Gemeente Rijswijk
Wethouder E. Braam presenteert `zijn' eerste begroting
`Gemeente steekt komende twee jaar half miljoen gulden in nieuw
beleid'
Wethouder E. Braam (Onafhankelijk Rijswijk) bracht eind vorige maand
de begroting voor het komende jaar en de vier jaren daarna naar
buiten. Hij presenteerde de cijfers alsof hij nooit anders had gedaan.
Trots meldde hij dat Rijswijk erin geslaagd is opnieuw een sluitende
begroting tot stand te brengen. Sterker nog, de begroting zal op
termijn zelfs een klein overschot laten zien. Het is de eerste maal
dat deze wethouder Middelen de Rijswijkse begroting mocht presenteren.
Ruim een half jaar geleden volgde hij wethouder W. Dijkhuizen op, die
om gezondheidsredenen aftrad. "Ik heb voortgeborduurd op processen die
mijn voorganger in gang heeft gezet', verklaart de heer Braam. Dat
betekent dat opnieuw de lastenstijging binnen de perken blijft, dat er
geld vrijkomt voor nieuw beleid en dat de gemeentelijke organisatie
kritisch wordt bekeken op haar uitgaven ten aanzien van personeel en
materieel.
© Pevry Press, Voorburg
Wethouder E.G.Th. Braam: 'De lasten zullen slechts licht stijgen'.
Mede door de gunstige economische ontwikkeling in ons land en dus ook
in onze regio lukt het de gemeente om de inkomsten en uitgaven in
evenwicht te houden. De lasten voor inwoners en bedrijven zullen
volgend jaar slechts licht stijgen. Voor de onroerend-zaakbelasting
(OZB) komt dat percentage uit op gemiddeld 2,5 procent. Dit ondanks
het feit dat er een verplichte hertaxatie heeft plaatsgevonden van de
waarde van woningen en bedrijven in onze gemeente.
De wethouder wil graag uitleggen waarom desondanks de OZB gemiddeld
met 2,5 procent zal stijgen. `De stijging van de prijzen van woningen
en bedrijven in Rijswijk wordt door de nu uitgevoerde taxaties door
ons gecompenseerd. De woningen zijn gemiddeld 70 procent in waarde
gestegen. Om op hetzelfde niveau terug te komen met de OZB-aanslag
zullen we de tarieven verlagen. Van belang is dat we los hiervan wel
een lichte prijsstijging zullen doorvoeren van 2,5 procent. Dat is
overigens beduidend minder dan de inflatie van lonen en prijzen die
geschat wordt op 3,5 procent'.
Voor bedrijven geldt eenzelfde opzet. De waarde van bedrijfspanden is
na hertaxatie gestegen met gemiddeld 40 procent. Dat percentage wordt
in mindering gebracht op het OZB-tarief. `Bedrijven worden dus evenmin
geconfronteerd met een stevige aanpassing van de OZB', aldus wethouder
Braam. Hij tekent daarbij wel aan dat het toch kan voorkomen dat
bepaalde bewoners of bedrijven met een hogere, dan wel lagere
OZB-aanslag te maken zullen krijgen. Dat komt omdat de waarde van hun
woningen of bedrijfspanden veel meer of juist minder is gestegen dan
respectievelijk 70 of 40 procent. `Maar dan gaat het hooguit om een
paar tientjes per jaar', verzekert de wethouder van financiën. De heer
Braam kondigt aan dat hij eind dit jaar met voorbeelden zal komen om
aan te geven wat er op het terrein van de OZB gaat veranderen.
Nieuw beleid
Gezien de gunstige financiële ontwikkelingen maakt het college de
komende twee jaar niet minder dan 500.000 gulden vrij voor nieuw
beleid. `Met de begrotingsbehandeling kan de gemeenteraad overigens
zelf met voorstellen komen voor nieuw beleid'. In de afgelopen twee
jaar is eveneens een bedrag van een half miljoen gulden besteed aan
nieuw beleid, waardoor het totaal aan investeringen in nieuwe zaken
tijdens deze collegeperiode uitkomt op het niet geringe bedrag van 1
miljoen gulden!
Wie de wethouder vraagt naar belangrijke ontwikkelingen die volgend
jaar in Rijswijk worden doorgevoerd, krijgt een hele lijst aan acties
te horen die het college gaat nemen.
