bestemmingsplannen gelden of in voorbereiding zijn.

Wat is de inhoud van het plan en wat zijn de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het "oude" plan?
Het bestemmingsplan "Kern 2000" is een zogenaamd "beheerplan", dat wil zeggen dat het belangrijkste doel bestaat uit het vastleggen van de bestaande situatie. Er worden geen nieuwe ontwikkelingen binnen het plangebied voorzien.

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het "oude" plan Kern zijn de volgende:

Bouwdiepte van woningen

In het nieuwe plan bedraagt de bouwdiepte van woningen indien mogelijk 15 meter voor vrijstaande en geschakelde woningen en 12 meter voor aaneengebouwde woningen. De diepte van de tuin dient daarbij wel minstens 10 meter te zijn. Uiteraard wordt bij deze principes wel rekening gehouden met de bestaande situatie. Een bebouwingsvlak wordt daarom nooit kleiner ingetekend dan het al (legaal) gerealiseerde hoofdgebouw.

Bijgebouwenregeling

In het geldende plan Kern waren combinatiebestemmingen opgenomen voor wonen met bijbehorende erven. Hierdoor was er nogal wat onduidelijkheid omtrent de bijgebouwenregeling. Daarnaast was de maximale oppervlakte voor bijgebouwen zeer beperkt (35 m²).

De nu opgenomen regeling gaat uit van een aparte bestemming wonen, waarbinnen de woning (het hoofdgebouw) zelf kan worden gebouwd, en een aparte erfbestemming, waarbinnen uitbouwen en (vrijstaande) bijgebouwen mogelijk zijn. De daarbij opgenomen maatvoering is verruimd en de bijbehorende voorwaarden zijn kwantitatief omschreven:
* maximaal 50 m² met een vrijstelling tot 110 m² (incl. onder voorwaarden een praktijkruimte);

* bebouwde oppervlakte van het erf maximaal 50%;
* het erf ten minste voor 35 m² onbebouwd en onoverdekt.
Prakrijkruimten

Bij een woning bestaat de mogelijkheid voor een praktijkruimte. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:

* woonfunctie dient in overwegende mate in stand te blijven;
* geen hinder voor het woonmilieu;

* geen verkeersaantrekkende werking zodanig dat overlast ontstaat of extra parkeerplaatsen nodig zijn;

* geen detailhandel.

Wegen/verkeer
Er is een onderscheid gemaakt in wegen met een functie voor doorgaand verkeer en wegen met primair een verblijfsfunctie conform het vastgestelde Verkeersveiligheidsplan.

Een doorgaande functie geldt uitsluitend voor de Kerkstraat en het gedeelte van de Klapstraat tot aan de Kerkstraat. Deze hebben de bestemming wegverkeersdoeleinden (Vw). Alle overige wegen, inclusief de Zuidelijke Parallelweg, Dorpstraat en Liemersallee, hebben geen doorgaande functie en zijn bestemd tot Verblijfsdoeleinden (Vb).

De voorgestelde herinrichtingsmaatregelen aan de Zuidelijke Parallelweg zijn op grond van dit bestemmingsplan mogelijk.

Bedrijvigheid

Binnen het plangebied is een zestal "echte" bedrijven aanwezig, los van lichtere functies zoals detailhandel of dienstverlening, welke ook als zodanig specifiek zijn bestemd. Dit zijn een drukkerij, een servicebedrijf voor kantoormachines en
metaaloppervlaktebehandelingsbedrijf aan de Klapstraat, een autohandelsbedrijf aan de Vredenburgstraat, een installatiebedrijf aan de Kreytierstraat en een
meubelmaker/meubelrestauratiebedrijf/groothandel in glas aan t Slag.

Er is een flexibele regeling toegepast waarbij bedrijven in de milieucategorieën 1 en 2 (bedrijven die nauwelijks of geen milieuhinder veroorzaken) binnen deze bestemming mogelijk zijn. Hiervoor is een bedrijvenlijst als bijlage in het plan opgenomen. Bij beëindiging van het bedrijf kan de bedrijfsbestemming om worden gezet in een woonbestemming.

Het metaaloppervlaktebehandelingsbedrijf aan de Klapstraat is een categorie 3 bedrijf en is als zodanig specifiek bestemd. Wel kan een ander bedrijf in de milieucategorie 1 of 2 ervoor in de plaats komen.

Andere bedrijven in de categorieën dienstverlening, detailhandel en horeca, zijn specifiek bestemd conform de bestaande situatie. Verandering van bedrijf is alleen mogelijk binnen deze categorie; een dienstverlenend bedrijf kan dus bijvoorbeeld niet wijzigen in horeca. Wel is het mogelijk deze panden geheel voor bewoning te gebruiken, hetgeen ook strookt met de hoofdfunctie (wonen) in Kern.

Cultuurhistorie

Het uitgangspunt voor het gemeentebestuur is dat de weinige panden in Westervoort met cultuurhistorische waarde zoveel mogelijk beschermd dienen te worden. In het plan is daarom de lijst van beeldbepalende panden gehanteerd die door de raad is vastgesteld (1987). Deze panden (A-lijst) zijn voorzien van een aanduiding "beeldbepalend object"; (goot)hoogte en dakhelling mogen niet gewijzigd worden. Deze panden zijn bovendien opgenomen in aparte bebouwingsvlakken, waardoor nauwelijks ingrijpende veranderingen aan het hoofdgebouw mogelijk zijn.

