Persberichten >>
Maatregelen op noordwestelijke hoofdroute noodzakelijk
Maatregelen om de capaciteit te verhogen zijn nodig om de Noordwestelijke Hoofdroute op orde te brengen. Het profiel van de route Sportlaan - Segbroeklaan - President Kennedylaan - Johan de Wittlaan zou, buiten de kruisingen, uit 2 rijstroken per richting moeten bestaan. Met mogelijk de aanleg van een tunnel onder de Sportlaan, een reconstructie van de Houtrustbrug en een tunnel onder de kruising met de Scheveningseweg zal het verkeer op de route beter doorstromen en vooral een snelle afwikkeling van de tramlijnen van en naar Scheveningen garanderen. Dat is de uitkomst van het onderzoek van de afdeling Verkeerszaken van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling naar de huidige en toekomstige verkeersafwikkeling op de Noordwestelijke Hoofdroute en het nut en de noodzaak van maatregelen.
De studie is vandaag in B&W besproken en wordt op 21 februari in de commissie Verkeer, Binnenstad en Beschermde Stadsgezichten behandeld. De maatregelen en de eventuele alternatieven dienen de komende tijd in haalbaarheidsstudies te worden uitgewerkt. Een plan van aanpak hiervoor zal voor de zomer worden besproken in de commissie.
Aanleiding
In 1999 besprak de raadscommissie de eerste uitwerkingen van
maatregelen op de Noordwestelijke Hoofdroute van het verkeerskundig
adviesbureau Goudappel Coffeng dat gemeente had ingehuurd. De
voorgestelde oplossingen zoals de verbreding van de route of de aanleg
van diverse tunnels, hebben verregaande consequenties zowel voor de
directe omgeving als in financieel opzicht. De commissie VBBS heeft
verzocht om een nadere onderbouwing van het nut en de noodzaak van de
maatregelen.
Notitie Nut en noodzaak
De notitie over nut en noodzaak gaat in op de huidige situatie en de
problemen die zich op de route voordoen. In de spits treden nu
regelmatig filevorming en vertragingen op waar ook het kruisend
tramverkeer grote hinder van ondervindt. Ook de leefbaarheid met name
rond de Sportlaan staat onder grote druk. Voor de toekomst is de
verwachting dat de problemen zullen toenemen. Op basis van de groei
van het verkeer tot dusver wordt ermee rekening gehouden dat de
intensiteit van het verkeer in de komenden 10 à 15 jaar met tenminste
zon 15% zal toenemen. Modelprognoses geven aan dat het verkeer
mogelijk in die periode nog sneller groeien, zoals op de Sportlaan met
35% groei. Een verdere overbelasting van kruisingen en congestie zijn
hiervan het gevolg. Maatregelen zijn nodig om de problemen het hoofd
te bieden.
Stedelijke ruit
De Noordwestelijke Hoofdroute maakt deel uit van de zogenaamde "Ruit"
rond de stad. Deze ruit bestaat uit een stelsel van wegen die het
verkeer vanaf het rijkswegennet en vanuit de regio op een vlotte wijze
van en naar de bestemmingen in Den Haag moet leiden. De overige delen
van de ruit zoals de Lozerlaan en de Noordelijke Randweg/Rw14 zijn
reeds gereconstrueerd of in aanleg. Door het verkeer op een beperkt
aantal hoofdassen te concentreren en op deze routes voldoende
capaciteit te bieden wordt de bereikbaarheid van vitale stadsdelen
gewaarborgd. Tegelijkertijd ontstaan zo mogelijkheden om de
leefbaarheid in de stad te verbeteren en sluipverkeer door de
woonwijken tegengaan.
Nieuw Verkeersplan
Het beleid rond de Noordwestelijke Hoofdroute sluit nauw aan bij de
beleidsvoornemens uit het nieuwe concept - Verkeersplan. Dit plan zal
nog deze maand in discussie worden gebracht en waarvan de eerste
contouren in een werkvergadering van de commissie eveneens op 21
februari, worden besproken.
Overleg
De notitie over nut en noodzaak is door wethouder Bruins besproken met
het bewonersplatform van de bewonersorganisaties rond de
Noordwestelijke Hoofdroute. Dit platform is in 1999 opgericht naar
aanleiding van het verzoek van de commissie om nader onderzoek. Doel
van dit platform is om als bewonersorganisaties nauw betrokken te
blijven bij de ontwikkelingen rond de Noordwestelijke Hoofdroute en de
nodige informatie en achtergronden te vernemen om een goed oordeel te
kunnen vellen over het nut en noodzaak van de maatregelen.
Vervolg
De maatregelen uit de notitie over nut en noodzaak worden in
haalbaarheidsstudies verder uitgewerkt. Daaraan gaat het opstellen van
een plan van aanpak aan vooraf waarin onder andere de planning, de
werkwijze en organisatie wordt aangegeven. Indien de commissie met
plan van aanpak akkoord gaat kunnen nog voor de zomer de
haalbaarheidsstudies starten. Naar verwachting zullen de resultaten
binnen een jaar beschikbaar zijn en kan het gemeentebestuur een
definitief oordeel vellen over de te nemen maatregelen op de
onderdelen van de Noordwestelijke Hoofdroute.
13 februari 2001
last update: 13 februari 2001 ;pag.: 5895; auteur: 77 13 februari
2001 - pag. 5895 - 77