Lycos Europe aan kop in Europa
* Met 1,7 miljard page views is Lycos Europe de nummer 1 van Europa
* 320% omzetgroei met een stijgend aantal investeringen
* Hard op weg om de favoriete online partner te worden voor elke internetgebruiker door een breed aanbod van innovatieve producten
Haarlem, 21 februari 2001 - In de laatste zes maanden heeft Lycos Europe
de positie van marktleider in Europa verworven. Dit is de belangrijkste
boodschap in het tweejaarlijkse rapport dat vandaag gepubliceerd werd in
Frankfurt. Met 1,5 miljard page views waren de voornaamste doelstellingen
reeds in december 2000 behaald, namelijk het innemen van de positie als
marktleider en de grootste provider van internetdiensten te zijn in de
grote Europese markten. In vergelijking met september 2000 betekent dit
een groei van 198%. Lycos Europe breidde zijn positie als leidende
Europese internetportal uit door de aankoop van Multimania, de Franse
online community. Dat resulteerde in 1,7 miljard page views pro forma in
december.
"We hebben de positie van marktleider sneller bereikt dan verwacht", zegt
Christoph Mohn, CEO van Lycos Europe.
Aanhoudend sterke omzetgroei
Met een omzet van 57,1 miljoen euro in het eerste halfjaar, van het
financiële jaar 2000/2001, heeft Lycos Europe weer de verwachtingen
overtroffen. Vergeleken met dezelfde periode van het jaar daarvoor is de
omzet gestegen met 320% en steeg de bruto winst met 146% tot 20,5 miljoen
euro. Het operationele verlies (EBIT) steeg tot 171,1 miljoen euro. In
dezelfde periode vorig jaar was dat 19,9 miljoen euro.
De jaarlijkse stijging van het operationele verlies in 2000/2001 kwam
overeen met het gebudgetteerde verlies en is voornamelijk het gevolg van
investeringen in productontwikkeling en marketing alsmede de afschrijving
van goodwill van Spray Network en MultiMania die onlangs werden
overgenomen.
Voor het jaar financiële 2000/2001 verwacht Lycos Europe verder stijgende
groeicijfers die de marktgroei significant overschrijden. Tevens verwacht
Lycos Europe in 2000/2001 drie keer zoveel omzet te halen in vergelijking
met het jaar daarvoor.
Inmiddels zijn de operationele kosten die gepaard gaan met de overname van
Spray Network verlaagd door het optimaliseren van structuren en processen
tussen Lycos Europe en Spray Network, dat is aangekocht in oktober 2000.
Zo zijn bijvoorbeeld de activiteiten van Spray Duitsland verhuisd van
Hamburg naar het hoofdkantoor van Lycos Duitsland in Gütersloh en is Lycos
Zweden overgeplaatst naar het bestaande Spray Network in Stockholm.
Aanzienlijke kostenbesparingen zullen ook worden behaald door het snijden
in overtollige managementfuncties, door de technische infrastructuur te
standaardiseren en door marketingactiviteiten te centraliseren. De
integratie zal voltooid zijn in juni 2001.
Hard op weg om de favoriete online partner te worden voor elke
internetgebruiker door een breed aanbod van innovatieve producten
In Duitsland, Europa's grootste internetmarkt, versterkte Lycos zijn nummer 2 positie in december 2000 met een bereik van 45,8% (bron: Nielsen's Net Rating). In Frankrijk werden Lycos Europe's internetdiensten door 34,4% van de internetgebruikers gebruikt. In Groot-Brittannië lag het bereik op 24,8% en in Nederland maakte 30,4% van alle actieve internetgebruikers gebruik van Lycos Europe's internetdiensten.
Lycos Europe is ervan overtuigd dat het haar positie als toonaangevende
Europese Internetportal verder kan uitbouwen door de blijvende
ontwikkeling en introductie van innovatieve producten in de toekomst. De
komende maanden zal Lycos Europe dan ook innovatieve producten en diensten
toevoegen aan de Lycos portal. De portal uitbreiding om ook 'content
destination' te worden zal worden aangestuurd door verdere ontwikkeling op
de gebieden Financiën, Nieuws, Reizen, Sport en Entertainment. De
lancering van Angelfire, de jongeren community is ook gepland. Het doel
van alle Lycos Europe's activiteiten is om dé online partner voor alle
internetgebruikers te worden.
Lycos Europe
Lycos Europe is Europa's leidende internetportal. Het is een krachtig
netwerk van eersteklas internet merken dat access, content en community
combineert.
Miljoenen webgebruikers navigeren, communiceren of publiceren hun eigen
content dagelijks via Lycos Europe. Op dit moment kiest één op de drie
gebruikers in Europa voor een Lycos merk. Dat maakt van Lycos Europe een
belangrijke bestemming voor online adverteerders en e-commerce bedrijven.
Lycos Europe is pan-Europees aanwezig met lokale websites in 13 landen - België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.
Over Lycos Nederland
Lycos Netherlands BV - onderdeel van Lycos Europe NV - is sinds september
1997 in Nederland actief en één van de meest bezochte Nederlandse online
bestemmingen. Lycos Network Nederland bestaat uit; Lycos.nl -de
persoonlijke Internetgids-, Tripodnet.nl -Europa's grootste online
community- en Comundo.nl -aanbieder van gratis internettoegang.