Opta wil sms-spam toetsen

De Opta, Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, gaat het sturen van ongevraagde reclameboodschappen via sms (sms-spam) toetsen aan de privacyregels in de Telecommunicatiewet. Aanleiding hiervoor waren klachten van mensen die op hun mobiele telefoon berichtjes ontvingen met het verzoek terug te bellen naar een dure sexlijn. Deze boodschap was niet voldoende herkenbaar als reclame en werd daarnaast ook naar minderjarigen gestuurd.

Ook de Europese Commissie dringt aan op een snelle besluitvorming over het onderwerp `spammen', nadat uit een onderzoek van de Europese Commissie is gebleken dat alleen internetabonnees al 10 miljard euro per jaar kwijt zijn aan kosten die het ontvangen van spam via hun computer met zich meebrengt. Dit onderzoek vormt een deel van de verdergaande pogingen van de Europese Commissie ervoor te zorgen dat de ontwikkeling van internet en e-commerce de Europese regelgeving op het gebied van privacy en gegevensbescherming niet ondermijnt. Ook de sms-spam wil de Europese Commissie meenemen in haar besluitvorming.

Het onderzoek van de Europese Commissie is hier te vinden.