01/008
BOEING 737-900 EN MIAMI NIEUW IN KLM-ZOMERDIENSTREGELING 2001
AMSTELVEEN, 21 februari 2001 - Gedurende de zomerdienst 2001, die op 25 maart a.s. ingaat, zal de KLM als eerste Europese luchtvaartmaatschappij de Boeing 737-900 in gebruik gaan nemen. De KLM neemt in de periode juli tot en met oktober 2001 vier toestellen van deze langste versie van de Boeing 737 Next Generation in gebruik. De 737-900, in KLM-configuratie met 178 stoelen, zal voornamelijk worden ingezet op belangrijke Europese bestemmingen als Parijs, Madrid, Barcelona, Lissabon en Athene. Met de komst van de Boeing 737-900 zet de KLM haar vlootverniewingsbeleid voort, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan productvernieuwing en vermindering van belasting van het milieu.
Miami is een nieuwe bestemming in de KLM-zomerdienstregeling. Daarnaast gaat de KLM de frequenties en/of capaciteit op een groot aantal bestemmingen uitbreiden. Dat kan doordat de vluchtuitvoering op enkele minder renderende bestemmingen wordt verminderd of geheel gestaakt.
De KLM zet in zomer 2001 haar beleid van selectieve groei en verbetering van rendement op vluchtoperaties voort. Ten opzichte van de zomerdienst in het afgelopen jaar groeit de capaciteit in de vorm van te produceren stoelkilometers met ongeveer 2%. Om een wereldwijd netwerk, met goede frequenties en aansluitingen te kunnen realiseren, blijft de KLM nauw samenwerken met partnermaatschappijen.
Wijzigingen Noord-Amerika
Uiteraard is de belangijkste wijziging in Noord-Amerika de toevoeging van Miami in Florida als nieuwe bestemming, waarmee de intensieve samenwerking met alliantiepartner Northwest Airlines verder wordt uitgebreid. Vanaf 1 april wordt met een DC-10 van Northwest dagelijks een retourdienst tussen Amsterdam en Miami gevlogen. Vlucht KL6057/NW057 vertrekt om 14:35 uur vanuit Amsterdam en komt dezelfde dag om 18:25 uur aan in Miami. Retourvlucht KL6058/NW058 vertrekt aansluitend om 21:10 uur vanaf Miami International Airport en komt de volgende dag om 12:05 uur op Schiphol aan.
KLM en Northwest handhaven hun vijf dagelijkse retourvluchten tussen de hubs Amsterdam en Detroit en de twee retourdiensten per dag tussen Amsterdam en Minneapolis/St. Paul. Ook de dagelijkse hub-hubverbinding tussen Amsterdam en Memphis blijft ongewijzigd.
In zomer 2001 gaat de vluchtfrequentie op Los Angeles omhoog van negen naar elf per week. KLM en Northwest nemen in de zomer elk een van de twee dagelijkse codeshare-vluchtoperaties op New York JFK voor hun rekening. De diensten op Montreal zullen worden uitgevoerd met een Boeing 747-300, waar nu nog een MD-11 wordt ingezet. De vluchtuitvoering op Vancouver wordt in verband met gepland vliegtuigonderhoud bij de KLM tijdelijk overgenomen door Martinair, die deze dienst met een Boeing 767 gaat uitvoeren.
Wijzigingen Europa
In Europa wordt een aantal wijzigingen in frequenties en in te zetten vliegtuigconfiguraties doorgevoerd. Hieronder volgen de belangrijkste aanpassingen.
KLM cityhopper vliegt met ingang van de zomerdienst vier keer per dag met een Fokker 50 tussen Amsterdam en Bremen en neemt daarmee de vluchtuitvoering op deze route over van Eurowings. De onlangs gestarte codeshare-samenwerking met Malev op de vier dagelijkse retourdiensten tussen Amsterdam en Boedapest blijft in zomer 2001 gehandhaafd. De KLM voert het aantal vluchten naar Kiev op van vijf naar zes per week. Samen met Ukraine International Airlines worden in totaal elf codeshare-retourvluchten per week op Kiev aangeboden. De in januari ingevoerde splitsing van de dienstuitvoering op Lissabon en Oporto blijft gehandhaafd. KLM vliegt twee keer per dag een retourdienst op Lissabon en Transavia vliegt eenmaal daags een dienst op Oporto. Daarnaast start Transavia een dagelijkse dienst op Thessaloniki in Griekenland.
De bediening van de Noorse markt in samenwerking met Braathens blijft met 14 dagelijkse retourdiensten ongewijzigd: vijf naar Oslo, drie naar Sandefjord, drie naar Stavanger en drie naar Bergen. Op meer dan 70 dagelijkse vluchten worden codeshare-verbindingen naar en vanuit alle binnenlandse bestemmingen van Braathens in Noorwegen aangeboden.
