Persberichten >>
Nieuw Haags verkeersplan 2001-2010
Het nieuwe Verkeersplan van de gemeente Den Haag dat de hoofdlijnen
van het verkeersbeleid voor de komende 10 jaar aangeeft, is vandaag
voorgelegd aan het college van B&W. Deze discussienota is de opvolger
van het Verkeersplan van 1990. Het plan zet in op een sterke bijdrage
aan een samenhangende stedelijke ontwikkeling met een oog voor
ruimtelijke kwaliteit. Vanuit dat kader omvat het vele noodzakelijke
vernieuwingen voor zowel het openbaar vervoer, de auto als de fiets.
Nadat op 21 februari het plan is besproken in de commissie VBBS zal
overleg volgen met de burgers, bedrijfsleven en maatschappelijke
groeperingen. Daarna wordt het plan aan de gemeenteraad ter
besluitvorming voorgelegd.
Samenhangend kader
Bij het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad geeft het
Verkeersplan voor de te maken verkeerskeuzes een kader en richtlijnen
aan. Belangrijk element daarbij is het rekening houden met
leefbaarheid.
Bij het kader staan de 4 zones centraal: de Centrale Zone, Den Haag
Zuidwest, Haagse Hout en de A4-zone. De grootste vernieuwingen vinden
plaats in de Centrale Zone. Daar komt immers alles samen, vinden de
meeste (werk-)activiteiten plaats en spelen ook de grootste stedelijke
ontwikkelingen zich af.
Daarnaast is mede inspelend op de herstructurering van woonwijken een
grote rol weggelegd voor stadsleefgebieden. Leefbaarheid,
verkeersveiligheid en meer aandacht voor de fietser komen daar voorop
te staan.
Belangrijke projecten
De sterke groei van de mobiliteit vraagt om zware inzet op alle
verkeersvormen.
Bij RandstadRail betekent dit een vervolg op de huidige plannen door
koppeling van de Hofpleinlijn op de Goudselijn en nieuwe stations in
de Centrale Zone/Binckhorst.
Als lokale RandstadRail-vertaling borduurt AggloNet daarop voort met
opwaardering van lijn 11 en een nieuw tracé in de Binckhorst (naast
ontwikkeling Skyshuttle).
Het Trekvliettracé en de benodigde maatregelen op de Noordwestelijke
Hoofdroute (o.a. mogelijke tunnel-aanleg onder Sportlaan) zijn
belangrijk voor een betere doorstroming van het autoverkeer. Bovendien
zijn er plannen voor opwaardering van de route Erasmusweg-Neherkade en
een nieuwe verbinding tussen de Neherkade en de Schenkkade.
Ten aanzien van de fiets zal het bestaande beleid met kracht worden
voortgezet en komen er hoogwaardige snelle fietsroutes met meer
prioriteit voor de fietser.
13 februari 2001
last update: 13 februari 2001 ;pag.: 5896; auteur: 77 13 februari
2001 - pag. 5896 - 77