Gemeente 's-Hertogenbosch

Haalbaarheidsonderzoek: Randweg is waardig alternatief

wo 21 februari 2001

Volgens het college van burgemeester en wethouders is de aanleg van de Randweg, als alternatief voor de geplande Zuidweststructuur, op basis van inhoudelijke en juridische afwegingen haalbaar. Ook kan het alternatief rekenen op een breed maatschappelijk draagvlak. Dat is de algemene conclusie na een periode van intensief overleg met milieu- en natuurorganisaties, de waterschappen, Rijkswaterstaat, gemeente Vught en alle belanghebbenden die aan het Randwegtracé gevestigd zijn of die daaraan wonen. Ook aanvullende onderzoeken hebben de haalbaarheid aangetoond. Wel zijn op basis van de binnengekomen reacties diverse wijzigingen aan het ontwerp aangebracht. De basisstructuur van de Randweg blijft daarbij echter intact. Het Randwegtracé is gepland tussen de Vlijmenseweg en de Vughterweg, parallel aan de spoorbaan Eindhoven s-Hertogenbosch, en tussen het Drongelens kanaal en het spoor.

Wijzigingen

Op basis van de reacties van betrokken partijen zijn vijftien wijzigingen in het ontwerp doorgevoerd. Daartoe behoort onder meer een verschuiving van het tracé nabij het Willem-Alexanderziekenhuis en het Koning Willem 1 College. Daardoor wordt het landschap meer ontzien. Uit nader onderzoek naar de effecten voor het leefmilieu is gebleken dat in de omgeving Willem van Oranjelaan een geluidscherm moet worden aangelegd.

In het kader van een studie naar ecologische verbindingszones is geconcludeerd dat er nut en noodzaak is voor een ecologische verbindingszone tussen de Gement en May enerzijds en de Bossche Broek anderzijds. Vastgesteld is dat er zowel een droge als een natte verbindingszone nodig is om de uitwisseling van de zogenaamde gidssoorten (das en ree) mogelijk te maken. Het college wil de komende periode gebruiken om na te gaan of de aanleg van deze verbindingszone ter hoogte van de Vughterbrug langs de Dommel / Drongelenskanaal tot de mogelijkheden behoort.

Nulplusvariant

Tijdens het communicatietraject hebben belanghebbenden aangegeven behoefte te hebben aan een gewogen (eind)beoordeling van de Randweg ten opzichte van de door hen ingebrachte Nulplusvariant. Aan deze wens is tegemoet gekomen. Het college van burgemeester en wethouders is van mening - gebaseerd op deze gewogen beoordeling - dat de Nulplusvariant op het terrein van verkeersprestatie (hoofddoel-stelling van het project) en de doelmatigheid van de investeringen onvoldoende scoort. Het oorspronkelijke plan Zuid-Weststructuur kan wel aan de beoogde verkeersprestatie en veiligheidseisen voldoen, maar levert voor natuur- en landschap, cultuurhistorie en het ruimtelijk visueel beeld aanzienlijk meer nadelen op dan het alternatief Randweg.

Vervolgstappen

Het rapport met bevindingen wordt aangeboden aan Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant. Het college doet daarbij het verzoek om zo spoedig mogelijk over te gaan tot nader onderzoek en uitwer-king van de Randweg. Daartoe behoort onder meer de opstelling van een MER (Milieu Effecten Rapportage).

In overleg met de gemeente Vught wordt bekeken welke ontsluitings-structuur voor Vught-noord wordt opgenomen in de MER. Ook vindt overleg plaats met de gezamenlijke milieuverenigingen over het al dan niet betrekken van een "deelalternatief" in de MER. Het betreft het deelalternatief dat door de milieuverenigingen is ingebracht. In mei 2001 wil het college een zogenaamde startnotitie MER door het bevoegd gezag laten vaststellen. Het bevoegd gezag zijn de gemeenteraden van Vught en s-Hertogenbosch en Provinciale Staten van Noord-Brabant. Als de MER gereed is, wordt het definitieve oordeel bepaald over de Randweg.

Kosten

Over de verdeling van de kosten onder de projectpartners worden nadere afspraken gemaakt. Dat gebeurt in het vervolgtraject, waarbij aan de hand van de uitwerking en de aanpassingen nadere berekeningen zullen worden gemaakt. Voor het nader onderzoek en de uitwerking van de Randweg wordt aan de gemeenteraad een budget gevraagd van 800.000,- ( 363.024,17).