Gemeente Rijswijk

Gemeente Rijswijk

Wethouder E. Braam presenteert `zijn' eerste begroting

`Gemeente steekt komende twee jaar half miljoen gulden in nieuw beleid'

Wethouder E. Braam (Onafhankelijk Rijswijk) bracht eind vorige maand de begroting voor het komende jaar en de vier jaren daarna naar buiten. Hij presenteerde de cijfers alsof hij nooit anders had gedaan. Trots meldde hij dat Rijswijk erin geslaagd is opnieuw een sluitende begroting tot stand te brengen. Sterker nog, de begroting zal op termijn zelfs een klein overschot laten zien. Het is de eerste maal dat deze wethouder Middelen de Rijswijkse begroting mocht presenteren. Ruim een half jaar geleden volgde hij wethouder W. Dijkhuizen op, die om gezondheidsredenen aftrad. "Ik heb voortgeborduurd op processen die mijn voorganger in gang heeft gezet', verklaart de heer Braam. Dat betekent dat opnieuw de lastenstijging binnen de perken blijft, dat er geld vrijkomt voor nieuw beleid en dat de gemeentelijke organisatie kritisch wordt bekeken op haar uitgaven ten aanzien van personeel en materieel.

© Pevry Press, Voorburg
Wethouder E.G.Th. Braam: 'De lasten zullen slechts licht stijgen'.

Mede door de gunstige economische ontwikkeling in ons land en dus ook in onze regio lukt het de gemeente om de inkomsten en uitgaven in evenwicht te houden. De lasten voor inwoners en bedrijven zullen volgend jaar slechts licht stijgen. Voor de onroerend-zaakbelasting (OZB) komt dat percentage uit op gemiddeld 2,5 procent. Dit ondanks het feit dat er een verplichte hertaxatie heeft plaatsgevonden van de waarde van woningen en bedrijven in onze gemeente. De wethouder wil graag uitleggen waarom desondanks de OZB gemiddeld met 2,5 procent zal stijgen. `De stijging van de prijzen van woningen en bedrijven in Rijswijk wordt door de nu uitgevoerde taxaties door ons gecompenseerd. De woningen zijn gemiddeld 70 procent in waarde gestegen. Om op hetzelfde niveau terug te komen met de OZB-aanslag zullen we de tarieven verlagen. Van belang is dat we los hiervan wel een lichte prijsstijging zullen doorvoeren van 2,5 procent. Dat is overigens beduidend minder dan de inflatie van lonen en prijzen die geschat wordt op 3,5 procent'.

Voor bedrijven geldt eenzelfde opzet. De waarde van bedrijfspanden is na hertaxatie gestegen met gemiddeld 40 procent. Dat percentage wordt in mindering gebracht op het OZB-tarief. `Bedrijven worden dus evenmin geconfronteerd met een stevige aanpassing van de OZB', aldus wethouder Braam. Hij tekent daarbij wel aan dat het toch kan voorkomen dat bepaalde bewoners of bedrijven met een hogere, dan wel lagere OZB-aanslag te maken zullen krijgen. Dat komt omdat de waarde van hun woningen of bedrijfspanden veel meer of juist minder is gestegen dan respectievelijk 70 of 40 procent. `Maar dan gaat het hooguit om een paar tientjes per jaar', verzekert de wethouder van financiën. De heer Braam kondigt aan dat hij eind dit jaar met voorbeelden zal komen om aan te geven wat er op het terrein van de OZB gaat veranderen.

Nieuw beleid
Gezien de gunstige financiële ontwikkelingen maakt het college de komende twee jaar niet minder dan 500.000 gulden vrij voor nieuw beleid. `Met de begrotingsbehandeling kan de gemeenteraad overigens zelf met voorstellen komen voor nieuw beleid'. In de afgelopen twee jaar is eveneens een bedrag van een half miljoen gulden besteed aan nieuw beleid, waardoor het totaal aan investeringen in nieuwe zaken tijdens deze collegeperiode uitkomt op het niet geringe bedrag van 1 miljoen gulden!

Wie de wethouder vraagt naar belangrijke ontwikkelingen die volgend jaar in Rijswijk worden doorgevoerd, krijgt een hele lijst aan acties te horen die het college gaat nemen.
Een belangrijk punt voor het college is de verdere optimalisering van de dienstverlening door de gemeente. `Daarbij moet worden gedacht aan verdere ontwikkeling van dienstverlening via bijvoorbeeld internet waardoor het op termijn mogelijk is om bijvoorbeeld vergunningen via internet aan te vragen. Ik verwacht dat we in de loop van 2002 zover zullen zijn'.

