Partij van de Arbeid

Den Haag, 21 februari 2001

BIJDRAGE VAN SASKIA NOORMAN-DEN UYL (PVDA) AAN HET ALGEMEEN OVERLEG OVER HET SUWI-PROCES

Algemeen


- Er is waardering voor de grote hoeveelheid werk die verzet is.

- De minister heeft een forse partij stukken over de muur van de kamer gekieperd. Daaruit blijkt dat veel informatie eerder bekend was, ook toen de Kamer daarom vroeg. Soms meer dan een jaar geleden. Dat is frustrerend. Als de minister informatie wil delen, prima, maar dan ook tijdig.


- Een stevige coördinatie en regie zijn onontbeerlijk. Daar ben ik nog niet gerust op. Vooral de samenhang tussen deelprojecten blijf ik kwetsbaar vinden. Zie de te noemen voorbeelden.


- Toezeggingen in dit groot project moeten in het eerst volgend overleg verantwoord worden. Dat is nu niet gebeurd. Wanneer wel?

Spreidingsplan CWI's


- De minister heeft het aantal CWI's nogmaals getoetst aan de criteria van bereikbaarheid door de klant (maximaal één uur met openbaar vervoer) en een volledige dienstverlening (geen uitgekleed CWI). Vervolgens komt hij tot de conclusie dat er 130 CWI's moeten komen.(vijf erbij: Bladel, Valkenswaard, Terborg, Tholen, Winsum). Reden: witte vlekken, reistijd en grensverkeer. Waardering voor de souplesse.


- Geen rijdende bus, wel ICT-toepassingen die het reizen kunnen beperken. Toch jammer. Wel vacaturezuilen in gemeentehuis of bibliotheek (webpagina's en afspraken on line).


- Ontevreden ben ik over het feit dat toezeggingen uit het decemberoverleg niet zichtbaar zijn nagekomen. Vraag: is de formatie voor fase 1 klanten wel gebaseerd op een klantcontact van eenmaal per week (referentie werkproces)?

Standpunt: ik denk dat we deze opzet in grote lijnen kunnen volgen. Wel wil ik pleiten voor Achtkarpselen Kollummerland omdat daar een aantal belangrijke argumenten gelden. Voldoen net niet aan de bezettingsnorm maar hebben altijd één formatieplaats zelf gefinancierd. Werkloosheidspercentage is 9/10%. Eigen arbeidsmarkt: de bouw. Hebben een pre-Cwi met Uvi SFB en en een gezamenlijke GSB. De combinatie van factoren die elders niet voorkomt is reden om een uitzondering te maken. Graag reactie van de minister.

Grofontwerp CWI

Het CWI is de plaats waar alles om draait, daar is de brug naar werk, de vacaturebank op papier aan de wand, aan de balie van de uitzendorganisaties en reïntegratiebedrijven en op internet en in expertsystemen. De invoeringsdatum is 1 januari 2002.


- Vraag: waar blijft de toezegging van het 'bouwpakket' uit het pact van Nijmegen, de modulaire opzet waarin voor CWI verstrekkender samenwerking mogelijk is?


- Enerzijds wordt het concept van HRM (human resources managment) ingevoerd anderzijds mogen er geen lokale verschillen zijn, werkprocessen worden gestandaardiseerd. Dit is tegenstrijdig. Waar zit het benutten van eigen expertise en beïnvloeding door werknemers?


- De Serviceniveau Overeenkomsten bevatten straks de standaard normen op basis waarvan de kwaliteit van de CWI's gemeten kan worden. Zijn er sancties en beloningen? Door wie? Hoe? Er is toch geen vrije keus?


- Komt er rijkstoezicht op de intake CWI als onderdeel van de Abw?

- Kunnen de CWI's ook betaalde diensten leveren aan derden? Daar ben ik niet voor.


