Gemeente 's-Hertogenbosch




Onderzoek wijst uit dat innovatief personenvervoer in s-Hertogenbosch toekomst

wo 21 februari 2001

Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor een vervolg te geven aan het project "Vraaggestuurd Innovatief Personenvervoer" (VIP). Ook het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant heeft besloten om samen met s-Hertogenbosch door te gaan met het VIP-project. De resultaten van het onlangs afgeronde haalbaarheidsonderzoek tonen namelijk aan dat vraaggestuurd en innovatief personenvervoer (automatisch bestuurd) in s-Hertogenbosch toekomst heeft. VIP lijkt binnen enkele jaren te kunnen worden ingevoerd, waarbij s-Hertogenbosch-west zich goed leent als pilotgebied. Voorgesteld wordt om de eerste bevindingen uit het haalbaarheids-onderzoek het komende jaar uit te werken in een vervolgstudie. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (Novem) heeft aan deze vervolgstudie - bestaande uit nader onderzoek en verdere ontwikkeling van automatisch personenvervoer - een subsidie toegekend van 300.000,- ( 136.134,06). De totale kosten voor de vervolgstudie bedragen ruim 800.000,- ( 363.000,-). Het restantbedrag komt voor rekening van de provincie en de gemeente.

Het vraaggestuurde karakter van VIP duidt op het inspelen op de behoefte van de reiziger (aantrekkelijk vervoersalternatief) en op het inspelen op de behoefte van de actuele vervoervraag (VIP is daar waar je het nodig hebt). Dit sluit naadloos aan op het vernieuwings-programma voor het openbaarvervoer van de provincie, Personen-vervoer van Morgen, waarin de reiziger centraal staat en de vervoersvraag het uitgangspunt is. Voorwaarde daarbij is dat de potentiële gebruiker wordt betrokken bij de te maken keuzes. Ook past het VIP-project binnen de doelstellingen zoals die zijn geformuleerd in het onlangs vastgestelde beleidsplan verkeer en vervoer van de gemeente.

Onderzoek

De gemeente s Hertogenbosch heeft in samenwerking met de provincie Noord-Brabant de afgelopen twee jaar onderzocht hoe in s-Hertogenbosch een nieuw vervoerssysteem kan worden ontwikkeld dat de goede eigenschappen van de auto en die van het openbaarvervoer combineert. De keuze voor zon nieuw systeem kan problemen zoals een verstopte binnenstad en parkeerproblemen verminderen. Dit nieuwe systeem heeft de naam VIP gekregen. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft dit onderzoek gesteund en gesubsidieerd en minister Netelenbos heeft de gemeente 's-Hertogenbosch aangewezen tot "Vernieuwingskern Ketenmobiliteit". De haalbaarheidsstudie is in januari 2001 afgerond met de eindrapportage "Haalbaarheidsproject VIP s-Hertogenbosch".

Conclusies

Op basis van het onderzoek stellen gemeente en provincie onder meer dat VIP binnen enkele jaren in s-Hertogenbosch kan worden ontwikkeld. Daarbij leent s-Hertogenbosch-west zich goed voor die eerste stap. Uit het onderzoek blijkt verder dat de automatische vervoerssystemen die VIP beoogt technisch realiseerbaar zijn en ruimtelijk inpasbaar lijken. Exploitatie lijkt - op basis van de nu beschikbare gegevens - mogelijk, bijvoorbeeld in de vorm van een publiek-private samenwerking.

Vervolgstappen

De volgende stap bestaat uit het definiëren van een eerste ontwikkelingsstap naar vraaggestuurd automatisch personenvervoer en het voorbereiden van een pilot in s-Hertogenbosch-west. De wisselwerking met belanghebbende partijen, zoals de Brabanthallen, het Bosch Medicentrum en de scholencluster, krijgt in dit onderzoek een belangrijke plaats. Draagvlak en betrokkenheid zijn immers essentieel en moeten in deze fase goed worden voorbereid. Eind volgend jaar moet de keuze gemaakt worden om een begin te maken met de invoering van het VIP-systeem in s-Hertogenbosch.

Toekomstbeeld

Uiteindelijk moet VIP een alternatief gaan bieden naast de eigen auto en naast de bus. VIP moet zo aantrekkelijk worden voor vervoer in de stad dat mensen dit systeem kiezen boven de eigen auto. Daarnaast moet VIP een aantrekkelijke vorm van openbaarvervoer worden. Het is de bedoeling dat het vervoer kleinschalig is (bijv. voor vier personen), de reis zonder omrijden kan worden gemaakt, de gebruiker geen parkeerproblemen heeft en niet in de file hoeft te staan. De voertuigen kunnen worden opgeroepen per telefoon en op centrale plaatsen (station, binnenstad, ziekenhuis e.d.). Het voertuigje wordt automatisch bestuurd en rijdt op een eigen baan. Futuristisch? De techniek is al in gebruik. Het unieke van het project ligt in de toepassing voor openbaar personenvervoer in een stedelijk gebied. Verwacht wordt dat dit systeem, dat tegemoet komt aan de individuele vraag van de gebruikers, en dat toch betaalbaar wordt dankzij de automatische besturing, een grote groep mensen weet binnen te halen.