De wethouder is ingenomen met de start eind volgend jaar van het collectief vraagafhankelijk vervoer. `Een mooie aanvulling op het openbaar vervoer en de taxi, toepasbaar voor iedere Rijswijker. Het gaat om vervoer van deur tot deur en is vooral voor mensen die een taxi te duur vinden en die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer een geweldige uitkomst'.

Annexatie
Ondanks al zijn optimisme weet ook wethouder Braam dat er een donkere wolk boven de meerjarenbegroting hangt in de vorm van mogelijke annexatie van onder meer Ypenburg en de bedrijvenlocaties Hoornwijck en Broekpolder. In de begroting worden de financiële consequenties aangestipt. Jaarlijks ontvangt de gemeente 3,7 miljoen gulden minder aan inkomsten door verlies aan inwoners, bedrijven en terreinen. Daarnaast mist de gemeente eenmalig een bedrag van 36 miljoen gulden, zo heeft de wethouder becijferd. `Mocht de annexatie doorgaan dan zal de gemeente een groot aantal investeringen moeten heroverwegen.

Ook gedeelten van de wijkontwikkelingsplannen, die momenteel op de rails worden gezet, kunnen dan deels op de lange baan geschoven worden. Willen we al die activiteiten onverkort handhaven dan kan dat alleen door toepassing van een stevige verhoging van de gemeentelijke lasten', waarschuwt wethouder Braam.

Hij is er overigens van overtuigd dat de annexatie niet zal doorgaan. `Regionale herindeling vergroot de problemen in de regio en verschuift een deel van de problematiek van Den Haag naar de regio. Juist nu kunnen we door versterkte samenwerking die problemen aanpakken. In regionaal verband, wel te verstaan, zonder aantasting van elkaars grenzen. We hebben al aangetoond dat ook Rijswijk wil meedenken en meewerken aan de oplossing van Haagse problemen. Zeker ten aanzien van het verkeer.
Zo heeft Rijswijk destijds de aanzet gegeven voor doortrekking van de A-4, hebben we een spoortunnel aangelegd en werken we volop mee aan het Trekvliettracé dat de Binckhorst met de rijkswegen verbindt. Verder is binnen Haaglanden de mogelijkheid aanwezig om je overal in de regio te vestigen, met uitzondering van het Westland. Het huisvestingsplan van Haaglanden zou een voorbeeld moeten zijn voor andere kaderwetgebieden. Daarnaast woordt met de hulp van de buurgemeenten de woonwagenproblematiek ook opgelost'.

Diepgang
Zoals gezegd is dit de eerste begroting die onder verantwoordelijkheid van wethouder Braam is gepresenteerd. In korte tijd echter wist hij zijn dossierkennis op peil te brengen, ook al kostte dat de nodige weekeinden. Hij voelt zich dan ook zeer ingenomen met zijn functie. `Het bevalt prima'. Hem is opgevallen dat het werk als wethouder en als raadslid toch verschillend is. `Je krijgt aan deze kant van de tafel toch het gevoel dat er meer diepgang zit in je werkzaamheden. Je krijgt meer begrip voor de achtergronden van het beleid en je probeert die, met name richting raad, transparanter te maken. Daaraan ga ik ook verder werken. Ik wil raadsleden deelgenoot maken van het proces achter de cijfers. Het is jammer dat de meerderheid van de raad niet voldoende tijd kan vrijmaken om met mij en de ambtenaren om de tafel te zitten om bepaalde dossiers te bespreken, de achtergronden beter te leren kennen. Ook voor raadsleden is het noodzaak kennis te nemen van alle gegevens en ik nodig ze dan ook van harte uit om over m'n schouders mee te kijken'.

Burgemeester van der Wel Portefeuille burgemeester G.W. van der Wel - Markerink

Algemene en bestuurlijke zaken, politie en brandweer, strategische visie, voorlichting en public relations, gemeentearchief, civiele verdediging, rampenbestrijding.

Openbare orde en veiligheid is een kerntaak van de overheid en valt onder verantwoordelijkheid van de burgemeester. Het is speerpunt van beleid voor de gemeente Rijswijk. Optimale inzet van politie, brandweer en andere diensten moeten zorgen voor veiligheid in de wijk-, woon- en leefomgeving.

