Persberichten
100.000e panellid
's-Hertogenbosch - 20-02-2001. Online onderzoeksbureau Multiscope
heeft in de afgelopen week het 100.000e panellid ingeschreven in haar
algemene internetpanel. Binnen vijf jaar is het internetpanel van
Multiscope daarmee gegroeid naar Nederlands grootste online panel, dat
voor onderzoeksdoeleinden te gebruiken is.
Belangrijke mijlpaal
Volgens John Kivit, directeur van Multiscope, is de inschrijving van
het 100.000e panellid een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. "De
afgelopen vijf jaar zijn we continu bezig geweest om zoveel mogelijk
algemene kenmerken te verzamelen van de respondenten die aan onze
verschillende onderzoeken deelnemen. Aan al deze respondenten werd ook
structureel gevraagd of men zitting wil nemen in het internetpanel.
Waar vroeger de gegevens nog in verschillende datasets opgeslagen
werden, zijn deze nu logisch georganiseerd in één online database. Het
gehele proces van inschrijving / uitschrijving, controle, update en
selectie van gegevens is daarbij volledig geautomatiseerd".
Voordelen
Internet als onderzoeksmedium heeft vele voordelen. "Door gebruik te
maken van het internetpanel is het mogelijk om snel, relatief goedkoop
en zeer gericht onderzoek uit te voeren", aldus Kivit.
"Onderzoekstrajecten kunnen ingekort worden tot dagen of weken in
plaats van maanden, zoals gebruikelijk is via traditionele kanalen".
Eén van de nadelen is echter dat het onmogelijk is om via internet een
aselecte steekproef te trekken van gebruikers. Daarnaast is het ook
'not done' om gebruikers ongevraagd te benaderen via e-mail. Door de
opbouw van een panel wordt dit laatste nadeel overwonnen, aangezien
alle panelleden toestemming hebben gegeven om benaderd te worden.
Bovendien kan uit het algemene internetpanel wél een representatieve
steekproef internetgebruikers getrokken worden, als daarbij gebruik
gemaakt wordt van de gegevens die Multiscope uit telefonisch onderzoek
heeft verkregen.
Kenmerken
Binnen de groep van 100.000 panelleden, waarvan ongeveer 80% bestaat
uit Nederlandse panelleden en de overige 20% uit Belgische, Engelse en
Duitse respondenten, is het mogelijk om verregaande selecties te
maken. Van alle panelleden zijn een dertigtal demografische (geslacht,
leeftijd, opleiding, inkomen, gezinssituatie, postcode enz.),
webbografische (gebruikerstype, gebruiksuren, toegangslocatie, jaar
van eerste toegang, provider enz.) en bezitskenmerken (creditcard,
mobiele telefoon) bekend. Op basis van deze kenmerken kan nagenoeg
iedere denkbare onderzoeksdoelgroep geselecteerd worden uit het panel.
Het internetpanel van Multiscope wordt regelmatig onderhouden. Eens
per half jaar worden de gegevens gecontroleerd. Hierdoor blijft de
'vervuiling' tot een minimum beperkt. Daarnaast wordt doorlopend
gewerkt aan verdere uitbreiding van het aantal panelleden. "Dit is
vooral nodig omdat de vragen naar maatwerkonderzoek via internet
steeds specifieker worden", volgens Kivit. "Kregen we drie jaar
geleden veel vragen naar het profiel van de internet-gebruikers, nu
krijgen we steeds meer specifieke vragen naar het gedrag en de mening
van deelgroepen binnen deze populatie".
Het internetpanel kan ingezet worden voor alle denkbare vormen van
onderzoek. Een strikte privacyverklaring
(http://www.multiscope.nl/privacy.phtml) garandeert de respondent dat
Multiscope vertrouwelijk met de gegevens omgaat en dat het panel
alleen gebruikt wordt voor onderzoeksdoeleinden. Bovendien is het
internetpanel aangemeld bij de registratiekamer.
Meer informatie over online onderzoek op maat kan nagelezen worden op
de site van Multiscope
(http://www.multiscope.nl/onderzoekopmaat.phtml).