Gemeente Rotterdam

Rotterdam presenteert zich als dè jongerenstad van Nederland

Rotterdam begint dit voorjaar een grootscheepse landelijke campagne om meer bezoekers te trekken. Daarbij wil de stad zich vooral afficheren als dé jongerenstad van Nederland. De Rotterdamse festivals, R&B-clubs, kroegen en winkels worden ingezet als 'unique selling points'. Dit is te lezen in Nieuw Rotterdams Tij, het informatie- en opinieblad van de gemeente Rotterdam.

De campagne is een initiatief van Rotterdam Marketing en Promotie (R'MP). Deze nieuwe organisatie heeft via onderzoek vastgesteld dat jongeren met relatief de minste inspanningen naar Rotterdam te halen zijn. De landelijke campagne - die eind maart moet starten - zal zich dan ook vooral op deze groep richten. 'Dragers' van de campagne zijn de Danceparade, de festivals, de party's van Ted Langenbach het Skatepark en de Skatenights op woensdag, het Maastheater en de grote R&B-clubs.

Vernieuwingsdrang temperen
Nieuw Rotterdams Tij bericht verder over het voornemen van de ambtelijke top van het Rotterdams Stadhuis - het projectbureau Stedelijke Visie - om de Rotterdamse vernieuwingsdrang wat te temperen. Er moet meer aandacht komen voor de opzet en voortgang van projecten. Volgens Jan Lagendijk, projectleider Stedelijke Visie, hebben Rotterdamse ambtenaren en politici de neiging om een project op te zetten als ze een probleem signaleren. Na een tijdje sterven veel van deze - vaak met veel tam tam aangekondigde projecten - een stille dood. Lagendijk: 'Soms hebben we de neiging van het ene project naar het andere te rennen, zonder dat duidelijk is waar we precies naartoe willen. Het is belangrijk dat er meer evenwicht komt tussen vernieuwen en consequent uitvoeren en dat we vaker samen met anderen gaan samenwerken.'

Het projectbureau werkt hier onder andere aan door een overzicht te maken van de meer dan 160 projecten die onder de Stedelijke Visie vallen. Lagendijk: 'We werken aan een digitaal projectenboek waarin staat welke projecten er lopen, wie er mee bezig zijn, en hoe het ermee staat. Het boek komt op het intranet van de gemeente. Politici en ambtenaren kunnen het bestand raadplegen voordat ze met een nieuw voorstel komen.'

ICT in onderwijs
Nieuw Rotterdams Tij belicht ook de ICT-ontwikkelingen in het Rotterdamse onderwijs. Deze dreigen te stagneren door een tekort aan leerkrachten. Geld is volgens dit artikel geen probleem meer. Het onderwijs krijgt van alle kanten financiële steun voor het inrichten van een hoogstaande ICT-omgeving. De gemeente Rotterdam trekt dit jaar vijf miljoen gulden uit voor het bekabelen van alle 430 scholen in het basis - en voortgezet onderwijs. Maar daarmee is nog niet bereikt dat leerlingen op een goede manier gebruikmaken van ICT. Hans de Ruiter, ICT-coördinator op de Augustinusschool: 'Er worden zakken met geld de school in geplempt en vervolgens moet je het maar uitzoeken. De grootste zwakke schakel is het lerarentekort. Wij hebben een aantal vacatures die we niet kunnen vervullen, domweg omdat er geen kandidaten zijn.'

Marianne Lint van de dienst Stedelijk Onderwijs: 'Het integreren van ICT in het onderwijs moet niet leiden tot extra belasting van de leerkrachten. We zoeken daarom naar mogelijkheden tot samenwerking met de I-Centr@ (digitale trapveldjes, red.) waarvan er zestig in Rotterdam komen. We streven er ook naar dat iedere Rotterdammer de beschikking heeft over een computer, zodat de eerste kennismaking met apparatuur al thuis plaatsvindt. En we stimuleren samenwerking met het bedrijfsleven.'
De gemeente onderzoekt momenteel de mogelijkheid voor het opzetten van een kenniscentrum ICT in de stad; een plaats waar het bedrijfsleven en het onderwijs hun kennis over ICT kunnen uitwisselen en verder ontwikkelen.

Nieuw Rotterdams Tij bericht verder dat de gemeente Rotterdam afspraken wil maken met werkgevers die voortijdig schoolverlaters in dienst nemen. De gemeente zou graag zien dat werkgevers hen de mogelijkheid geven om naast hun baan scholing te blijven volgen. Tot ze een startkwalificatie hebben. Nico van Buren, regionaal secretaris van de Hollandse Werkgeversvereniging, maakt zich ook zorgen over de toekomst van schooldrop-outs die aan de slag gaan. 'Die groenpluk, zoals wij dat noemen, is op langere termijn zowel voor de jongere als de ondernemer slecht. Je mag dan als bedrijf tijdelijk je personeelsproblemen wat hebben verminderd, op de lange termijn zijn ondernemers natuurlijk niet gebaat bij slecht gekwalificeerde medewerkers. Maar ik zie niet zoveel in algemene afspraken met werkgeversorganisaties op dat punt. Een individuele aanpak werkt denk ik veel beter.'