Eisen Online supermarkten

Uit een gezamenlijk onderzoek van de adviesbureaus Explainer DC en Twynstra The Bridge blijkt dat tijdwinst en gebruiksgemak momenteel de voornaamste drijfveren zijn om bij de aankoop van de dagelijkse boodschappen gebruik te maken van internet. Dit verandert echter in de toekomst. Op den duur zal extra service, in de vorm van bijvoorbeeld een breder assortiment, belangrijker worden.

Voor het onderzoek 'Inline of online' werd een enquête gehouden onder vijftien belangrijke spelers uit de wereld van consumentenproducten die regelmatig worden gekocht en bijna dagelijks worden gebruikt.

De consument wil vooral service; beschikbaarheid (24 uur per dag), een breed assortiment en levering op het door de consument bepaalde tijdstip. Logistiek is dat een hele klus.

Snelle levering, aanbod op maat en productinformatie (bijvoorbeeld recepten) vallen nu buiten de `scope' van de supermarkt. Bovendien is het een nieuwe wijze om naar service te kijken (verschillende serviceniveaus), maar de consument is bereid daarvoor te betalen. Consumenten zullen meer dan ooit tevoren zullen voor online-supermarkten die vertrouwen inboezemen.

Doordat internet zoeken en vergelijken vereenvoudigt en de dienstverlening belangrijker maakt, liggen er grote kansen voor huismerken. Productmerken komen sterker onder druk te staan en zullen in aantal en betekenis afnemen, aldus het onderzoek.