Rotterdam presenteert zich als dè jongerenstad van Nederland
Rotterdam begint dit voorjaar een grootscheepse landelijke campagne om
meer bezoekers te trekken. Daarbij wil de stad zich vooral afficheren
als dé jongerenstad van Nederland. De Rotterdamse festivals,
R&B-clubs, kroegen en winkels worden ingezet als 'unique selling
points'. Dit is te lezen in Nieuw Rotterdams Tij, het informatie- en
opinieblad van de gemeente Rotterdam.
De campagne is een initiatief van Rotterdam Marketing en Promotie
(R'MP). Deze nieuwe organisatie heeft via onderzoek vastgesteld dat
jongeren met relatief de minste inspanningen naar Rotterdam te halen
zijn. De landelijke campagne - die eind maart moet starten - zal zich
dan ook vooral op deze groep richten. 'Dragers' van de campagne zijn
de Danceparade, de festivals, de party's van Ted Langenbach het
Skatepark en de Skatenights op woensdag, het Maastheater en de grote
R&B-clubs.
Vernieuwingsdrang temperen
Nieuw Rotterdams Tij bericht verder over het voornemen van de
ambtelijke top van het Rotterdams Stadhuis - het projectbureau
Stedelijke Visie - om de Rotterdamse vernieuwingsdrang wat te
temperen. Er moet meer aandacht komen voor de opzet en voortgang van
projecten. Volgens Jan Lagendijk, projectleider Stedelijke Visie,
hebben Rotterdamse ambtenaren en politici de neiging om een project op
te zetten als ze een probleem signaleren. Na een tijdje sterven veel
van deze - vaak met veel tam tam aangekondigde projecten - een stille
dood. Lagendijk: 'Soms hebben we de neiging van het ene project naar
het andere te rennen, zonder dat duidelijk is waar we precies naartoe
willen. Het is belangrijk dat er meer evenwicht komt tussen vernieuwen
en consequent uitvoeren en dat we vaker samen met anderen gaan
samenwerken.'
Het projectbureau werkt hier onder andere aan door een overzicht te
maken van de meer dan 160 projecten die onder de Stedelijke Visie
vallen. Lagendijk: 'We werken aan een digitaal projectenboek waarin
staat welke projecten er lopen, wie er mee bezig zijn, en hoe het
ermee staat. Het boek komt op het intranet van de gemeente. Politici
en ambtenaren kunnen het bestand raadplegen voordat ze met een nieuw
voorstel komen.'
ICT in onderwijs
Nieuw Rotterdams Tij belicht ook de ICT-ontwikkelingen in het
Rotterdamse onderwijs. Deze dreigen te stagneren door een tekort aan
leerkrachten. Geld is volgens dit artikel geen probleem meer. Het
onderwijs krijgt van alle kanten financiële steun voor het inrichten
van een hoogstaande ICT-omgeving. De gemeente Rotterdam trekt dit jaar
vijf miljoen gulden uit voor het bekabelen van alle 430 scholen in het
basis - en voortgezet onderwijs. Maar daarmee is nog niet bereikt dat
leerlingen op een goede manier gebruikmaken van ICT. Hans de Ruiter,
ICT-coördinator op de Augustinusschool: 'Er worden zakken met geld de
school in geplempt en vervolgens moet je het maar uitzoeken. De
grootste zwakke schakel is het lerarentekort. Wij hebben een aantal
vacatures die we niet kunnen vervullen, domweg omdat er geen
kandidaten zijn.'
Marianne Lint van de dienst Stedelijk Onderwijs: 'Het integreren van
ICT in het onderwijs moet niet leiden tot extra belasting van de
leerkrachten. We zoeken daarom naar mogelijkheden tot samenwerking met
de I-Centr@ (digitale trapveldjes, red.) waarvan er zestig in
Rotterdam komen. We streven er ook naar dat iedere Rotterdammer de
beschikking heeft over een computer, zodat de eerste kennismaking met
apparatuur al thuis plaatsvindt. En we stimuleren samenwerking met het
bedrijfsleven.'
De gemeente onderzoekt momenteel de mogelijkheid voor het opzetten van
een kenniscentrum ICT in de stad; een plaats waar het bedrijfsleven en
het onderwijs hun kennis over ICT kunnen uitwisselen en verder
ontwikkelen.
Nieuw Rotterdams Tij bericht verder dat de gemeente Rotterdam
afspraken wil maken met werkgevers die voortijdig schoolverlaters in
dienst nemen. De gemeente zou graag zien dat werkgevers hen de
mogelijkheid geven om naast hun baan scholing te blijven volgen. Tot
ze een startkwalificatie hebben. Nico van Buren, regionaal secretaris
van de Hollandse Werkgeversvereniging, maakt zich ook zorgen over de
toekomst van schooldrop-outs die aan de slag gaan. 'Die groenpluk,
zoals wij dat noemen, is op langere termijn zowel voor de jongere als
de ondernemer slecht. Je mag dan als bedrijf tijdelijk je
personeelsproblemen wat hebben verminderd, op de lange termijn zijn
ondernemers natuurlijk niet gebaat bij slecht gekwalificeerde
medewerkers. Maar ik zie niet zoveel in algemene afspraken met
werkgeversorganisaties op dat punt. Een individuele aanpak werkt denk
ik veel beter.'