Eisen Online supermarkten
Uit een gezamenlijk onderzoek van de adviesbureaus Explainer DC en
Twynstra The Bridge blijkt dat tijdwinst en gebruiksgemak momenteel de
voornaamste drijfveren zijn om bij de aankoop van de dagelijkse
boodschappen gebruik te maken van internet. Dit verandert echter in de
toekomst. Op den duur zal extra service, in de vorm van bijvoorbeeld
een breder assortiment, belangrijker worden.
Voor het onderzoek 'Inline of online' werd een enquête gehouden onder
vijftien belangrijke spelers uit de wereld van consumentenproducten
die regelmatig worden gekocht en bijna dagelijks worden gebruikt.
De consument wil vooral service; beschikbaarheid (24 uur per dag), een
breed assortiment en levering op het door de consument bepaalde
tijdstip. Logistiek is dat een hele klus.
Snelle levering, aanbod op maat en productinformatie (bijvoorbeeld
recepten) vallen nu buiten de `scope' van de supermarkt. Bovendien is
het een nieuwe wijze om naar service te kijken (verschillende
serviceniveaus), maar de consument is bereid daarvoor te betalen.
Consumenten zullen meer dan ooit tevoren zullen voor
online-supermarkten die vertrouwen inboezemen.
Doordat internet zoeken en vergelijken vereenvoudigt en de
dienstverlening belangrijker maakt, liggen er grote kansen voor
huismerken. Productmerken komen sterker onder druk te staan en zullen
in aantal en betekenis afnemen, aldus het onderzoek.