"Mega-reorganisatie zet betrouwbaarheid werkgever ABN AMRO op spel".
Met de vorig najaar aangekondigde strategische heroriëntatie zijn alle
ABN AMRO medewerkers opnieuw toebedeeld aan een van de drie nieuwe
banken onder de ABN AMRO vlag. Pas sinds enkele weken weet zo ongeveer
iedere medewerker in welke van de drie ABN AMRO banken hij of zij komt
te werken. In een van deze drie banken (het deel dat de particulieren
en het MKB bedient) wordt nu ca. 25% van de arbeidsplaatsen
weggesneden in 2,5 jaar. Hetzelfde Nederlandse kantorennet werd nog
maar een jaar geleden ook al geconfronteerd met operatie Focus 2005.
Deze operatie zou een inkrimping van het aantal arbeidsplaatsen
opleveren van 2500, uitgesmeerd over de periode tot en met 2004. De
nieuwste reorganisatie in het kantorennet zet hier een forse
versnelling op en is tevens veel ingrijpender. Inclusief de effecten
van Focus 2005 wordt een verlies van 6250 arbeidsplaatsen voorzien. De
nieuwste reorganisatie voorziet in ondermeer 550 bank-shops die de
bank een nieuw aanzien moeten geven.
Bestuurder Harry Gerding van de Dienstenbond CNV stelt: "Ik vraag me
serieus af of volgend jaar de inzichten niet tot weer nieuwe
reorganisaties aanleiding geven. Enig houvast voor medewerkers en
klant lijkt me ondertussen op haar plaats. Visie dus. De op hol
geslagen reorganisatie-drift vind ik de perfecte illustratie van het
amechtig najagen van aandeelhouderswaarde. Er is te weinig besef dat
de waarde van de bank vooral in haar medewerkers schuilt. De
aandeelhouder regeert. De loyale medewerker moet maar afwachten of
zijn stoel er morgen nog staat". Al sinds augustus 1998 geldt een
Sociaal Statuut die gedwongen ontslagen uitsluit. Plaatsing van
medewerkers gaat van werk naar werk. Deze afspraak staat nog steeds en
daar houden wij ABN Amro aan. Mocht de bank over maatregelen willen
denken om vrijwillig vertrek naar een baan buiten de bank te
stimuleren dan moet er zeer diep in de buidel worden getast waarschuwt
Gerding alvast. "We hebben hier niet te maken met een armlastig
bedrijf. De creativiteit in het oplossen van vermeende problemen in
het bankbedrijf beperkt zich vaak tot het na-apen van de buurman. ABN
AMRO zet ongetwijfeld de toon voor het kantorennet. Het wachten is op
de bank die dit weer overbiedt".
Hoofddorp, 22 februari 2001
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Harry Gerding, bestuurder Dienstenbond CNV, tel. kantoor: 023 - 5651 052, of met Bert Jansen, voorlichter, tel.kantoor: 023-5651 052, tel. mobiel: 06 - 2000 5272