- De minister schrijft dat dependances niet toegestaan worden in verband met de hoge kosten; lijkt mij niet dat dat van alle werkzaamheden gezegd kan worden; denk aan het jongerenloket in Den Haag. Op welke manier kan het SUWI-concept aansluiten op het wijkgericht werken?


- Tijdelijke stimuleringsmaatregel CWI verlengen naar 1 juli 2001. Pas nu is het aantal helder.

Grofontwerp UWV

Er zijn in totaal 22 000 personen werkzaam in de nieuwe organisatie. Wij vinden het belangrijk dat het personeel van de instellingen volop en zorgvuldig betrokken wordt in de ontwikkelingen en besluitvorming. Komt er een personeelcommissaris zoals in de SER-structuuradviezen wordt voorgesteld.


- Vraag: op dit moment kent het UWV geen financiële prikkel bij reïntegratie, zoals de gemeente (FWI) en de werkgevers (PEMBA) die wel kennen. In het grofontwerp wordt erkend dat dat een probleem is. Wat zijn de oplossingen?


- Er blijft onduidelijkheid over het opdrachtgeverschap. De UWV is bang dat haar takenpakket uitgekleed wordt, de VNG pleit voor zoveel mogelijk regionaal georganiseerd opdrachtgeverschap, de FNV voor sectoraal opdrachtgeverschap. Beoordeel de reïntegratiebedrijven voor opdrachten naar doelgroep. Wel wil ik nooit meer kavels horen als het om mensen gaat. Dus er moet meer helderheid komen. Is er nog invloed vanuit "Donner" mogelijk?


- Casemanagers; voor de PvdA fractie de sleutelfiguren; worden in de beschrijving van de WW werknemersprocessen niet genoemd, en mogen slechts rekenen op een geringe rol in het WAO proces.


- Op welke termijn mogen wij een beschrijving verwachten van de processen die zich af spelen bij de vangnetcliënten en Wajongers; die groep waar de UWV tenslotte bij uitstek een taak moet vervullen?

Reïntegratie


- Er is vanuit het kabinet teveel geloof in de reïntegratiemarkt die vanzelf alles regelt. Dat is flauwekul. Toezicht, desnoods van de NMa, is nodig. De spelregels, de prijssetting. De verantwoording over de besteding van overheidsgeld is nodig. Dat betekent toezicht en het definiëren van resultaat en resultaatmeting. Vraag: door wie en wanneer?


- De SUWI-operatie mag geen nadelige invloed hebben op het doelgroepenbeleid. De kansen van moeilijke groepen moeten verbeteren. Ik mis de vertaling van het principe dat geld de klant volgt. Het gevaar van afroming is te groot.


- Kan een cliënt een klacht in te dienen bij de inspectie, wanneer het reïntegratiebedrijf het werk niet doet, of de werkgever tekort schiet in plaats van de second opinion? Kan de inspectie een aanwijzing geven of doet de minister dat dan?


- Opdrachtgeverschap werkgever: hoe garanderen we de werknemer dat niet dezelfde problemen optreden als bij de privatisering van de Arbo-diensten, magere contracten, slechte samenwerking met UVI- schemergebied waar bijvoorbeeld verzekeraars gebruik van maken?


- Persoonsgebonden budget na second opinion: overlegt de Uvi bij haar beslissing direct een reïntegratievisie? Hoe staat het met de experimenten? Waarom geen uitbreiding?

Positie werknemer in voorstellen SUWI


- Werkgevers(-) en werknemers(organisaties) kunnen zelf kiezen op welk niveau (bedrijfs-, cao- of brancheniveau) zij het opdrachtgeverschap voor de reïntegratie van zieke of arbeidsgehandicapte werknemers inrichten. "Werknemers zijn altijd betrokken bij het contracteren van reïntegratiebedrijven" (OR etc.): Dit is een mooi uitgangspunt. Hoe denkt de staatssecretaris dit in de praktijk te waarborgen? Zijn het in de praktijk niet gewoon de werkgevers die een contract met een door hun uitgekozen reïntegratiebedrijf afsluiten?