Het veiligheidsbeleid wordt het komende jaar nader bekeken. Dat zal leiden tot een nieuw veiligheidsplan waarbij met name gekeken wordt naar de inzet van de politie. Maar niet alleen ligt er ten aanzien van openbare orde en veiligheid een taak weggelegd voor de politie. De burgemeester wil ook de inzet van de inwoners zelf stimuleren. Zij zijn het die de leefbaarheid mede vorm geven en zij kunnen meewerken aan een grotere mate van veiligheid in de wijk.

Brandweer
Het onderzoek naar de organisatie van de brandweer is volgend jaar afgerond en aan de hand van de resultaten wordt een toekomstige organisatievorm ontwikkeld die past bij het Rijswijkse korps. Het verloop van personeel is de komende jaren groot, hetgeen ook aanpassingen vraagt voor de organisatievorm. Mogelijk dat vrijwilligers worden ingeschakeld. Komend jaar wordt begonnen met de realisatie van nieuwbouw voor huisvesting van het brandweerkorps. Die nieuwbouw komt op de huidige locatie aan de Jacob van Offwegenlaan. In de begroting is ook een aantal cijfers opgenomen omtrent de inzet van de brandweer. In 1999 bijvoorbeeld is de brandweer 700 maal uitgerukt voor brand en 425 maal voor hulpverlening, zoals bij ongevallen.
Aan de hand van een recent gehouden onderzoek naar risicovolle objecten in de gemeente zal volgend jaar tot een verbetering van de aanpak van rampenbestrijding worden gekomen.

De wijken in
De contacten tussen burger en bestuur vallen onder de verantwoordelijkheid van de burgemeester en de wethouders. Al enige tijd trekt het college van B en W de wijken in om met bewoners van gedachten te wisselen. Deze ontmoetingen staan ook volgend jaar op stapel. Daarnaast wordt, in geval van wijkgebonden onderwerpen, de commissievergadering in die wijk gehouden. Veel tijd en energie wordt het komende jaar gestoken in de toekomstvisie voor Rijswijk. Hoe moet Rijswijk functioneren anno 2015? Op die vraag, met alle bijkomende beleids- en inrichtingsplannen, wordt volgend jaar het antwoord gezocht. Daarbij wordt ook de mening gevraagd van inwoners, bedrijven en instellingen.

Samenwerking
Een niet onbelangrijk onderdeel van het werk van burgemeester Van der Wel-Markerink is de bestuurlijke samenwerking. Daaronder valt uiteraard ook de toekomst van de regio. Met alle kracht, voor en achter de schermen, wordt onder leiding van de burgemeester alles in het werk gezet om de plannen tot gemeentelijke herindeling van minister De Vries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties van tafel te krijgen. Dat betekent dat onder voorzitterschap van Rijswijk de stuurgroep Behoud Autonomie, waarin ook Voorburg, Leidschendam, Nootdorp en Pijnacker zitten, actief blijft om te streven naar betere samenwerking binnen de regio. De groep blijft actief meedenken ten aanzien van voor iedereen aanvaardbare alternatieven.

© Pevry Press, Voorburg
Het verzet tegen de herindelingsplannen van de minister wordt breed gedragen. Onder leiding van burgemeester zoeken de de buurgemeenten naar alternatieven

Er wordt de komende tijd met de raad en anderen een discussie gevoerd over het gemeentelijk beleid in het kader van de bestuurlijke vernieuwing. De dienstverlening wordt over enige tijd uitgebreid met het aanbieden van meer mogelijkheden voor gemeentelijke informatie via internet (www.rijswijk.nl) en het interactief maken van die site. De dienstverlening wordt over enige tijd uitgebreid met het aanbieden van meer mogelijkheden voor gemeentelijke informatie via internet en het interactief maken van deze site.

Wethouder Weterings Portefeuille wethouder Th. Weterings (VVD)

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, economische zaken, beheer openbare ruimte, groen- en speelvoorzieningen, gemeenschappelijke regelingen Ypenburg en Plaspoepolder.

Wethouder Weterings is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de leefbaarheid in de Rijswijkse wijken. Het college van B en W heeft dit ook tot speerpunt van beleid gemaakt. Een betere leefbaarheid maakt dat inwoners zich beter `thuis' voelen in de wijk.