Inspraakmogelijkheden en verdere procedure
Omdat het bestemmingsplan nu in concept gereed is, geven burgemeester en wethouders u de mogelijkheid om uw reactie kenbaar te maken.

Het voorontwerpplan ligt ten behoeve van de inspraak met ingang van 2 februari 2001 gedurende vier weken bij de afdeling AJZ/VROM van de gemeentesecretarie, Dorpsplein 1 te Westervoort, voor een ieder ter inzage. Inzage kan worden verkregen:

* op alle werkdagen van 08.00 uur - 12.30 uur of op afspraak van 14.00 uur - 16.00 uur;

* op maandag op afspraak van 18.00 uur - 21.00 uur
Gedurende deze termijn is het mogelijk om uw schriftelijke inspraakreacties bij het college van burgemeester en wethouders in te dienen.

Informatieavond

Op woensdag 7 februari om 20.00 wordt een informatiebijeenkomst gehouden in Zalencentrum Wieleman onder voorzitterschap van wethouder Deuss, waarbij op hoofdlijnen uitleg wordt gegeven over het plan en de mogelijkheid bestaat de plankaart te bekijken en vragen te stellen.

Van de ingekomen inspraakreacties zal een verslag worden opgemaakt. Hierin vindt een beantwoording plaats van iedere reactie en er wordt tevens aangegeven of, en op welke manier, de ingekomen reacties aanleiding zijn voor een aanpassing van het plan. Dit verslag wordt toegezonden aan een ieder die aan de inspraak heeft deelgenomen. Tevens wordt dit verslag ter inzage gelegd.

Hierna volgt het ontwerpplan de wettelijke vaststellingsfase door de gemeenteraad. Het plan wordt daartoe opnieuw voor 4 weken ter inzage gelegd en een ieder kan zijn/haar zienswijze kenbaar maken bij de gemeenteraad. Te zijner tijd volgt hierover een afzonderlijke publicatie in de Westervoort Post.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met dhr. Van Gompel van de afdeling AJZ/VROM, telefoonnummer 3179311.

Bestemmingsplan de Ganzenpoel

Burgemeester en wethouders van Westervoort maken in verband met het bepaalde in de Wet op de Ruimtelijke Ordening en de algemene inspraakverordening gemeente Westervoort het volgende bekend.

In voorbereiding is een ontwerp van de 7e partiële herziening van het bestemmingsplan de Ganzenpoel.
Deze wijziging heeft tot doel het kindercentrum voor kinderopvang De Kangoeroe definitief te huisvesten aan De Clossei 2 en maakt het tevens mogelijk dat de huidige vestiging wordt uitgebreid.

Het voorontwerpplan ligt ten behoeve van de inspraak met ingang van 1 februari 2001 gedurende vier weken bij de afdeling AJZ/VROM van de gemeentesecretarie, Dorpsplein 1 te Westervoort, voor een ieder ter inzage.
Inzage kan worden verkregen op werkdagen van 08.00 uur - 12.30 uur, op afspraak op maandag van 14.00 uur - 16.00 uur en van 18.00 uur - 20.00 uur, op overige werkdagen van 14.00 uur - 16.00 uur (eveneens op afspraak).
Gedurende deze termijn is het mogelijk om schriftelijke inspraakreacties bij ons college in te dienen.
Van de ingekomen inspraakreacties zal een verslag worden opgemaakt. Dit verslag wordt aan een ieder die aan de inspraak heeft deelgenomen toegezonden. Tevens wordt dit verslag ter inzage gelegd. Eerst na afloop van de inspraakprocedure en tijdens de officiële terinzageligging is het mogelijk om bedenkingen kenbaar te maken bij ons college. Dit zal afzonderlijk bekend worden gemaakt.

Bekendmaking vaststelling Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Westervoort 2001

De gemeenteraad van Westervoort heeft op 11 december 2000 de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Westervoort 2001 vastgesteld. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2001. Per die datum trekt de gemeenteraad de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Westervoort 1999 zoals vastgesteld op 9 maart 1998, inclusief de wijzigingen, in.

Achtergrond nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening De Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Westervoort 1999 is inmiddels vier maal gewijzigd. Daarnaast lagen een vijfde en zesde wijziging voor en moest ook nog een aantal andere kleine wijzigingen worden verwerkt.

Omwille van de leesbaarheid en werkbaarheid heeft de gemeenteraad besloten een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening vast te stellen waarin de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Westervoort 1999 inclusief de wijzigingen zijn opgenomen.

Inzage
De Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Westervoort 2001 ligt vanaf 1 januari 2001 voor iedereen ter inzage op de afdeling AJZ/VROM van het gemeentehuis, Dorpsplein 1 in Westervoort. Inzage kunt u krijgen op werkdagen van 8.00 tot 12.30 uur en s middags op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur. Daarnaast kunt u op afspraak tijdens de openstelling op maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur inzage krijgen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer R.F. Verstegen, telefoon (026) 3179380.