- Werknemers kunnen veelal ook inspraak hebben over welk reïntegratiebedrijf passend is, doordat de werkgever kan regelen dat hij te reïntegreren personen bij diverse gespecialiseerde reïntegratiebedrijven kan (laten) onderbrengen. Hoe kan die diversiteit er komen? Hoe zit het met kleine werkgevers? Hoe zal in de praktijk de afweging maatwerk versus kosten zijn?

PvdA vindt


- dat de klant zelf het recht heeft een reïntegratietraject te kiezen en dat zijn keuze in beginsel het primaat heeft. Het gaat om zijn werk!


- Voor elke stap in het reïntegratietraject is in beginsel instemming van de cliënt nodig. De afloop van huidige experimenten met PGRB (als onderdeel van de wet Rea) is verlengd tot 1 januari 2001. De staatssecretaris wil alleen als de werkgever te kort schiet de werknemer een PB geven. De PvdA wil dat eerder. Graag een reactie van de staatssecretaris. Doelgroepen: denk aan WAO en allochtonen. Daar is nu een vacuum.


- Wij willen bij onvoldoende reïntegratie-inspanningen (zoals nu) van de werkgever de loondoorbetalingsplicht verlengen (poortwachtermodel).

Bedrijfsverzamelgebouwen

In dit gebouw werken UWV, CWI en Gemeente samen eventueel met een of meerdere private partijen aan een gemeenschappelijk dienstverleningsconcept. Is de einddatum voor de aanvraag stimuleringsmaatregel van 1.6.2001 niet te krap?


- Komt er een extra overheidsondersteuning om een zo breed mogelijk bedrijfsverzamelgebouw op te zetten? Wij willen een verlenging van startregeling tot 1 oktober van dit jaar. Graag een reactie van de minister.

Cliëntenparticipatie

Er komt een wettelijke regeling cliëntenparticipatie. Eindelijk. De minister heeft nu meer ruimhartig de cliëntenparticipatie uitgewerkt.

Vraag: is het denkbaar dat deze wet niet alleen een advies, maar tevens een instemmingsrecht van cliënten zal regelen voor een beperkt aantal onderdelen?


- Het LKU (Landelijke Kaderscholing Uitkeringsgerechtigden) is dit jaar met 10% gekort. Waar, wanneer en met welk budget wordt een extra impuls aan scholing voor cliënten voor participatie verstrekt, welke ondersteuningsstructuur zal gelden? Ik overweeg hierover een motie in te dienen.


- Welke financiële (organisatorische) ondersteuning komt er voor het uitvoeren van participatie?


- De rechten van klanten en klantenparticipatie bij gemeente wordt niet uitgewerkt. Voor de bijstand gelden daar wettelijke regels, maar hoe zit het met sociale activering ed.? Ik vind dat te mager. Zijn er geen minimale voorwaarden? Dit geldt met name voor de 'nieuwe klanten zonder uitkering'.


- Er worden cliëntenraden ingesteld bij het UWV en de CWI. Wat is precies de rol en de positie van die raden?


- In het grofontwerp wordt ervan uitgegaan dat individuele klanten de inhoud van het reïntegratieadvies en de keuze voor het reïntegratiebedrijf mede bepalen'. Maar niet alle klanten hebben een dusdanige positie dat ze individueel ook écht invloed hebben op inhoud en keuze van reïntegratie.


- Waarom wordt de inspraak van cliënten zo expliciet geweerd bij de inrichting van het bedrijfsverzamelgebouw? Hier wordt participatie op regionaal niveau vormgegeven?


- Hoe worden klanten op de hoogte gebracht van de prestatie-indicatoren voor `hun' CWI. In Engeland werken ze met signaleringsborden boven het loket, met bijvoorbeeld de maximale wachttijd etc.

