21-02-2001
Resultaten bedrijvenenquête 2000
Ofschoon Breda in trek is als vestigingsplaats voor bedrijven en
kantoren vraagt de kwaliteit van de dienstverlening om blijvende
aandacht. Dat is dan ook de reden dat het gemeentebestuur de grotere
bedrijven om de twee jaar vraagt naar hun mening over en waardering
voor de gemeentelijke dienstverlening. Dit gebeurt in de vorm van de
Bedrijvenenquête Breda in bedrijf. Volgens de Bedrijvenenquête 2000 is
86% van de bedrijven tevreden met hun locatie. Op onderdelen van de
gemeentelijke dienstverlening en de bedrijfsomgeving is verbetering
mogelijk.
Het college van burgemeester en wethouders legt wat de dienstverlening
betreft de komende jaren een accent het sneller afhandelen van
(aan)vragen en de interne afstemming en coördinatie. Wat de
verbeterpunten in de bedrijfsomgeving betreft, gaat de aandacht vooral
uit naar: veiligheid, toezicht, preventie van criminaliteit, het
opruimen van zwerfvuil en parkeermogelijkheden.
Breda in BedrijfIn 2000 is door de gemeente Breda de tweejaarlijkse
bedrijvenenquête Breda in Bedrijf uitgevoerd. De resultaten geven
inzicht in de waardering die het bedrijfsleven heeft voor enerzijds de
gemeente Breda als vestigingsplaats en anderzijds de gemeentelijke
dienstverlening. Het onderzoek levert belangrijke input voor het
gemeentelijk beleid en projecten die daaruit volgen. De resultaten
worden op dit moment al betrokken bij beleid dat in ontwikkeling is
zoals de Gebiedstypeplannen Bedrijventerreinen en Centrumlocaties, de
revitalisering van bedrijventerreinen, het gemeentelijk Verkeersplan
en het project Breda, Digitale Stad.
In totaal zijn 953 Bredase vestigingen met 10 of meer werknemers
betrokken bij het onderzoek. De respons was 60% wat neerkomt op 572
bedrijven.
Aan de Bedrijvenenquête was nog een aanvullend onderzoek gekoppeld.
Dit diende om informatie te verzamelen voor de gebiedsplannen voor het
Centrum en de buurt- en wijkwinkelcentra (de zogenaamde
centrumgebieden). Dit (deel)onderzoek is verricht onder 589
vestigingen en heeft 312 reacties opgeleverd, oftewel een respons van
53%.
VestigingBedrijven geven aan dat ze de bereikbaarheid van het bedrijf
per auto het belangrijkste vinden rond het onderwerp de
bedrijfsomgeving. De helft van hen vindt dit zeer belangrijk en 41%
vindt hetbelangrijk. Andere belangrijke zaken in de bedrijfsomgeving:
parkeermogelijkheden en alles wat met veiligheid en (voorkomen) van
criminaliteit te maken heeft, onderhoud van wegen en straten en het
opruimen zwerfvuil. Vier van de tien bedrijven zijn tevreden over de
bedrijfsomgeving. Twee van de tien zijn ontevreden. Uitgaande van het
verschil tussen de mate van tevredenheid en het belang dat aan een
aspect wordt gegeven, zou de gemeente prioriteit moeten geven aan:
parkeermogelijkheid, opruimen zwerfvuil, zaken die samenhangen met
veiligheid en (voorkomen van) criminaliteit en bewegwijzering. Wat dit
laatste betreft is intussen gestart met het systeem van
nummerbewegwijzering voor bedrijven- en kantoorterreinen. Bedrijven in
de centrumgebieden noemen ook nog eens vaker de representativiteit van
de omgeving.
Dienstverlening gemeenteAcht van de tien deelnemende bedrijven hebben
contacten gehad met de gemeente. Het merendeel van de bedrijven vindt
een goede dienstverlening van de gemeente belangrijk tot zeer
belangrijk. Ongeveer de helft beoordeelt de gemeentelijke
dienstverlening als noch goed, noch slecht. Aspecten die vooral beter
kunnen zijn afhandelingsnelheid, flexibiliteit en interne afstemming.
De bedrijven in de centrumgebieden hebben minder contacten met het
gemeentelijk apparaat. Zij hebben daarbij meer behoefte aan
ondersteuning, met name op de terreinen parkeren en bestrijding van
criminaliteit.
Verder blijkt uit het onderzoek dat in vergelijking tot de resultaten
uit 1997 aanzienlijk meer bedrijven vinden dat in het economisch
beleid, het milieubeleid en het ruimtelijk ordeningsbeleid rekening
wordt gehouden met de wensen en behoeften van het bedrijfsleven. Over
beheer en onderhoud van de openbare ruimte en vooral verkeer en
parkeerbeleid is het bedrijfsleven minder te spreken. De bedrijven uit
de centrumgebieden zien minder van hun wensen en behoeften terug in
het gemeentelijk beleid.
Ontwikkelen beleidHet gemeentebestuur gaat de genoemde
onderzoeksresultaten intensief betrekken bij het ontwikkelen van
gemeentelijk beleid en waar mogelijk bij het verbeteren van
procedures. Hierbij is te denken aan Gebiedstypeplannen
Bedrijventerreinen en Centrumlocaties, de revitalisering van
bedrijventerreinen en het gemeentelijk Verkeersplan. De resultaten die
betrekking hebben op de gemeentelijke procedures worden betrokken bij
het accountmanagement en het project Breda, Digitale Stad.
De Bedrijvenenquête werd ook gehouden in 1995 en 1997. Een deel van de
onderwerpen komt tweejaarlijks terug om ontwikkelingen waar te nemen
en te kunnen evalueren. Het gaat dan om vragen rond het relatiebeheer
van de afdeling Economische Zaken. Daarnaast legt het onderzoek een
accent op het inhoudelijk uitwerken van onderdelen van de
gemeentelijke dienstverlening die belangrijk zijn voor Bredase
bedrijven. Vanuit de gemeentelijke organisatie hebben meer afdelingen
en diensten vragen ingebracht. Dat geeft aan dat er meer behoefte is
aan de mening van bedrijven op onderwerpen die voor bedrijven van
belang zijn.
Breda, 21 februari 2001