Een belangrijk punt voor het college is de verdere optimalisering van
de dienstverlening door de gemeente. `Daarbij moet worden gedacht aan
verdere ontwikkeling van dienstverlening via bijvoorbeeld internet
waardoor het op termijn mogelijk is om bijvoorbeeld vergunningen via
internet aan te vragen. Ik verwacht dat we in de loop van 2002 zover
zullen zijn'.
De wethouder is ingenomen met de start eind volgend jaar van het
collectief vraagafhankelijk vervoer. `Een mooie aanvulling op het
openbaar vervoer en de taxi, toepasbaar voor iedere Rijswijker. Het
gaat om vervoer van deur tot deur en is vooral voor mensen die een
taxi te duur vinden en die geen gebruik kunnen maken van het openbaar
vervoer een geweldige uitkomst'.
Annexatie
Ondanks al zijn optimisme weet ook wethouder Braam dat er een donkere
wolk boven de meerjarenbegroting hangt in de vorm van mogelijke
annexatie van onder meer Ypenburg en de bedrijvenlocaties Hoornwijck
en Broekpolder. In de begroting worden de financiële consequenties
aangestipt. Jaarlijks ontvangt de gemeente 3,7 miljoen gulden minder
aan inkomsten door verlies aan inwoners, bedrijven en terreinen.
Daarnaast mist de gemeente eenmalig een bedrag van 36 miljoen gulden,
zo heeft de wethouder becijferd. `Mocht de annexatie doorgaan dan zal
de gemeente een groot aantal investeringen moeten heroverwegen.
Ook gedeelten van de wijkontwikkelingsplannen, die momenteel op de
rails worden gezet, kunnen dan deels op de lange baan geschoven
worden. Willen we al die activiteiten onverkort handhaven dan kan dat
alleen door toepassing van een stevige verhoging van de gemeentelijke
lasten', waarschuwt wethouder Braam.
Hij is er overigens van overtuigd dat de annexatie niet zal doorgaan.
`Regionale herindeling vergroot de problemen in de regio en verschuift
een deel van de problematiek van Den Haag naar de regio. Juist nu
kunnen we door versterkte samenwerking die problemen aanpakken. In
regionaal verband, wel te verstaan, zonder aantasting van elkaars
grenzen. We hebben al aangetoond dat ook Rijswijk wil meedenken en
meewerken aan de oplossing van Haagse problemen. Zeker ten aanzien van
het verkeer.
Zo heeft Rijswijk destijds de aanzet gegeven voor doortrekking van de
A-4, hebben we een spoortunnel aangelegd en werken we volop mee aan
het Trekvliettracé dat de Binckhorst met de rijkswegen verbindt.
Verder is binnen Haaglanden de mogelijkheid aanwezig om je overal in
de regio te vestigen, met uitzondering van het Westland. Het
huisvestingsplan van Haaglanden zou een voorbeeld moeten zijn voor
andere kaderwetgebieden. Daarnaast woordt met de hulp van de
buurgemeenten de woonwagenproblematiek ook opgelost'.
Diepgang
Zoals gezegd is dit de eerste begroting die onder verantwoordelijkheid
van wethouder Braam is gepresenteerd. In korte tijd echter wist hij
zijn dossierkennis op peil te brengen, ook al kostte dat de nodige
weekeinden. Hij voelt zich dan ook zeer ingenomen met zijn functie.
`Het bevalt prima'. Hem is opgevallen dat het werk als wethouder en
als raadslid toch verschillend is. `Je krijgt aan deze kant van de
tafel toch het gevoel dat er meer diepgang zit in je werkzaamheden. Je
krijgt meer begrip voor de achtergronden van het beleid en je probeert
die, met name richting raad, transparanter te maken. Daaraan ga ik ook
verder werken. Ik wil raadsleden deelgenoot maken van het proces
achter de cijfers. Het is jammer dat de meerderheid van de raad niet
voldoende tijd kan vrijmaken om met mij en de ambtenaren om de tafel
te zitten om bepaalde dossiers te bespreken, de achtergronden beter te
leren kennen. Ook voor raadsleden is het noodzaak kennis te nemen van
alle gegevens en ik nodig ze dan ook van harte uit om over m'n
schouders mee te kijken'.
Burgemeester van der Wel Portefeuille burgemeester G.W. van der Wel -
Markerink
Algemene en bestuurlijke zaken, politie en brandweer, strategische
visie, voorlichting en public relations, gemeentearchief, civiele
verdediging, rampenbestrijding.
Openbare orde en veiligheid is een kerntaak van de overheid en valt
onder verantwoordelijkheid van de burgemeester. Het is speerpunt van
beleid voor de gemeente Rijswijk. Optimale inzet van politie,
brandweer en andere diensten moeten zorgen voor veiligheid in de
wijk-, woon- en leefomgeving.
