Gemeente Den Haag

Persberichten >>

Nieuw Haags verkeersplan 2001-2010

Het nieuwe Verkeersplan van de gemeente Den Haag dat de hoofdlijnen van het verkeersbeleid voor de komende 10 jaar aangeeft, is vandaag voorgelegd aan het college van B&W. Deze discussienota is de opvolger van het Verkeersplan van 1990. Het plan zet in op een sterke bijdrage aan een samenhangende stedelijke ontwikkeling met een oog voor ruimtelijke kwaliteit. Vanuit dat kader omvat het vele noodzakelijke vernieuwingen voor zowel het openbaar vervoer, de auto als de fiets.

Nadat op 21 februari het plan is besproken in de commissie VBBS zal overleg volgen met de burgers, bedrijfsleven en maatschappelijke groeperingen. Daarna wordt het plan aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorgelegd.

Samenhangend kader

Bij het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad geeft het Verkeersplan voor de te maken verkeerskeuzes een kader en richtlijnen aan. Belangrijk element daarbij is het rekening houden met leefbaarheid.
Bij het kader staan de 4 zones centraal: de Centrale Zone, Den Haag Zuidwest, Haagse Hout en de A4-zone. De grootste vernieuwingen vinden plaats in de Centrale Zone. Daar komt immers alles samen, vinden de meeste (werk-)activiteiten plaats en spelen ook de grootste stedelijke ontwikkelingen zich af.
Daarnaast is mede inspelend op de herstructurering van woonwijken een grote rol weggelegd voor stadsleefgebieden. Leefbaarheid, verkeersveiligheid en meer aandacht voor de fietser komen daar voorop te staan.

Belangrijke projecten

De sterke groei van de mobiliteit vraagt om zware inzet op alle verkeersvormen.
Bij RandstadRail betekent dit een vervolg op de huidige plannen door koppeling van de Hofpleinlijn op de Goudselijn en nieuwe stations in de Centrale Zone/Binckhorst.
Als lokale RandstadRail-vertaling borduurt AggloNet daarop voort met opwaardering van lijn 11 en een nieuw tracé in de Binckhorst (naast ontwikkeling Skyshuttle).

Het Trekvliettracé en de benodigde maatregelen op de Noordwestelijke Hoofdroute (o.a. mogelijke tunnel-aanleg onder Sportlaan) zijn belangrijk voor een betere doorstroming van het autoverkeer. Bovendien zijn er plannen voor opwaardering van de route Erasmusweg-Neherkade en een nieuwe verbinding tussen de Neherkade en de Schenkkade.

Ten aanzien van de fiets zal het bestaande beleid met kracht worden voortgezet en komen er hoogwaardige snelle fietsroutes met meer prioriteit voor de fietser.

13 februari 2001

last update: 13 februari 2001 ;pag.: 5896; auteur: 77 13 februari 2001 - pag. 5896 - 77