Multiscope



Persberichten
100.000e panellid

's-Hertogenbosch - 20-02-2001. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft in de afgelopen week het 100.000e panellid ingeschreven in haar algemene internetpanel. Binnen vijf jaar is het internetpanel van Multiscope daarmee gegroeid naar Nederlands grootste online panel, dat voor onderzoeksdoeleinden te gebruiken is.

Belangrijke mijlpaal
Volgens John Kivit, directeur van Multiscope, is de inschrijving van het 100.000e panellid een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. "De afgelopen vijf jaar zijn we continu bezig geweest om zoveel mogelijk algemene kenmerken te verzamelen van de respondenten die aan onze verschillende onderzoeken deelnemen. Aan al deze respondenten werd ook structureel gevraagd of men zitting wil nemen in het internetpanel. Waar vroeger de gegevens nog in verschillende datasets opgeslagen werden, zijn deze nu logisch georganiseerd in één online database. Het gehele proces van inschrijving / uitschrijving, controle, update en selectie van gegevens is daarbij volledig geautomatiseerd".

Voordelen
Internet als onderzoeksmedium heeft vele voordelen. "Door gebruik te maken van het internetpanel is het mogelijk om snel, relatief goedkoop en zeer gericht onderzoek uit te voeren", aldus Kivit. "Onderzoekstrajecten kunnen ingekort worden tot dagen of weken in plaats van maanden, zoals gebruikelijk is via traditionele kanalen".

Eén van de nadelen is echter dat het onmogelijk is om via internet een aselecte steekproef te trekken van gebruikers. Daarnaast is het ook 'not done' om gebruikers ongevraagd te benaderen via e-mail. Door de opbouw van een panel wordt dit laatste nadeel overwonnen, aangezien alle panelleden toestemming hebben gegeven om benaderd te worden. Bovendien kan uit het algemene internetpanel wél een representatieve steekproef internetgebruikers getrokken worden, als daarbij gebruik gemaakt wordt van de gegevens die Multiscope uit telefonisch onderzoek heeft verkregen.

Kenmerken
Binnen de groep van 100.000 panelleden, waarvan ongeveer 80% bestaat uit Nederlandse panelleden en de overige 20% uit Belgische, Engelse en Duitse respondenten, is het mogelijk om verregaande selecties te maken. Van alle panelleden zijn een dertigtal demografische (geslacht, leeftijd, opleiding, inkomen, gezinssituatie, postcode enz.), webbografische (gebruikerstype, gebruiksuren, toegangslocatie, jaar van eerste toegang, provider enz.) en bezitskenmerken (creditcard, mobiele telefoon) bekend. Op basis van deze kenmerken kan nagenoeg iedere denkbare onderzoeksdoelgroep geselecteerd worden uit het panel.

Het internetpanel van Multiscope wordt regelmatig onderhouden. Eens per half jaar worden de gegevens gecontroleerd. Hierdoor blijft de 'vervuiling' tot een minimum beperkt. Daarnaast wordt doorlopend gewerkt aan verdere uitbreiding van het aantal panelleden. "Dit is vooral nodig omdat de vragen naar maatwerkonderzoek via internet steeds specifieker worden", volgens Kivit. "Kregen we drie jaar geleden veel vragen naar het profiel van de internet-gebruikers, nu krijgen we steeds meer specifieke vragen naar het gedrag en de mening van deelgroepen binnen deze populatie".

Het internetpanel kan ingezet worden voor alle denkbare vormen van onderzoek. Een strikte privacyverklaring
(http://www.multiscope.nl/privacy.phtml) garandeert de respondent dat Multiscope vertrouwelijk met de gegevens omgaat en dat het panel alleen gebruikt wordt voor onderzoeksdoeleinden. Bovendien is het internetpanel aangemeld bij de registratiekamer.

Meer informatie over online onderzoek op maat kan nagelezen worden op de site van Multiscope
(http://www.multiscope.nl/onderzoekopmaat.phtml).