Standpunt: er is er nu in de uitwerking wel een beter evenwicht tussen rechten en plichten van de cliënten. Het recht op werk of reïntegratie is nog steeds niet geregeld. Dat zal er naar opvatting van de PvdA eens van moeten komen.

Casemanager.


- Casemanagement is voor de PvdA van groot belang; het concept is niet uitgewerkt; niet genoemd in werkprocessen WW, en een beetje bleekjes; een soort uitzend-intercedent.


- Hoe zit het met opleiding en werving/selectie van casemanagers? Kunnen uit het cliëntenbestand zelf mensen geworven worden; zoals bijvoorbeeld bij de GGGD gebeurt met allochtone vrouwen? Veel cliëntenorganisaties hebben goed functionerende spreekuren en beschikken dus vaak over veel 'praktijkkennis'.


- In het huidige voorstel krijgt iemand een casemanager van het moment van instroom. Is het niet wenselijk om een casemanager 'onderdeel' te maken van het PGRB? Zodat de cliënt weloverwogen keuzes kan maken en weet wat hem op het gebied van uitkeringen en reïntegratie, rechten en plichten etc. te wachten staat en om instroom te voorkomen?


- De casemanager heeft een centrale rol in het traject van de cliënt Wanneer komt daarvoor de financiering en kan deze functie al naar voren gehaald worden?

Rol gemeente


- In het grofontwerp wordt de rol van de gemeente niet uitgewerkt. Dat kàn echt niet.


- Is er bijvoorbeeld al overeenstemming met de gemeenten over het onderhouden van klantcontacten (Abw, intake WSW en Wiw, indicatiestelling REA en I/D) onder één dak met het CWI? In het persbericht wordt nog gesteld dat er gestreefd wordt naar aanwezigheid van de sociale diensten in alle CWI's. Streven?


- De (mate van) klantenparticipatie bij gemeenten wordt als hun eigen verantwoordelijkheid `afgeschreven'. Er worden geen randvoorwaarden om minimumeisen gesteld. Niet goed.


- Ook in hoeverre gemeenten taken kunnen dan wel moeten uitbesteden blijft onduidelijk. Er wordt in relatie tot de Wiw en WSW tot nu toe alleen gesproken over de intake op het CWI, maar niet over de specifieke rol van de gemeente en de gevolgen van reïntegratie

Raad voor Werk en Inkomen

Deze raad zal naast de adviezen aan de minister ook een subsidieregeling voor sectorale, regionale en bedrijfsinitiatieven uitvoeren. Vraag: over welke bestaande subsidiebudgetten gaat de raad beschikken? Hoe vindt de afstemming tussen de SER-adviezen en die van de raad plaats? Wanneer kan een eerste advies verwacht worden?

Krijgen de cliëntenorganisaties adviesrecht op alle RWI-adviezen en taken? Komt daar ook ondersteuning voor?

Toezicht

Het voorstel is geïntegreerd toezicht als inspectie op het ministerie. Wij willen onafhankelijk en zelfstandig toezicht. Een ZBO is niet noodzakelijk. Mits de randvoorwaarden van het dynamisch toezicht goed in een wet zijn vastgelegd kan wat ons betreft een agentschap ook.


- Maar dan geen AmvB waarin het toezicht geregeld wordt (die is niet amendeerbaar). Wij willen een wettelijke regeling waarin het toezicht wordt vastgelegd analoog aan de Rijksinspectie op het onderwijs. Ik overweeg hierover een motie in te dienen.

In het vragenuur van 30 januari 2001 is gesproken over het ontbreken van toezicht op de besteding van publieke gelden door private reïntegratiebedrijven.

Wanneer komt de staatssecretaris met een visie over toezicht in de overgangssituatie en de randvoorwaarden om de toezichthoudende organen daarvoor te equiperen?