Er wordt verder gewerkt aan de wijkontwikkelingsplannen. Dit verbetertraject in de vier wijken Steenvoorde-Zuid, Te Werve-West, Kleuren- en Muziekbuurt, neemt in totaal zo'n 10 jaar in beslag. Volgend jaar al zullen de eerste resultaten zichtbaar worden. Bij de herontwikkeling van de wijken gelden als uitgangspunten onder meer: het verbreden van de aanpak naar sociaal wijkbeheer; het vanaf het begin af aan opknappen of uitbreiden van groen- en speelvoorzieningen en een wijkinrichting die mensen een sociaal veiliger gevoel geeft.

Ook de andere wijken in Rijswijk worden niet vergeten. Volgend jaar wordt begonnen met de inrichting van 30km-zones in de Kleuren- en Artiestenbuurt; wordt geld gestoken in de opwaardering van het winkelgebied aan de dr. H. van Mooklaan/Henri Dunantlaan; wordt het winkelgebied aan de dr. H. Colijnlaan aantrekkelijker gemaakt; krijgt het stiltegebied tussen Hoornwijck en de Vliet een opknapbeurt; wordt gedurende de periode tot en met 2005 jaarlijks een bedrag van 130.000 gulden gestoken in het herinrichten van speelplekken in de wijken; wordt bekeken waar ontmoetingsplekken kunnen komen voor jongeren tot 18 jaar en komen er plannen voor het wijkpark in De Strijp op de voormalige sportterreinen aan de Schaapweg.

© Pevry Press, Voorburg
Het winkelcentrum aan de Dr.H. Colijnlaan wordt aantrekkelijker gemaakt.

De Landgoederenzone blijft zo goed als onaangetast. Volgend jaar wordt het bestemmingsplan in de raad behandeld. Grote bouwprojecten komen er niet, met uitzondering van de locatie van het zwembad De Wervel. Na sluiting van het bad komt op deze plek woningbouw (Nieuwe Burcht). Kwaliteit van dit en andere groengebieden in Rijswijk blijft gehandhaafd en wordt zonodig versterkt. Daartoe worden volgend jaar reeds plannen opgesteld.

Bouwplannen
Concrete bouwplannen voor volgend jaar en de jaren daarna staan ook volop in de begroting vermeld. Zo worden in 2001 plannen gepresenteerd voor de bouwlocaties Pasgeld (Rijswijk-Zuid), De Strijp (wijkpark en woningbouw, waaronder 55-pluswoningen op locatie sportpark Irene), woningbouw op locatie De Wervel en nieuwbouwplannen op de plek van het voormalig ERL-gebouw aan de Schoolstraat.

Tevens komen herstructureringsplannen voor de glastuinbouw in Sion/'t Haantje en de omgeving van winkelcentrum In de Bogaard. Op iets langere termijn (2002) worden plannen verwacht voor de Havenlocatie. Deze locatie komt vrij vanwege de fusie van de reinigingsdiensten van Rijswijk, Leidschendam en Voorburg. Die vestigen zich gezamenlijk op het bedrijventerrein Hoornwijck.
En dan is er natuurlijk Ypenburg. Daar wordt de komende jaren nog fors gebouwd. Momenteel is reeds de helft van het Rijswijkse deel van deze nieuwbouwlocatie bebouwd. Dat percentage neemt volgend jaar fors toe. Omdat Rijswijk de afgelopen jaren tal van grootscheepse infrastructurele werken heeft gekend, zoals de aanleg van tramlijn 17, het opknappen van de Plaspoelpolder en de ontwikkeling van het openbaar vervoerknooppunt aan het Generaal Eisenhowerplein zijn ook tal van wegen en straten vernieuwd.

Daardoor kan de gemeente de komende 5 jaar een bedrag van 50.000 gulden jaarlijks besparen op wegonderhoud. Desondanks blijft het onderhoud van wegen, pleinen en straten op peil met investeringen van rond de 6,5 miljoen gulden.
Op economisch terrein blijft wethouder Weterings zich inzetten voor het aantrekken van werkgelegenheid naar Rijswijk en de regio. De bedrijvenlocaties Hoornwijck en bij het station zijn nagenoeg uitgegeven. Als ook de terreinen op Ypenburg zijn komt de nadruk meer en meer te liggen op het behouden van werkgelegenheid.

wethouder Jense Portefeuille wethouder D. Jense (Onafhankelijk Rijswijk)

Personeel en organisatie, verkeer en vervoer, milieu en reiniging, inrichting openbare ruimte, cultuur en mediabeleid, sport, regio-aangelegenheden.

