Opta wil sms-spam toetsen
De Opta, Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, gaat het
sturen van ongevraagde reclameboodschappen via sms (sms-spam) toetsen
aan de privacyregels in de Telecommunicatiewet. Aanleiding hiervoor
waren klachten van mensen die op hun mobiele telefoon berichtjes
ontvingen met het verzoek terug te bellen naar een dure sexlijn. Deze
boodschap was niet voldoende herkenbaar als reclame en werd daarnaast
ook naar minderjarigen gestuurd.
Ook de Europese Commissie dringt aan op een snelle besluitvorming over
het onderwerp `spammen', nadat uit een onderzoek van de Europese
Commissie is gebleken dat alleen internetabonnees al 10 miljard euro
per jaar kwijt zijn aan kosten die het ontvangen van spam via hun
computer met zich meebrengt. Dit onderzoek vormt een deel van de
verdergaande pogingen van de Europese Commissie ervoor te zorgen dat
de ontwikkeling van internet en e-commerce de Europese regelgeving op
het gebied van privacy en gegevensbescherming niet ondermijnt. Ook de
sms-spam wil de Europese Commissie meenemen in haar besluitvorming.
Het onderzoek van de Europese Commissie is hier te vinden.