Het veiligheidsbeleid wordt het komende jaar nader bekeken. Dat zal
leiden tot een nieuw veiligheidsplan waarbij met name gekeken wordt
naar de inzet van de politie. Maar niet alleen ligt er ten aanzien van
openbare orde en veiligheid een taak weggelegd voor de politie. De
burgemeester wil ook de inzet van de inwoners zelf stimuleren. Zij
zijn het die de leefbaarheid mede vorm geven en zij kunnen meewerken
aan een grotere mate van veiligheid in de wijk.
Brandweer
Het onderzoek naar de organisatie van de brandweer is volgend jaar
afgerond en aan de hand van de resultaten wordt een toekomstige
organisatievorm ontwikkeld die past bij het Rijswijkse korps. Het
verloop van personeel is de komende jaren groot, hetgeen ook
aanpassingen vraagt voor de organisatievorm. Mogelijk dat
vrijwilligers worden ingeschakeld. Komend jaar wordt begonnen met de
realisatie van nieuwbouw voor huisvesting van het brandweerkorps. Die
nieuwbouw komt op de huidige locatie aan de Jacob van Offwegenlaan.
In de begroting is ook een aantal cijfers opgenomen omtrent de inzet
van de brandweer. In 1999 bijvoorbeeld is de brandweer 700 maal
uitgerukt voor brand en 425 maal voor hulpverlening, zoals bij
ongevallen.
Aan de hand van een recent gehouden onderzoek naar risicovolle
objecten in de gemeente zal volgend jaar tot een verbetering van de
aanpak van rampenbestrijding worden gekomen.
De wijken in
De contacten tussen burger en bestuur vallen onder de
verantwoordelijkheid van de burgemeester en de wethouders. Al enige
tijd trekt het college van B en W de wijken in om met bewoners van
gedachten te wisselen. Deze ontmoetingen staan ook volgend jaar op
stapel. Daarnaast wordt, in geval van wijkgebonden onderwerpen, de
commissievergadering in die wijk gehouden. Veel tijd en energie wordt
het komende jaar gestoken in de toekomstvisie voor Rijswijk. Hoe moet
Rijswijk functioneren anno 2015? Op die vraag, met alle bijkomende
beleids- en inrichtingsplannen, wordt volgend jaar het antwoord
gezocht. Daarbij wordt ook de mening gevraagd van inwoners, bedrijven
en instellingen.
Samenwerking
Een niet onbelangrijk onderdeel van het werk van burgemeester Van der
Wel-Markerink is de bestuurlijke samenwerking. Daaronder valt
uiteraard ook de toekomst van de regio. Met alle kracht, voor en
achter de schermen, wordt onder leiding van de burgemeester alles in
het werk gezet om de plannen tot gemeentelijke herindeling van
minister De Vries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties van
tafel te krijgen. Dat betekent dat onder voorzitterschap van Rijswijk
de stuurgroep Behoud Autonomie, waarin ook Voorburg, Leidschendam,
Nootdorp en Pijnacker zitten, actief blijft om te streven naar betere
samenwerking binnen de regio. De groep blijft actief meedenken ten
aanzien van voor iedereen aanvaardbare alternatieven.
© Pevry Press, Voorburg
Het verzet tegen de herindelingsplannen van de minister wordt breed
gedragen. Onder leiding van burgemeester zoeken de de buurgemeenten
naar alternatieven
Er wordt de komende tijd met de raad en anderen een discussie gevoerd
over het gemeentelijk beleid in het kader van de bestuurlijke
vernieuwing. De dienstverlening wordt over enige tijd uitgebreid met
het aanbieden van meer mogelijkheden voor gemeentelijke informatie via
internet (www.rijswijk.nl) en het interactief maken van die site.
De dienstverlening wordt over enige tijd uitgebreid met het aanbieden
van meer mogelijkheden voor gemeentelijke informatie via internet en
het interactief maken van deze site.
Wethouder Weterings Portefeuille wethouder Th. Weterings (VVD)
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, economische zaken, beheer
openbare ruimte, groen- en speelvoorzieningen, gemeenschappelijke
regelingen Ypenburg en Plaspoepolder.
Wethouder Weterings is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor
de leefbaarheid in de Rijswijkse wijken. Het college van B en W heeft
dit ook tot speerpunt van beleid gemaakt. Een betere leefbaarheid
maakt dat inwoners zich beter `thuis' voelen in de wijk.
