Gemeente Hengelo

Aantrekkingskracht binnenstad toegenomen

De aantrekkingskracht van de Hengelose binnenstad is in vergelijking met 1995 toegenomen. Bezoekers zijn enthousiast over de bereikbaarheid per fiets, de stallingsmogelijkheden voor de fiets en de parkeervoorzieningen. Op de eerste twee onderdelen scoort Hengelo beter dan andere gemeenten in Twente, op het derde neemt het een gedeelde eerste plaats in, zo blijkt uit het Koopstromenonderzoek 2000. Zo gaan meer inwoners van Enschede en Almelo voor hun inkopen naar Hengelo. Het centrum springt er ook goed uit als het gaat om de kwaliteit van het winkelaanbod, veiligheid en de bereikbaarheid per auto.

Het Koopstromenonderzoek is een vijfjaarlijkse peiling naar de ontwikkelingen in het winkelaanbod en het koopgedrag. In aanvulling op de voorgaande editie uit 1995 hebben de onderzoekers nu ook veel aandacht geschonken aan de kwaliteit. Hengelo komt er daarin goed vanaf. De bezoekers kennen aan zaken als het aantal winkels, de kwaliteit daarvan, sfeer, gezelligheid en veiligheid steeds cijfers toe tussen een 7 en een 8. De bereikbaarheid per fiets wordt gewaardeerd met een 8,3, het hoogste cijfer in de regio. Ook de mogelijkheden om de fiets te stallen zijn volgens de bezoekers beter dan elders, terwijl Hengelo op het onderdeel parkeerfaciliteiten een gedeelde eerste plaats inneemt.

Onderstaand overzicht brengt de kwalitatieve positie van Hengelo in beeld. De onderzoekers hebben de resultaten vergeleken met die van Enschede, Almelo en Oldenzaal. Hengelo bezet gemiddeld de tweede plaats na koploper Oldenzaal.

Aspect Cijfer Positie
Aantal winkels 7,6 3
Kwaliteit winkels 7,5 2
Aanbod daghoreca 7,2 3
Inrichting winkelstraten 6,9 Gedeeld 2e
Sfeer/ gezelligheid 7,2 3
Veiligheid 7,2 3
Bereikbaarheid per auto 7,2 2
Parkeerfaciliteiten auto 7,0 Gedeeld 1e
Bereikbaarheid per fiets 8,3 1
Stallingsmogelijkheden fiets 7,3 1

Het Koopstromenonderzoek wijst uit dat een groot deel van de Hengelose bevolking zijn inkopen in de eigen gemeente doet. Daarbij gaat het vooral om de dagelijkse boodschappen, huishoudelijke artikelen en elektro-artikelen. Terwijl de Hengeloër zich voor zijn meubelen meer dan voorheen op omliggende plaatsen richt, oefent de meubelbranche een steeds grotere aantrekkingskracht uit op inwoners van omliggende gemeenten. Ook voor dagelijkse boodschappen komen in vergelijking met 1995 meer inwoners van elders naar Hengelo, terwijl de modebranche eveneens meer klanten van buiten de stad trekt. Op de gebieden kleding, schoeisel, huishoudelijk en elektro vervult de stad volgens de onderzoekers dan ook een bovenregionale verzorgingsfunctie.

De nabijheid en de sfeer van de stad zijn voor de Hengeloërs belangrijke argumenten om in eigen gemeente inkopen te doen. Niet-Hengeloërs noemen vooral het uitgebreide winkelaanbod en de sfeer van de binnenstad. Opmerkelijk is dat de bezoekers uit de regio een iets hogere waardering aan de kwalitatieve aspecten van de binnenstad toekennen dan de Hengeloërs zelf. (14)

Wel staat de regionale positie van de stad onder druk. Het draagvlak (het geheel van klanten van binnen en buiten Hengelo) is beperkt gegroeid. Vooral de doe-het-zelfbranche en de tuinartikelenbranche laten een flinke daling zien.

Opvallend is verder de toename van het recreatieve winkelen. Meer Hengeloërs dan in 1995 gaan voor kleding en doe-het-zelfartikelen naar andere gemeenten, terwijl voor kleding weer meer mensen uit verder gelegen gemeenten als Almelo, Tubbergen, Wierden en Hellendoorn naar Hengelo komen.



Hengelo, 20 februari 2001

Voor meer informatie over het koopstromenonderzoek kunt u terecht bij Astrid Scholtens, 2459340