21-02-2001
Stand van zaken polismodel
Het college van b&w heeft zich deze week gebogen over de voortgang
rond het polismodel. Nadat in stadspanels over de discussienota
'Ontwikkeling Tilburgs Polismodel' het 'wat' en 'waarom' aan de orde
zijn gekomen wordt nu inzicht gegeven in 'hoe' het polismodel er in de
praktijk uit gaat zien en 'hoe' de voorbereidingen verlopen. De
notitie komt op 5 maart aan de orde in de raadscommissie Sociale
Zaken, Arbeidsmarkt- en Minderhedenbeleid.
Wat de voorbereidingen voor het polismodel betreft kan worden gemeld
dat:
· Er een gemeentebrede projectorganisatie is opgezet om deze
ombuigoperatie in goede banen te leiden. Per 2002 kan gewerkt worden
volgens de uitgangspunten van het polismodel en een verdere uitbouw
van de werking van het model wordt mogelijk in de jaren 2002-2003;
· binnen de gemeente subsidiecontracten, zoals bijvoorbeeld met het
IMW, tegen het licht worden gehouden en waar mogelijk er al wordt
voorgesorteerd op de komst van het polismodel;
· pilots op het gebied van werk, inkomen en zorg worden opgezet met de
diverse projectuitvoerders en instellingen in de stad (bijvoorbeeld
met Traverse, Ouderenadviseurs, Schuldhulpverlening. Pilots op het
gebied van werk vinden plaats bijvoorbeeld met organisaties als SEW,
Diamantgroep/fietsenfabriek, Vangnet, La Poubelle, SDA Stelselmatige
Dader Aanpak);
· aan het Nibud een opdracht is verstrekt voor een zogenoemde
minima-effectraportage. Dit om beter inzicht te krijgen in de
inkomens- en koopkrachtsituatie van de Tilburgse minima. Resultaten
worden op 2 april in de cie SAM gepresenteerd;
· de omscholing van consulenten bij Sociale Zaken tot casemanager in
volle gang is.;
· er gewerkt wordt aan het opzetten van pilots in samenwerking met
Zorgnetwerk Reeshof, Informatiewinkel Noord en buurtregieoverleg. Dit
om een sluitend netwerk te krijgen voor het opsporen van hulpvragen.
· er ook met ketenpartners afspraken worden gemaakt voor het opsporen
en oplossen van hulp- en zorgvragen.
De stand van zaken
In 2000 is voor het bestand uitkeringsgerechtigden voor 915 trajecten
een start gemaakt met expliciete trajectbewaking. In 2001 is het
aantal trajectbewakingen uitgebreid naar 1750. De uitvoeringskosten
van deze trajectbewakingen zijn vooralsnog tijdelijk gefinancierd. In
het kader van de perspectiefnota 2002 worden voorstellen voorgelegd om
het aantal trajectbewakingen uit te breiden. Daarnaast heeft de
minister van SoZaWe het beleidsvoornemen bekend gemaakt om per 2003
voor het hele bestand van bijstandgerechtigden een sluitende aanpak te
realiseren. Concreet betekent dit dat met alle bijstandgerechtigden
ten minste twee keer per jaar arbeidsmarktgerelateerde gesprekken
moeten gaan plaatsvinden. Ook hiervoor worden in het kader van de
perspectiefnota voorstellen voorgelegd.
Om rechtszekerheid van klanten te garanderen is het vragen van een
second opinion mogelijk, het wisselen van casemanager of het
raadplegen van een senior casemanager. Bovendien wordt de
rechtszekerheid van de klant in het polismodel in elk geval
gewaarborgd door formele regelingen:
1. de huidige, geldende privacywetgeving,
2. de klachtenregeling die in Tilburg van kracht is,
3. de bezwaar en beroepmogelijkheden die in Tilburg van kracht zijn.
Gemeente Tilburg