Wijzigingen Azië/Pacific
De capaciteit op de gloednieuwe Azië-hub Kuala Lumpur wordt in de zomer flink uitgebreid door de inzet van zes wekelijkse Boeing 747-400 Combi-vluchten. Daarnaast kan de KLM op deze route capaciteit aanbieden op de zeven wekelijkse codeshare-vluchten van partner Malaysia Airlines. De KLM biedt ook dagelijkse vluchten in codesharing met Malaysia Airlines tussen Kuala Lumpur en zeven bestemmingen in Australië en Nieuw-Zeeland. Ondanks dat Sydney als direct aangevlogen KLM-bestemming wegvalt, wordt zodoende het Australië-aanbod voor de passagier met 55 wekelijkse vluchten op de bestemmingen Sydney, Melbourne, Perth, Brisbane, Adelaide, Cairns en Auckland sterk uitgebreid.
De KLM-vluchtfrequentie op Bangkok stijgt van zeven naar elf retourdiensten per week.
Op de vluchten naar Nagoya/Sapporo verdubbelt de frequentie van twee naar vier vluchten per week. Hierop zal een MD-11 worden ingezet.
Met de Japan Air System is overeenstemming bereikt over de uitbreiding van de codeshare-samenwerking. Hierdoor kan de KLM vanaf 1 april 2001 gaan codesharen op ruim twintig wekelijkse binnenlandse JAS-diensten in Japan (afhankelijk van regeringsgoedkeuring).
Wijzigingen Afrika
De vluchtfrequentie op Accra stijgt van vijf naar zeven per week. Op Lagos wordt op de zes wekelijkse retourdiensten de capaciteit fors verhoogd door op deze route de Boeing 767 te vervangen door de MD-11.
Vanaf 28 mei gaat de frequentie op Kilimanjaro en Dar es Salaam in Tanzania omhoog tot een dagelijkse retourvlucht.
Sinds 14 januari zijn de KLM-vluchten op Lomé gestaakt en wordt nog twee keer per week op Abidjan gevlogen. KLM en Kenya Airways handhaven hun gezamenlijke twee dagelijkse codeshare-vluchten tussen de hubs Amsterdam en Nairobi.
Wijzigingen Midden-Oosten
Sinds 14 januari vliegt de KLM twee keer per dag op Dubai. Deze 'double daily' blijft in de zomerdienst gehandhaafd. Per 28 mei gaat het aantal vluchten op Teheran omhoog van drie naar vijf per week. Op dezelfde dag wordt een vierde frequentie op Almaty geïntroduceerd.
De KLM verhoogt in de zomerdienst de wekelijkse vluchtfrequentie op Beiroet tot zeven en op Damascus/Amman tot zes. Het aantal wekelijkse vluchten op Muscat wordt verminderd van zes naar vier en de vluchtfrequentie op Doha gaat terug van vier naar twee diensten per week.
Wijzigingen Zuid- en Midden-Amerika
De retourdiensten op São Paulo worden vanaf zomer 2001 dagelijks uitgevoerd met een Boeing 747-400 Combi, in plaats van vijf keer per week nu. De vluchten op Buenos Aires worden gestaakt. Op de route naar de Antillen vindt in het zomerseizoen uitbreiding plaats door de toevoeging van een zesde wekelijkse dienst op Aruba-Curaçao.
Productvernieuwing
De vernieuwing van de World Business Class in KLM's intercontinentale Boeing 747/MD-11-vloot, met vergroting van de pitch tussen de stoelen tot 60 inch (152,4 cm), zal naar verwachting voor 1 juni 2001 kunnen worden afgerond. De inbouw van de nieuwe Economy Class-stoel in de intercontinentale KLM-vloot wordt in zomer 2001 voortgezet.
Daarnaast zal de KLM zich ook in de zomer concentreren op verdere verbetering van product en service op thuishub Schiphol en buitenlandse stations.
Vracht
KLM Cargo biedt in het komende zomerseizoen 94 Combi-frequenties aan. Zo worden Hongkong, Mexico City en São Paulo in de zomer dagelijks met een Boeing 747 Combi aangevlogen. Op Lima, Quito/Guayaquil en Miami komt in de zomer dagelijks lowerdeck-capaciteit beschikbaar. Op Sapporo/Nagoya is de lowerdeck-capaciteit verdubbeld, door de frequentieverhoging van twee naar vier vluchten per week. De verbeterde inzet van de Boeing 747-vrachtvliegtuigen in de huidige winterdienstregeling wordt in de zomer voortgezet: drie per week naar Osaka en Dubai, Singapore en Penang en eenmaal per week op Tel Aviv. De door KLM Cargo geleasde Airbus A300 freighter vliegt in Europa wederom op Oporto, Dublin, Manchester en Helsinki.
AMS/DR/BK
CORPORATE COMMUNICATIONS (AMS/DR)
tel: 31-20 649 45 45
fax: 31-20 648 80 92
Internet: secr.mediarelations@klm.nl