ESF

Het is terecht dat de ESF-sturing uit Arbeidsvoorziening wordt gehaald. De minister is vanuit Europa rechtstreeks verantwoordelijk. Daarom is aanhaken bij het ministerie nodig. Een afgezonderde exploitatie (baten lasten) is eveneens nodig. Daarvoor is een agentschap passend. Een ZBO doet afbreuk aan de verantwoordelijkheid van de minister, dat blijkt iedere dag.

Wel vindt de PvdA het van wezenlijk belang dat er onafhankelijk en zelfstandig toezicht plaats vindt. Ook in de overgangsperiode Wij wachten met spanning op de toegezegde notitie.

Financiën

Onbevredigend is het dat er nog steeds geen meerjaren raming van kosten versus besparingen is. Dat mag niet lang meer duren. Globaal zou het om 2,4 miljard kunnen gaan.


- Mag verwacht worden dat er nog voor de zomer een globale meerjarenraming ligt? Zo'n stelpostidee is goed voor dit jaar maar geen goed instrument voor de gehele looptijd van dit omvangrijke project.

Voorts blijkt uit achterliggende stukken dat zeer forse investering in de ICT noodzakelijk zijn waar t.z.t. gedeeltelijk besparingen door gegenereerd kunnen worden. Een meer precies beeld is dringend nodig.

ICT

Er is inderdaad een poging gedaan om de architectuur van de ICT-systemen in beeld te brengen. Dat was nodig. Maar het blijven twee gescheiden kolommen (CWI en UWV) Dat is niet goed. Een investering van mogelijk 1,5 miljard over een aantal jaren vraagt om een kwalitatief uitmuntende sturing. Met zware externe deskundigheid. Daarover ben ik nog niet gerust. Een verantwoordleijkheid voor de regie en de ICT-architectuur bij gemeenten ligt via een eerdere motie bij de minister. Die aansluiting blijft thans buiten beeld dat kan niet!

Een bedrag van 70 miljoen ICT-kosten voor dit jaar lijkt mij laag als elders 400 miljoen voor CVCS wordt aangegeven: Exotisch systeem!


- Ik constateer dat er tussen de verschillende deelprojecten in onvoldoende mate afstemming plaatsvindt. Een voorbeeld: in het ICT-plan staat dat een volledige toegang tot het GBA (bevolkingsadministratie) niet mogelijk is voor het CWI. Dan kan de gehele uitvraag van de bijstand niet door het CWI plaatsvinden. Immers alleen geverifieerde gegevens kunnen door geleid worden. Als niet kan worden vastgesteld welke bewoners een woning nog meer telt kan de hoogte en het recht op bijstand vanwege het delen van kosten, of de partnertoets niet getoetst worden. (pag. 24 grofontwerp). De knip tussen CWI en gemeente ligt dan eerder in de gegevensuitvraag.


- Agora: gisteren een stuk ontvangen. Nieuwe kostenramingen. Wil graag standpunt minister daarop? Er lijken verwijtbare verplichtingen te zijn aangegaan met verre looptijd. Daarover zal verder onderzoek moeten plaatsvinden.

CVA

In deze stukken komt het CVA niet voor. Dat kan niet. We hebben nog steeds de scenariostudies niet ontvangen. Het is wat ons betreft beslist niet zo dat het CVA een markt organisatie wordt, dat zijn de ROC's ook niet. Maar er moet wel dringend beslist worden. Per omgaande de stukken, binnen vijf weken de voorstellen.

Tot slot

De minister heeft alle achterliggende onderzoeken van het afgelopen jaar naar de kamer gezonden. Aan een aantal kan niet voorbij worden gegaan. Dat geldt o.a. voor de gang van zaken rond het Agora-systeem en de kosten opstelling daarvan. De exploitatie van Arbeidsvoorziening, het negatief vermogen, de clearinghouse constructie en de schuldpositie. Uit het feit dat ik in dit voorgangsoverleg er nu niet uitvoerig op inga, mag niet afgeleid worden dat wij dit een afgedane zaak beschouwen. Wij vinden een volledige en transparante verantwoording noodzakelijk en zijn er niet erg gerust op.