Gemeente Den Haag

Persberichten >>

Maatregelen op noordwestelijke hoofdroute noodzakelijk

Maatregelen om de capaciteit te verhogen zijn nodig om de Noordwestelijke Hoofdroute op orde te brengen. Het profiel van de route Sportlaan - Segbroeklaan - President Kennedylaan - Johan de Wittlaan zou, buiten de kruisingen, uit 2 rijstroken per richting moeten bestaan. Met mogelijk de aanleg van een tunnel onder de Sportlaan, een reconstructie van de Houtrustbrug en een tunnel onder de kruising met de Scheveningseweg zal het verkeer op de route beter doorstromen en vooral een snelle afwikkeling van de tramlijnen van en naar Scheveningen garanderen. Dat is de uitkomst van het onderzoek van de afdeling Verkeerszaken van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling naar de huidige en toekomstige verkeersafwikkeling op de Noordwestelijke Hoofdroute en het nut en de noodzaak van maatregelen.

De studie is vandaag in B&W besproken en wordt op 21 februari in de commissie Verkeer, Binnenstad en Beschermde Stadsgezichten behandeld. De maatregelen en de eventuele alternatieven dienen de komende tijd in haalbaarheidsstudies te worden uitgewerkt. Een plan van aanpak hiervoor zal voor de zomer worden besproken in de commissie.

Aanleiding

In 1999 besprak de raadscommissie de eerste uitwerkingen van maatregelen op de Noordwestelijke Hoofdroute van het verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng dat gemeente had ingehuurd. De voorgestelde oplossingen zoals de verbreding van de route of de aanleg van diverse tunnels, hebben verregaande consequenties zowel voor de directe omgeving als in financieel opzicht. De commissie VBBS heeft verzocht om een nadere onderbouwing van het nut en de noodzaak van de maatregelen.

Notitie Nut en noodzaak

De notitie over nut en noodzaak gaat in op de huidige situatie en de problemen die zich op de route voordoen. In de spits treden nu regelmatig filevorming en vertragingen op waar ook het kruisend tramverkeer grote hinder van ondervindt. Ook de leefbaarheid met name rond de Sportlaan staat onder grote druk. Voor de toekomst is de verwachting dat de problemen zullen toenemen. Op basis van de groei van het verkeer tot dusver wordt ermee rekening gehouden dat de intensiteit van het verkeer in de komenden 10 à 15 jaar met tenminste zon 15% zal toenemen. Modelprognoses geven aan dat het verkeer mogelijk in die periode nog sneller groeien, zoals op de Sportlaan met 35% groei. Een verdere overbelasting van kruisingen en congestie zijn hiervan het gevolg. Maatregelen zijn nodig om de problemen het hoofd te bieden.

Stedelijke ruit

De Noordwestelijke Hoofdroute maakt deel uit van de zogenaamde "Ruit" rond de stad. Deze ruit bestaat uit een stelsel van wegen die het verkeer vanaf het rijkswegennet en vanuit de regio op een vlotte wijze van en naar de bestemmingen in Den Haag moet leiden. De overige delen van de ruit zoals de Lozerlaan en de Noordelijke Randweg/Rw14 zijn reeds gereconstrueerd of in aanleg. Door het verkeer op een beperkt aantal hoofdassen te concentreren en op deze routes voldoende capaciteit te bieden wordt de bereikbaarheid van vitale stadsdelen gewaarborgd. Tegelijkertijd ontstaan zo mogelijkheden om de leefbaarheid in de stad te verbeteren en sluipverkeer door de woonwijken tegengaan.

Nieuw Verkeersplan

Het beleid rond de Noordwestelijke Hoofdroute sluit nauw aan bij de beleidsvoornemens uit het nieuwe concept - Verkeersplan. Dit plan zal nog deze maand in discussie worden gebracht en waarvan de eerste contouren in een werkvergadering van de commissie eveneens op 21 februari, worden besproken.

Overleg

De notitie over nut en noodzaak is door wethouder Bruins besproken met het bewonersplatform van de bewonersorganisaties rond de Noordwestelijke Hoofdroute. Dit platform is in 1999 opgericht naar aanleiding van het verzoek van de commissie om nader onderzoek. Doel van dit platform is om als bewonersorganisaties nauw betrokken te blijven bij de ontwikkelingen rond de Noordwestelijke Hoofdroute en de nodige informatie en achtergronden te vernemen om een goed oordeel te kunnen vellen over het nut en noodzaak van de maatregelen.

Vervolg

De maatregelen uit de notitie over nut en noodzaak worden in haalbaarheidsstudies verder uitgewerkt. Daaraan gaat het opstellen van een plan van aanpak aan vooraf waarin onder andere de planning, de werkwijze en organisatie wordt aangegeven. Indien de commissie met plan van aanpak akkoord gaat kunnen nog voor de zomer de haalbaarheidsstudies starten. Naar verwachting zullen de resultaten binnen een jaar beschikbaar zijn en kan het gemeentebestuur een definitief oordeel vellen over de te nemen maatregelen op de onderdelen van de Noordwestelijke Hoofdroute.

13 februari 2001

last update: 13 februari 2001 ;pag.: 5895; auteur: 77 13 februari 2001 - pag. 5895 - 77