Lycos Europe aan kop in Europa


* Met 1,7 miljard page views is Lycos Europe de nummer 1 van Europa

* 320% omzetgroei met een stijgend aantal investeringen

* Hard op weg om de favoriete online partner te worden voor elke internetgebruiker door een breed aanbod van innovatieve producten

Haarlem, 21 februari 2001 - In de laatste zes maanden heeft Lycos Europe de positie van marktleider in Europa verworven. Dit is de belangrijkste boodschap in het tweejaarlijkse rapport dat vandaag gepubliceerd werd in Frankfurt. Met 1,5 miljard page views waren de voornaamste doelstellingen reeds in december 2000 behaald, namelijk het innemen van de positie als marktleider en de grootste provider van internetdiensten te zijn in de grote Europese markten. In vergelijking met september 2000 betekent dit een groei van 198%. Lycos Europe breidde zijn positie als leidende Europese internetportal uit door de aankoop van Multimania, de Franse online community. Dat resulteerde in 1,7 miljard page views pro forma in december.

"We hebben de positie van marktleider sneller bereikt dan verwacht", zegt Christoph Mohn, CEO van Lycos Europe.

Aanhoudend sterke omzetgroei

Met een omzet van 57,1 miljoen euro in het eerste halfjaar, van het financiële jaar 2000/2001, heeft Lycos Europe weer de verwachtingen overtroffen. Vergeleken met dezelfde periode van het jaar daarvoor is de omzet gestegen met 320% en steeg de bruto winst met 146% tot 20,5 miljoen euro. Het operationele verlies (EBIT) steeg tot 171,1 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was dat 19,9 miljoen euro.

De jaarlijkse stijging van het operationele verlies in 2000/2001 kwam overeen met het gebudgetteerde verlies en is voornamelijk het gevolg van investeringen in productontwikkeling en marketing alsmede de afschrijving van goodwill van Spray Network en MultiMania die onlangs werden overgenomen.

Voor het jaar financiële 2000/2001 verwacht Lycos Europe verder stijgende groeicijfers die de marktgroei significant overschrijden. Tevens verwacht Lycos Europe in 2000/2001 drie keer zoveel omzet te halen in vergelijking met het jaar daarvoor.

Inmiddels zijn de operationele kosten die gepaard gaan met de overname van Spray Network verlaagd door het optimaliseren van structuren en processen tussen Lycos Europe en Spray Network, dat is aangekocht in oktober 2000. Zo zijn bijvoorbeeld de activiteiten van Spray Duitsland verhuisd van Hamburg naar het hoofdkantoor van Lycos Duitsland in Gütersloh en is Lycos Zweden overgeplaatst naar het bestaande Spray Network in Stockholm. Aanzienlijke kostenbesparingen zullen ook worden behaald door het snijden in overtollige managementfuncties, door de technische infrastructuur te standaardiseren en door marketingactiviteiten te centraliseren. De integratie zal voltooid zijn in juni 2001.

Hard op weg om de favoriete online partner te worden voor elke internetgebruiker door een breed aanbod van innovatieve producten

In Duitsland, Europa's grootste internetmarkt, versterkte Lycos zijn nummer 2 positie in december 2000 met een bereik van 45,8% (bron: Nielsen's Net Rating). In Frankrijk werden Lycos Europe's internetdiensten door 34,4% van de internetgebruikers gebruikt. In Groot-Brittannië lag het bereik op 24,8% en in Nederland maakte 30,4% van alle actieve internetgebruikers gebruik van Lycos Europe's internetdiensten.

Lycos Europe is ervan overtuigd dat het haar positie als toonaangevende Europese Internetportal verder kan uitbouwen door de blijvende ontwikkeling en introductie van innovatieve producten in de toekomst. De komende maanden zal Lycos Europe dan ook innovatieve producten en diensten toevoegen aan de Lycos portal. De portal uitbreiding om ook 'content destination' te worden zal worden aangestuurd door verdere ontwikkeling op de gebieden Financiën, Nieuws, Reizen, Sport en Entertainment. De lancering van Angelfire, de jongeren community is ook gepland. Het doel van alle Lycos Europe's activiteiten is om dé online partner voor alle internetgebruikers te worden.

Lycos Europe
Lycos Europe is Europa's leidende internetportal. Het is een krachtig netwerk van eersteklas internet merken dat access, content en community combineert.

Miljoenen webgebruikers navigeren, communiceren of publiceren hun eigen content dagelijks via Lycos Europe. Op dit moment kiest één op de drie gebruikers in Europa voor een Lycos merk. Dat maakt van Lycos Europe een belangrijke bestemming voor online adverteerders en e-commerce bedrijven.

Lycos Europe is pan-Europees aanwezig met lokale websites in 13 landen - België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

Over Lycos Nederland
Lycos Netherlands BV - onderdeel van Lycos Europe NV - is sinds september 1997 in Nederland actief en één van de meest bezochte Nederlandse online bestemmingen. Lycos Network Nederland bestaat uit; Lycos.nl -de persoonlijke Internetgids-, Tripodnet.nl -Europa's grootste online community- en Comundo.nl -aanbieder van gratis internettoegang.