Aantrekkingskracht binnenstad toegenomen
De aantrekkingskracht van de Hengelose binnenstad is in vergelijking
met 1995 toegenomen. Bezoekers zijn enthousiast over de bereikbaarheid
per fiets, de stallingsmogelijkheden voor de fiets en de
parkeervoorzieningen. Op de eerste twee onderdelen scoort Hengelo
beter dan andere gemeenten in Twente, op het derde neemt het een
gedeelde eerste plaats in, zo blijkt uit het Koopstromenonderzoek
2000. Zo gaan meer inwoners van Enschede en Almelo voor hun inkopen
naar Hengelo. Het centrum springt er ook goed uit als het gaat om de
kwaliteit van het winkelaanbod, veiligheid en de bereikbaarheid per
auto.
Het Koopstromenonderzoek is een vijfjaarlijkse peiling naar de
ontwikkelingen in het winkelaanbod en het koopgedrag. In aanvulling op
de voorgaande editie uit 1995 hebben de onderzoekers nu ook veel
aandacht geschonken aan de kwaliteit. Hengelo komt er daarin goed
vanaf. De bezoekers kennen aan zaken als het aantal winkels, de
kwaliteit daarvan, sfeer, gezelligheid en veiligheid steeds cijfers
toe tussen een 7 en een 8. De bereikbaarheid per fiets wordt
gewaardeerd met een 8,3, het hoogste cijfer in de regio. Ook de
mogelijkheden om de fiets te stallen zijn volgens de bezoekers beter
dan elders, terwijl Hengelo op het onderdeel parkeerfaciliteiten een
gedeelde eerste plaats inneemt.
Onderstaand overzicht brengt de kwalitatieve positie van Hengelo in
beeld. De onderzoekers hebben de resultaten vergeleken met die van
Enschede, Almelo en Oldenzaal. Hengelo bezet gemiddeld de tweede
plaats na koploper Oldenzaal.
Aspect Cijfer Positie
Aantal winkels 7,6 3
Kwaliteit winkels 7,5 2
Aanbod daghoreca 7,2 3
Inrichting winkelstraten 6,9 Gedeeld 2e
Sfeer/ gezelligheid 7,2 3
Veiligheid 7,2 3
Bereikbaarheid per auto 7,2 2
Parkeerfaciliteiten auto 7,0 Gedeeld 1e
Bereikbaarheid per fiets 8,3 1
Stallingsmogelijkheden fiets 7,3 1
Het Koopstromenonderzoek wijst uit dat een groot deel van de Hengelose
bevolking zijn inkopen in de eigen gemeente doet. Daarbij gaat het
vooral om de dagelijkse boodschappen, huishoudelijke artikelen en
elektro-artikelen. Terwijl de Hengeloër zich voor zijn meubelen meer
dan voorheen op omliggende plaatsen richt, oefent de meubelbranche een
steeds grotere aantrekkingskracht uit op inwoners van omliggende
gemeenten. Ook voor dagelijkse boodschappen komen in vergelijking met
1995 meer inwoners van elders naar Hengelo, terwijl de modebranche
eveneens meer klanten van buiten de stad trekt. Op de gebieden
kleding, schoeisel, huishoudelijk en elektro vervult de stad volgens
de onderzoekers dan ook een bovenregionale verzorgingsfunctie.
De nabijheid en de sfeer van de stad zijn voor de Hengeloërs
belangrijke argumenten om in eigen gemeente inkopen te doen.
Niet-Hengeloërs noemen vooral het uitgebreide winkelaanbod en de sfeer
van de binnenstad. Opmerkelijk is dat de bezoekers uit de regio een
iets hogere waardering aan de kwalitatieve aspecten van de binnenstad
toekennen dan de Hengeloërs zelf. (14)
Wel staat de regionale positie van de stad onder druk. Het draagvlak
(het geheel van klanten van binnen en buiten Hengelo) is beperkt
gegroeid. Vooral de doe-het-zelfbranche en de tuinartikelenbranche
laten een flinke daling zien.
Opvallend is verder de toename van het recreatieve winkelen. Meer
Hengeloërs dan in 1995 gaan voor kleding en doe-het-zelfartikelen naar
andere gemeenten, terwijl voor kleding weer meer mensen uit verder
gelegen gemeenten als Almelo, Tubbergen, Wierden en Hellendoorn naar
Hengelo komen.
Hengelo, 20 februari 2001
Voor meer informatie over het koopstromenonderzoek kunt u terecht bij Astrid Scholtens, 2459340