Tweede-Kamerlid Harry van Bommel vindt het bizar dat minister Netelenbos besloten heeft het Aviodome de vijf miljoen gulden te schenken, die Schiphol aan de staat moet betalen vanwege het overschrijden van de geluidsnormen. Het Aviodome heeft het geld nodig om haar activiteiten te verplaatsen naar Lelystad Airport en zichzelf om te vormen tot een Nationaal Luchtvaartthemapark. Het Aviodome diende vorig jaar bij de Raad voor Cultuur een subsidieverzoek van 10 miljoen gulden in om de verhuizing te bekostigen, maar de Raad adviseerde negatief. Van Bommel: "Schiphol wil graag van het Aviodome af, zodat het het terrein kan gaan gebruiken voor winstgevender activiteiten. Als Netelenbos de verhuizing gaat betalen komt dat neer op een oprotpremie. Het geld van de boete vloeit dan toch weer terug naar de luchtvaart."
Volgens Van Bommel is het Aviodome gewoon reclame voor de luchtvaart en moeten de activiteiten daarom ook door de luchtvaartsector worden opgebracht. Hij ziet niet in waarom minister Netelenbos dat zou moeten betalen, zeker niet omdat haar collega Van der Ploeg in de Cultuurnota het negatieve advies van de Raad voor Cultuur heeft opgevolgd. Van Bommel vindt dat het geld van de boete toebehoort aan de staat. "Als er al een bestemming voor moet worden gevonden, dan moet het geld besteed worden aan het voorkomen van overlast of aan het compenseren daarvan. Isoleren van woningen is een dure aangelegenheid. Vijf miljoen extra voor het isolatieprogramma is helemaal niet verkeerd."
Van Bommel heeft de vandaag de volgende vragen gesteld aan de ministers Netelenbos en Zalm en staatssecretaris Van der Ploeg.
1. Kent u het bericht 'Netelenbos steunt vliegen met geld
Schipholboete?'
2. Is het juist dat u van zins bent om de boete van vijf miljoen gulden
die Schiphol vorig jaar heeft opgelopen omdat de luchthaven de milieugrenzen
overschreed, te schenken aan het luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol?
Indien ja, welke overwegingen liggen aan die intentie ten grondslag?
3. Deelt u mijn mening dat u met uw voornemen de indruk wekt, het
vliegverkeer verder te willen bevorderen aangezien Aviodome de middelen wil
gebruiken om het museum te verplaatsen naar Lelystad zodat Schiphol de
luchtvaartactiviteiten op het terrein kan uitbreiden?
4. Ligt het niet meer in de rede om de boeteopbrengst te besteden aan
het bestrijden van de milieuoverlast die het vliegverkeer veroorzaakt?
5. Is het juist dat de boeteopbrengst eigenlijk bij de minister van
Financiën terecht zou moeten komen?
Is er overleg geweest tussen de bewindslieden van Verkeer en
Waterstaat en die van Financiën over dit voorstel en indien dit het geval
is, wat is daarbij overeengekomen?
6. Hoe verhoudt dit voorstel tot schenking van vijf miljoen gulden zich
tot het negatieve advies dat de Raad voor Cultuur heeft gegeven met
betrekking tot een eerder subsidieverzoek van 3 miljoen gulden van Aviodome?