Binnen zijn portefeuille worden komend jaar op een breed terrein activiteiten ondernomen. Op verkeersgebied gaat de aandacht onder meer uit naar het langzaam verkeer en dan vooral het veiligheidsaspect daarvan. Dat geldt met name voor verkeersmaatregelen voor de fietsers op Ypenburg.
Voor de aanleg van een nieuwe verbinding over of onder de Vliet wordt in elk geval rekening gehouden met het langzaam verkeer. Deze voorziening is naar verwachting in 2005 klaar. Voor verdere ontsluiting van het regioverkeer komt Jense volgend jaar met een verkeers- en vervoersplan. Tevens kijkt hij naar oplossingen voor het autoverkeer van en naar de oude dorpskern. In elk geval zal daar een maximale tonnage worden ingesteld zodat het zware vrachtverkeer het oude dorp moet mijden.

© Pevry Press, Voorburg
Het zware vrachtverkeer in Oud-Rijswijk wordt aan banden gelegd

Andere verkeersmaatregelen zijn: het invoeren van meer 30 km-zones (onder meer in Kleuren- en Artiestenbuurt), de aanleg van rotondes, verdere werkzaamheden aan tramlijn 15 (Ypenburg-Statenkwartier) en de ontwikkeling van tramlijnen 19 en 33 (van Ypenburg naar het Generaal Eisenhowerplein). Deze projecten worden uitgevoerd in samenwerking met het stadsgewest Haaglanden.

© Pevry Press, Voorburg
Er komen meer 30-km zones in Rijswijk

Diverse plannen
Op andere terreinen staan (vanaf) volgend jaar onder meer de volgende plannen op stapel:

* Bibliotheek: de dienstverlening van de bibliotheek blijft gehandhaafd; er wordt begonnen met de realisering van een vestiging op Ypenburg; met de Stichting Rijswijkse Openbare Bibliotheek worden meerjarenafspraken gemaakt en er komt een (ARBO)onderzoek naar alle vestigingen van de bibliotheek.
* Sport: de nieuwbouw van het zwembad is eind volgend jaar klaar. De eerste paar jaar doet de gemeente zelf de exploitatie.
* Kunst en Cultuur: er komt een beleidsnota op het gebied van kunst- en cultuurontwikkeling; Rijswijk krijgt een aantal kunstwerken. Deze komen te staan in Ypenburg, Domaine Pax (Van Vredenburchweg), wethouder Brederodeschool (Goedendorplaan) en het Gen. Eisenhowerplein. Vanaf 2002 krijgen de verzelfstandigde schouwburg en TRIAS te maken met subsidievermindering van 100.000 gulden.
* Cultureel erfgoed: het gemeentearchief gaat diensten aanbieden via internet; gekeken wordt of samenwerking nodig is in de regio tussen de gemeentelijke archiefdiensten en musea en bibliotheken; er komt meer ruimte voor archeologisch/cultuur-historisch onderzoek op plaatsen waar gebouwd gaat worden en het archeologiebeleid wordt verder ontwikkeld.

* Afval: er komen volgend 80 nieuwe ondergrondse vuilcontainers bij in de Kleurenbuurt en de Willem van Rijswijckstraat en omgeving; de fusie tussen de reinigingsdiensten van Rijswijk, Voorburg en Leidschendam wordt komend jaar definitief; de reinigings- en rioolrechten moeten met 8,3 procent omhoog in verband met de sterk gestegen kosten voor het ophalen en verwerken van huisvuil.
* Milieu: de gemeente wil meer optreden als adviseur inzake milieuzaken dan als controleur. Om de kwaliteit te verbeteren zal dan ook eerder de aandacht uitgaan naar advies en voorlichting dan het uitsluitend verlenen van vergunningen.

* Legionella: de gemeente maakt ernst met de bestrijding van de legionellabacterie. Er wordt in totaal 1,5 miljoen gulden uitgetrokken om alle gemeentelijke gebouwen grondig te controleren op de aanwezigheid van legionella. Er zullen als voorzorgsmaatregel zo spoedig mogelijk warterleidingstelsels worden aangepast zodat deze gebouwen binnenkort legionella-vrij zullen zijn.