Er wordt verder gewerkt aan de wijkontwikkelingsplannen. Dit
verbetertraject in de vier wijken Steenvoorde-Zuid, Te Werve-West,
Kleuren- en Muziekbuurt, neemt in totaal zo'n 10 jaar in beslag.
Volgend jaar al zullen de eerste resultaten zichtbaar worden.
Bij de herontwikkeling van de wijken gelden als uitgangspunten onder
meer: het verbreden van de aanpak naar sociaal wijkbeheer; het vanaf
het begin af aan opknappen of uitbreiden van groen- en
speelvoorzieningen en een wijkinrichting die mensen een sociaal
veiliger gevoel geeft.
Ook de andere wijken in Rijswijk worden niet vergeten. Volgend jaar
wordt begonnen met de inrichting van 30km-zones in de Kleuren- en
Artiestenbuurt; wordt geld gestoken in de opwaardering van het
winkelgebied aan de dr. H. van Mooklaan/Henri Dunantlaan; wordt het
winkelgebied aan de dr. H. Colijnlaan aantrekkelijker gemaakt; krijgt
het stiltegebied tussen Hoornwijck en de Vliet een opknapbeurt; wordt
gedurende de periode tot en met 2005 jaarlijks een bedrag van 130.000
gulden gestoken in het herinrichten van speelplekken in de wijken;
wordt bekeken waar ontmoetingsplekken kunnen komen voor jongeren tot
18 jaar en komen er plannen voor het wijkpark in De Strijp op de
voormalige sportterreinen aan de Schaapweg.
© Pevry Press, Voorburg
Het winkelcentrum aan de Dr.H. Colijnlaan wordt aantrekkelijker
gemaakt.
De Landgoederenzone blijft zo goed als onaangetast. Volgend jaar wordt
het bestemmingsplan in de raad behandeld. Grote bouwprojecten komen er
niet, met uitzondering van de locatie van het zwembad De Wervel. Na
sluiting van het bad komt op deze plek woningbouw (Nieuwe Burcht).
Kwaliteit van dit en andere groengebieden in Rijswijk blijft
gehandhaafd en wordt zonodig versterkt. Daartoe worden volgend jaar
reeds plannen opgesteld.
Bouwplannen
Concrete bouwplannen voor volgend jaar en de jaren daarna staan ook
volop in de begroting vermeld. Zo worden in 2001 plannen gepresenteerd
voor de bouwlocaties Pasgeld (Rijswijk-Zuid), De Strijp (wijkpark en
woningbouw, waaronder 55-pluswoningen op locatie sportpark Irene),
woningbouw op locatie De Wervel en nieuwbouwplannen op de plek van het
voormalig ERL-gebouw aan de Schoolstraat.
Tevens komen herstructureringsplannen voor de glastuinbouw in Sion/'t
Haantje en de omgeving van winkelcentrum In de Bogaard. Op iets
langere termijn (2002) worden plannen verwacht voor de Havenlocatie.
Deze locatie komt vrij vanwege de fusie van de reinigingsdiensten van
Rijswijk, Leidschendam en Voorburg. Die vestigen zich gezamenlijk op
het bedrijventerrein Hoornwijck.
En dan is er natuurlijk Ypenburg. Daar wordt de komende jaren nog fors
gebouwd. Momenteel is reeds de helft van het Rijswijkse deel van deze
nieuwbouwlocatie bebouwd. Dat percentage neemt volgend jaar fors toe.
Omdat Rijswijk de afgelopen jaren tal van grootscheepse
infrastructurele werken heeft gekend, zoals de aanleg van tramlijn 17,
het opknappen van de Plaspoelpolder en de ontwikkeling van het
openbaar vervoerknooppunt aan het Generaal Eisenhowerplein zijn ook
tal van wegen en straten vernieuwd.
Daardoor kan de gemeente de komende 5 jaar een bedrag van 50.000
gulden jaarlijks besparen op wegonderhoud. Desondanks blijft het
onderhoud van wegen, pleinen en straten op peil met investeringen van
rond de 6,5 miljoen gulden.
Op economisch terrein blijft wethouder Weterings zich inzetten voor
het aantrekken van werkgelegenheid naar Rijswijk en de regio. De
bedrijvenlocaties Hoornwijck en bij het station zijn nagenoeg
uitgegeven. Als ook de terreinen op Ypenburg zijn komt de nadruk meer
en meer te liggen op het behouden van werkgelegenheid.
wethouder Jense Portefeuille wethouder D. Jense
(Onafhankelijk Rijswijk)
Personeel en organisatie, verkeer en vervoer, milieu en reiniging,
inrichting openbare ruimte, cultuur en mediabeleid, sport,
regio-aangelegenheden.
