Gemeente Breda

21-02-2001

Resultaten bedrijvenenquête 2000
Ofschoon Breda in trek is als vestigingsplaats voor bedrijven en kantoren vraagt de kwaliteit van de dienstverlening om blijvende aandacht. Dat is dan ook de reden dat het gemeentebestuur de grotere bedrijven om de twee jaar vraagt naar hun mening over en waardering voor de gemeentelijke dienstverlening. Dit gebeurt in de vorm van de Bedrijvenenquête Breda in bedrijf. Volgens de Bedrijvenenquête 2000 is 86% van de bedrijven tevreden met hun locatie. Op onderdelen van de gemeentelijke dienstverlening en de bedrijfsomgeving is verbetering mogelijk.
Het college van burgemeester en wethouders legt wat de dienstverlening betreft de komende jaren een accent het sneller afhandelen van (aan)vragen en de interne afstemming en coördinatie. Wat de verbeterpunten in de bedrijfsomgeving betreft, gaat de aandacht vooral uit naar: veiligheid, toezicht, preventie van criminaliteit, het opruimen van zwerfvuil en parkeermogelijkheden.

Breda in BedrijfIn 2000 is door de gemeente Breda de tweejaarlijkse bedrijvenenquête Breda in Bedrijf uitgevoerd. De resultaten geven inzicht in de waardering die het bedrijfsleven heeft voor enerzijds de gemeente Breda als vestigingsplaats en anderzijds de gemeentelijke dienstverlening. Het onderzoek levert belangrijke input voor het gemeentelijk beleid en projecten die daaruit volgen. De resultaten worden op dit moment al betrokken bij beleid dat in ontwikkeling is zoals de Gebiedstypeplannen Bedrijventerreinen en Centrumlocaties, de revitalisering van bedrijventerreinen, het gemeentelijk Verkeersplan en het project Breda, Digitale Stad.

In totaal zijn 953 Bredase vestigingen met 10 of meer werknemers betrokken bij het onderzoek. De respons was 60% wat neerkomt op 572 bedrijven.
Aan de Bedrijvenenquête was nog een aanvullend onderzoek gekoppeld. Dit diende om informatie te verzamelen voor de gebiedsplannen voor het Centrum en de buurt- en wijkwinkelcentra (de zogenaamde centrumgebieden). Dit (deel)onderzoek is verricht onder 589 vestigingen en heeft 312 reacties opgeleverd, oftewel een respons van 53%.

VestigingBedrijven geven aan dat ze de bereikbaarheid van het bedrijf per auto het belangrijkste vinden rond het onderwerp de bedrijfsomgeving. De helft van hen vindt dit zeer belangrijk en 41% vindt hetbelangrijk. Andere belangrijke zaken in de bedrijfsomgeving: parkeermogelijkheden en alles wat met veiligheid en (voorkomen) van criminaliteit te maken heeft, onderhoud van wegen en straten en het opruimen zwerfvuil. Vier van de tien bedrijven zijn tevreden over de bedrijfsomgeving. Twee van de tien zijn ontevreden. Uitgaande van het verschil tussen de mate van tevredenheid en het belang dat aan een aspect wordt gegeven, zou de gemeente prioriteit moeten geven aan: parkeermogelijkheid, opruimen zwerfvuil, zaken die samenhangen met veiligheid en (voorkomen van) criminaliteit en bewegwijzering. Wat dit laatste betreft is intussen gestart met het systeem van nummerbewegwijzering voor bedrijven- en kantoorterreinen. Bedrijven in de centrumgebieden noemen ook nog eens vaker de representativiteit van de omgeving.

Dienstverlening gemeenteAcht van de tien deelnemende bedrijven hebben contacten gehad met de gemeente. Het merendeel van de bedrijven vindt een goede dienstverlening van de gemeente belangrijk tot zeer belangrijk. Ongeveer de helft beoordeelt de gemeentelijke dienstverlening als noch goed, noch slecht. Aspecten die vooral beter kunnen zijn afhandelingsnelheid, flexibiliteit en interne afstemming. De bedrijven in de centrumgebieden hebben minder contacten met het gemeentelijk apparaat. Zij hebben daarbij meer behoefte aan ondersteuning, met name op de terreinen parkeren en bestrijding van criminaliteit.

Verder blijkt uit het onderzoek dat in vergelijking tot de resultaten uit 1997 aanzienlijk meer bedrijven vinden dat in het economisch beleid, het milieubeleid en het ruimtelijk ordeningsbeleid rekening wordt gehouden met de wensen en behoeften van het bedrijfsleven. Over beheer en onderhoud van de openbare ruimte en vooral verkeer en parkeerbeleid is het bedrijfsleven minder te spreken. De bedrijven uit de centrumgebieden zien minder van hun wensen en behoeften terug in het gemeentelijk beleid.

Ontwikkelen beleidHet gemeentebestuur gaat de genoemde onderzoeksresultaten intensief betrekken bij het ontwikkelen van gemeentelijk beleid en waar mogelijk bij het verbeteren van procedures. Hierbij is te denken aan Gebiedstypeplannen Bedrijventerreinen en Centrumlocaties, de revitalisering van bedrijventerreinen en het gemeentelijk Verkeersplan. De resultaten die betrekking hebben op de gemeentelijke procedures worden betrokken bij het accountmanagement en het project Breda, Digitale Stad.

De Bedrijvenenquête werd ook gehouden in 1995 en 1997. Een deel van de onderwerpen komt tweejaarlijks terug om ontwikkelingen waar te nemen en te kunnen evalueren. Het gaat dan om vragen rond het relatiebeheer van de afdeling Economische Zaken. Daarnaast legt het onderzoek een accent op het inhoudelijk uitwerken van onderdelen van de gemeentelijke dienstverlening die belangrijk zijn voor Bredase bedrijven. Vanuit de gemeentelijke organisatie hebben meer afdelingen en diensten vragen ingebracht. Dat geeft aan dat er meer behoefte is aan de mening van bedrijven op onderwerpen die voor bedrijven van belang zijn.

Breda, 21 februari 2001