* Reiniging: op de bedrijvenlocatie Hoornwijck komt de nieuwe vestiging van de renigingsdiensten van Leidschendam, Voorburg en Rijswijk, die binnenkort worden samengevoegd.

Wethouder Thoral Portefeuille C.J. Thoral-van Vliet (VVD)

Onderwijs, sociale zaken en werkgelegenheid, volksgezondheid, gehandicaptenzorg, welzijn, ouderenzorg, emancipatie en gezinsvervangend tehuis Huize Vredenoord.

Ouderen, jongeren, gehandicapten, minima: wethouder Thoral-van Vliet geeft hen aandacht binnen haar portefeuille. Het sociale gezicht van Rijswijk wordt mede door haar vorm gegeven. Kernpunt blijft de hulp aan de sociaal zwakkeren binnen de lokale maatschappij. Waar mogelijk wordt steun verleend of naar oplossingen gezocht, bijvoorbeeld door hulp bij het zoeken naar (vrijwilligers)werk en/of opleiding of door het verlenen van financiële steun aan hen die dat het hardst nodig hebben. Achterstandsbeleid wordt krachtig ter hand genomen zodat inwoners die in een achterstandspositie zitten, betrokken blijven bij de samenleving. Gemeenten krijgen van het rijk steeds meer bevoegdheden vandaar dat het lokale sociale beleid steeds meer vorm krijgt. Deze ontwikkeling is ook gaande ten aanzien van het onderwijs en de huisvesting van scholen. Dat betekent dat er steeds vaker een beroep wordt gedaan op de gemeente vanuit schoolbesturen en ouders.

Het komende jaar wordt verder gewerkt aan de realisering van nieuwe scholen op het Rijswijkse deel van Ypenburg. Ook worden voorbereidingen getroffen voor de herhuisvesting van de Elsenburgschool (speciaal onderwijs) naar Ypenburg in een gebouwencomplex samen met de basisschool de Startbaan. Het Atlascollege wil een nevenvestiging op Ypenburg. Daartoe wordt een hernieuwde aanvraag ingediend bij het ministerie van onderwijs om per
1 augustus 2002 de vestiging te kunnen openen. Overigens krijgt door stijging van het aantal leerlingen het Atlascollege er vier lokalen bij.
Groot probleem binnen het onderwijs is het tekort aan gekwalificeerd onderwijzend personeel. Het aantal leerlingen groeit de komende jaren, de klassen worden kleiner en daardoor wordt het tekort aan goede leerkrachten des te nijpender. De gemeente wil volgend jaar dan ook met maatregelen komen om de trachten het tekort weg te werken. De gemeente gaat door met het lik-op-stuk beleid ten aanzien van leerlingen die school verzuimen of de school eerder dreigen te verlaten. Dat geldt ook voor niet-leerplichtige leerlingen. Tevens vraagt de gemeente de scholen extra aandacht te besteden aan zaken als milieu, normbesef en emancipatie.
De gemeente werkt hard aan een samenhangende, integrale aanpak van het lokaal onderwijsbeleid in relatie tot andere beleidsterreinen, zoals jeugdbeleid, kinderopvang, sport, kunst en cultuur, (jeugd)gezondheidszorg, het uitstroombeleid (netwerkschoolconcept) en de inburgering van nieuwkomers.

© Pevry Press, Voorburg
De Elsenburgschool gaat weg uit de Citerstraat en wordt gevestigd in een schoolcomplex op de nieuwbouwlocatie Ypenburg.

Lokaal sociaal beleid
Door toename van het aantal inwoners, groeit ook het aantal mensen dat een beroep doet op de gemeente inzake uitkeringen. Die mensen wil de gemeente verplichten een inspanning te verrichten op zoek naar (vrijwilligers)werk. Om fraude met uitkeringen tegen te gaan zal de gemeente worden aangesloten op de gegevensuitwisseling tussen de uitkerende instanties en de belastingdienst.
Verder zal de gemeente mensen ondersteunen die te maken krijgen met de armoedeval (door het aanvaarden van betaald werk gaan sommigen terug in inkomsten doordat extra ondersteunende financiële maatregelen, zoals huursubsidie, sterk verminderen) ter bevordering van toetreding tot de arbeidsmarkt. De komende vier jaar gaat Rijswijk het gehele klantenbestand van de sociale dienst doorlichten.

