Plan van aanpak voor kansarme Antillianen
De Gemeente Rotterdam heeft voor kansarme Antillianen een uitgebreid
plan van aanpak ontwikkeld. Het plan, dat 'Lus di Trafiko' heet, bevat
maatregelen op het gebied van huisvesting, inburgering, werk,
registratie, onderwijs en voorkomen en bestrijden van criminaliteit.
Aanleiding is de grote toestroom van kansarme Antillianen, hun
achterstandspositie en de criminaliteit onder Antilliaanse jongeren.
Lus di Trafiko is samen met de politie en de Antilliaanse gemeenschap
opgezet en heeft een looptijd van vier jaar. Coördinerend wethouder
Herman Meijer: 'Ik wil geen overspannen verwachtingen wekken. Wel
beschouw ik de samenwerking met het Antilliaans Beraad als een grote
stap voorwaarts'.
Kansarme Antillianen die in Rotterdam aankomen, krijgen opvang en
begeleiding aangeboden. Voor hen worden 300 woningen gereserveerd en
350 jongeren met gedragsproblemen krijgen intensieve begeleiding.
Voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten is hierbij een belangrijk
doel. Daarnaast komt er een internaat voor maximaal 35 jongeren zonder
vaste huisvesting. Een team begeleiders krijgt als taak jongeren
intensief te begeleiden en is de schakel tussen school, politie en de
jongeren. Rotterdam telt 16.000 Antillianen waarvan de helft jonger
dan 25 jaar is.
Speciale aandacht is er ook voor Antilliaanse tienermoeders. Van de
moeders onder de 18 is één op de drie van Antilliaanse afkomst. Deze
groep krijgt ondersteuning op het gebied van kinderopvang, scholing,
werk en schuldsanering. Voor 600 Antillianen die langdurig werkloos
zijn, komt er een programma dat gericht is op scholing en werk.
De aanpak van de kleine maar aandacht vergende groep criminelen is een ander speerpunt. Kenmerkend is de jeugdige leeftijd en het veelvuldig voorkomen van geweldsdelicten. Door onder meer een repressieve aanpak, een verbeterde registratie en uitwisseling van gegevens moet voorkomen worden dat 40% na veroordeling weer terugvalt in crimineel gedrag.
In Lus di Trafiko werken gemeentelijke diensten, deelgemeenten, politie en justitie en Antilliaanse organisaties intensief samen. Iets wat voorheen bij de opvang van Antillianen te weinig gebeurde. De basis van het plan is centrale intake door de gemeentelijke sociale dienst. Daar wordt bepaald welk programma het best is toegesneden op de individuele situatie. Zo zal de dienst nagaan of iemand leerplichtig is, een inburgeringscursus moet volgen of extra begeleiding nodig heeft. Met een speciaal registratiesysteem worden Antilliaanse cliënten gevolgd totdat ze hun plek gevonden hebben.
Lus di Trafiko, Papiaments voor verkeerslicht, richt zich zowel op degenen die al in Nederland wonen (oudkomers) als op Antillianen die zich voor het eerst hier vestigen (nieuwkomers). Het verkeerslicht staat symbool voor het stoppen van de overlast (rood), meer samenhang (oranje) en betere opvang (groen). Lus di Trafiko krijgt een programmaleider die moet zorgen voor een goede afstemming tussen de deelnemende partijen. Het plan heeft een jaarlijkse begroting van fl. 4,2 miljoen, waarvan fl. 1,3 miljoen rijksbijdrage is.
Lus di Trafiko komt binnenkort in de verschillende raadscommissies en
in de gemeenteraad aan de orde. Nog voor de zomer moet de
programmaleider beginnen met de uitvoering.