Fraude met online betalingen bedreiging voor e-commerce
De omvang van fraude bij grensoverschrijdende betalingen in de
Europese Unie is vorig jaar met vijftig procent gestegen. Geschat
wordt dat er in de EU jaarlijks voor 600 miljoen euro aan illegale
transacties wordt verwerkt. Het grootste deel van deze fraude is toe
te schrijven aan creditcardbetalingen per telefoon of via internet.
Door deze fraude neemt het vertrouwen van de consument in online
betalen af, hetgeen schadelijk is voor de elektronische handel.
Volgens een woordvoerder van de Europese Commissie stijgt het
vertrouwen van consumenten in e-commerce echter als bedrijven
consumenten beter informeren over betalingsmogelijkheden en
privacybescherming.
De Europese Commissie heeft een plan gepresenteerd waarmee het aantal
illegale transacties en fraudegevallen binnen drie jaar teruggedrongen
moet worden.
Het plan is opgesteld in samenwerking met creditcardmaatschappijen,
banken, nationale overheden, handelaren en consumenten organisaties.
Het omvat vijf aandachtspunten:
* technologische verbetering;
* verbeterde uitwisseling van informatie;
* betere scholing en voorlichting;
* specifieke manieren om fraude te voorkomen;
* en een betere samenwerking met niet EU landen.
Hierbij moet concreet gedacht worden aan zaken zoals:
* het opzetten van een internationaal telefoonnummer wat de aangifte
van gestolen
creditcards moet vergemakkelijken;
* richlijnen voor de uitwisseling van informatie en fraude
preventie;
* het opzetten van een website met informatie en relevante links.
De banken en creditcardmaatschappijen moeten reeds volgend jaar zomer
een adequate beveiliging kunnen garanderen.
ECP.NL werkt momenteel aan een rapport over online
betalingsmodaliteiten waarin ook aandacht zal worden besteed aan de
veiligheid van verschillende betaalsystemen. Dit rapport zal naar
verwachting begin juni gepresenteerd worden.
De tekst van het bovengenoemde actieplan is te vinden op:
http://europa.eu.int/comm/internal_market (klik op What's New).