Mensen worden opgeroepen en met hen wordt gekeken naar mogelijkheden om weer actief te worden. Deze sociale activering wordt speerpunt van sociaal beleid binnen de gemeente. Het aantal activiteiten voor ouderen wordt uitgebreid. Er komt collectief vraagafhankelijk vervoer waarvan naar verwachting veel ouderen en gehandicapten gebruik zullen maken. Tevens zal de groep 75-plussers in Rijswijk extra aandacht krijgen. Daarbij wordt onder meer samengewerkt met de Stichting Welzijn Ouderen Rijswijk. Momenteel is 21 procent van de inwoners van Rijswijk ouder dan 65 jaar en daarvan is 8,6 procent ouder dan 75 jaar.

Ten aanzien van het sociaal-cultureel werk worden komend jaar gemeentebreed wijkoverleggen gevoerd over de leefbaarheid in buurten en wijken. Het opbouwwerk wordt uitgebreid en in de nieuwe wijken Singels, Boswijk en Waterwijk (Ypenburg) komen onderwijs- en welzijnsvoorzieningen.

Andere zaken die volgend jaar aandacht krijgen:
* De jeugdsoos 't Park wordt geïntegreerd in het multifunctioneel centrum van de Muziekbuurt;

* Huize Vredenoord, het tehuis voor verstandelijk gehandicapten, gaat verhuizen naar de Prinses Irenelaan;

© Pevry Press, Voorburg
Huize Vredenoord, het gezinsvervangend tehuis voor verstandelijke gehandicapten,
gaat het monumentale pand aan de Jan Thijssenweg verlaten voor nieuwbouw aan de Prinses Irenelaan.
* De kinderopvang wordt uitgebreid. Met steun van het rijk komen er in de periode 1997 - 2002 in totaal 195 kindplaatsen bij voor volledige dagopvang, naschoolse opvang en gastouderopvang.

Wethouder Braam Portefeuille wethouder E. Braam, Middelen

Financiën, planning en control, informatisering en automatisering, grondzaken, facilitaire zaken, dienst Sociale Werkvoorzieningen, bouwkundige aangelegenheden, aangelegenheden met betrekking tot relatie burger-bestuur, ENECO en Duinwaterbedrijf Zuid-Holland.

Veel van wat de gemeente Rijswijk op financieel-economisch terrein van plan is, staat al elders op deze begrotingspagina te lezen. In het kort daarom enkele aanvullingen op het beleid voor de komende jaren

Dat beleid blijft gebaseerd op het uitgangspunt van een sluitende begroting. Voor het sluitend maken van de begroting voor volgend jaar zal echter een bezuiniging noodzakelijk zijn van ruim 2 miljoen gulden. Dat geld wordt uitsluitend gezocht binnen de gemeentelijke organisatie. Zowel op personeelskosten als op kosten van materiaal wordt volgend jaar bezuinigd.

Op de langere termijn zijn de financiële vooruitzichten echter gunstig. Onder meer door de doorgevoerde bezuinigingen, de groei van de bevolking en de daaraan gekoppelde hogere uitkering vanuit het gemeentefonds en extra lokale inkomsten via gemeentelijke belastingen, zal uiteindelijk in 2005 een overschot ontstaan dat om en nabij de 1 miljoen gulden zal komen te liggen.

© Pevry Press, Voorburg
De gemeente gaat behoedzaam met geld om opdat de lasten voor de burgers niet teveel stijgen.

Reserve
Ondanks de uitstekende vooruitzichten, tekent wethouder Braam in de begroting wel aan dat de met de gemeenteraad afgesproken hoogte van de algemene dekkingsreserve voorlopig niet wordt gehaald. Die reserve moet 50 miljoen gulden bedragen. De teller staat momenteel op 46 miljoen gulden.
Uitgangspunt in het beleid is dat de lastenverzwaringen voor burgers en bedrijven de komende jaren zoveel mogelijk worden vermeden. Een steuntje in de rug daarbij is de zogeheten Zalmsnip die ook volgend jaar wordt verrekend met de OZB-aanslag. Dat betekent een extra korting van 100 gulden.

Aandacht voor minima is een speerpunt van beleid. De wethouder zegt daarom toe volgend jaar meer rekening te zullen houden met mensen die uitsluitend rond moeten komen van een AOW-uitkering.

Daarnaast wordt onderzocht of het mogelijk is mensen die reeds twee jaar achter elkaar in aanmerking kwamen voor kwijtschelding van de lokale belastingen, voortaan automatisch kwijtschelding te verlenen.

Begrotingsbehandeling

De meerjarenbegroting 2001-2005 waarin de begroting voor 2001 is opgenomen, wordt op maandag 30 en dinsdag 31 oktober in het Rijswijkse stadhuis door de diverse raadscommissie behandeld.

De beleidsmatige schriftelijke vragen worden in eerste termijn gesteld en beantwoord. Deze beantwoording is voor iedere geïnteresseerde burger bij het Team Communicatie verkrijgbaar.

Na de behandeling van de begroting in de diverse raadscommissies, wordt het gemeentelijk beleidsstuk vastgesteld in een vergadering van de gemeenteraad op dinsdag 14 november 2000. Het vergaderschema ziet er als volgt uit:

Maandag 30 oktober 2000

* Commissie Middelen
Aanvang: 20.00 uur.

* Commissie Onderwijs, Sociale Zaken, Zorg en Welzijn Aanvang: 20.00 uur.

De commissie Middelen begint eerst gecombineerd met de commissie VVCS over:

* notitie reserve inactieven

* het onderdeel personeel

Dinsdag 31 oktober 2000

* Commissie Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden Aanvang: 18.00 uur

* Commissie Verkeer en Vervoer, Cultuur en Sport Aanvang: 20.00 uur.

* Commissie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Wijkbeheer Aanvang: 20.00 uur.

Spreekrecht
Tijdens de openbare vergaderingen van bovenstaande commissies kunnen bezoekers over een op de agenda geplaatst punt inspreken. Dat kan direct aan het begin van de vergadering, danwel onmiddellijk voorafgaande aan de behandeling van het agendapunt. Men dient dit wel voorafgaande aan de vergadering aan de dienstdoende bode kenbaar te maken.

Vergadering Gemeenteraad
De gemeenteraad zal de ontwerp-meerjarenbegroting 2001-2005 behandelen op dinsdag 14 november, aanvang 16.00 uur.

De ontwerp-meerjarenbegroting ligt tijdens de openingsuren (maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 14.00 uur) ter inzage bij het Team Communicatie, kamer 77 in het stadhuis aan de Generaal Spoorlaan 2.

De begrotingsboekwerken zijn te koop voor een bedrag van 20 gulden.

Tarieven:
De volgende maatregelen hebben voor de inwoners financiële consequenties:

Alle tarieven, inclusief de Onroerend Zaak Belasting (OZB), worden trendmatig met 2,5 procent verhoogd, een percentage dat lager ligt dan de geschatte inflatie van lonen en prijzen die ongeveer 3,5 procent bedraagt.

De reinigingsrechten stijgen met 8,3 procent. (reden: kosten ophalen huisvuil moet kostendekkend worden).

Daar staat tegenover dat dankzij de zogeheten Zalmsnip opnieuw een bedrag van 100 gulden in mindering wordt gebracht via de OZB.

Andere verhogingen zijn:

Indien de gemeenteraad op 2 november a.s. met de parkeernota instemt blijft het betaald parkeren gehandhaafd. Voor bewoners binnen wijken waar belanghebbende parkeren geldt, wordt het bedrag per auto verhoogd van 10 naar 40 gulden. Voor zakelijk belanghebbenden wordt dat bedrag 1100 gulden (was 480 gulden). Bezoekers betalen 1,50 gulden per dagdeel.

Op deze speciale begrotingsite van de gemeente Rijswijk treft u enkele ontwikkelingen en activiteiten aan die volgend jaar of op de wat langere termijn op stapel staan in de gemeente.

Ditmaal wordt per portefeuille van de burgemeester en de vier wethouders gekeken naar een aantal zaken die in de begroting worden opgevoerd en naar het beleid voor de komende jaren. Volledigheid is daarbij onmogelijk.

Wie de volledige begroting wil inzien, kan op werkdagen terecht bij het Team Communicatie op het gemeentehuis (kamer 77) aan de Generaal Spoorlaan 2 tussen 08.30 en 14.00 uur.

De begroting is ook te koop. De kosten zijn: 20 gulden.



Afdeling Bestuursondersteuning en Communicatie. © 2000 Gemeente Rijswijk. Alle rechten voorbehouden.