Binnen zijn portefeuille worden komend jaar op een breed terrein
activiteiten ondernomen. Op verkeersgebied gaat de aandacht onder meer
uit naar het langzaam verkeer en dan vooral het veiligheidsaspect
daarvan. Dat geldt met name voor verkeersmaatregelen voor de fietsers
op Ypenburg.
Voor de aanleg van een nieuwe verbinding over of onder de Vliet wordt
in elk geval rekening gehouden met het langzaam verkeer. Deze
voorziening is naar verwachting in 2005 klaar. Voor verdere
ontsluiting van het regioverkeer komt Jense volgend jaar met een
verkeers- en vervoersplan. Tevens kijkt hij naar oplossingen voor het
autoverkeer van en naar de oude dorpskern. In elk geval zal daar een
maximale tonnage worden ingesteld zodat het zware vrachtverkeer het
oude dorp moet mijden.
© Pevry Press, Voorburg
Het zware vrachtverkeer in Oud-Rijswijk wordt aan banden gelegd
Andere verkeersmaatregelen zijn: het invoeren van meer 30 km-zones
(onder meer in Kleuren- en Artiestenbuurt), de aanleg van rotondes,
verdere werkzaamheden aan tramlijn 15 (Ypenburg-Statenkwartier) en de
ontwikkeling van tramlijnen 19 en 33 (van Ypenburg naar het Generaal
Eisenhowerplein). Deze projecten worden uitgevoerd in samenwerking met
het stadsgewest Haaglanden.
© Pevry Press, Voorburg
Er komen meer 30-km zones in Rijswijk
Diverse plannen
Op andere terreinen staan (vanaf) volgend jaar onder meer de volgende
plannen op stapel:
* Bibliotheek: de dienstverlening van de bibliotheek blijft
gehandhaafd; er wordt begonnen met de realisering van een
vestiging op Ypenburg; met de Stichting Rijswijkse Openbare
Bibliotheek worden meerjarenafspraken gemaakt en er komt een
(ARBO)onderzoek naar alle vestigingen van de bibliotheek.
* Sport: de nieuwbouw van het zwembad is eind volgend jaar klaar. De
eerste paar jaar doet de gemeente zelf de exploitatie.
* Kunst en Cultuur: er komt een beleidsnota op het gebied van kunst-
en cultuurontwikkeling; Rijswijk krijgt een aantal kunstwerken.
Deze komen te staan in Ypenburg, Domaine Pax (Van Vredenburchweg),
wethouder Brederodeschool (Goedendorplaan) en het Gen.
Eisenhowerplein. Vanaf 2002 krijgen de verzelfstandigde schouwburg
en TRIAS te maken met subsidievermindering van 100.000 gulden.
* Cultureel erfgoed: het gemeentearchief gaat diensten aanbieden via
internet; gekeken wordt of samenwerking nodig is in de regio
tussen de gemeentelijke archiefdiensten en musea en bibliotheken;
er komt meer ruimte voor archeologisch/cultuur-historisch
onderzoek op plaatsen waar gebouwd gaat worden en het
archeologiebeleid wordt verder ontwikkeld.
* Afval: er komen volgend 80 nieuwe ondergrondse vuilcontainers bij
in de Kleurenbuurt en de Willem van Rijswijckstraat en omgeving;
de fusie tussen de reinigingsdiensten van Rijswijk, Voorburg en
Leidschendam wordt komend jaar definitief; de reinigings- en
rioolrechten moeten met 8,3 procent omhoog in verband met de sterk
gestegen kosten voor het ophalen en verwerken van huisvuil.
* Milieu: de gemeente wil meer optreden als adviseur inzake
milieuzaken dan als controleur. Om de kwaliteit te verbeteren zal
dan ook eerder de aandacht uitgaan naar advies en voorlichting dan
het uitsluitend verlenen van vergunningen.
* Legionella: de gemeente maakt ernst met de bestrijding van de
legionellabacterie. Er wordt in totaal 1,5 miljoen gulden
uitgetrokken om alle gemeentelijke gebouwen grondig te controleren
op de aanwezigheid van legionella. Er zullen als
voorzorgsmaatregel zo spoedig mogelijk warterleidingstelsels
worden aangepast zodat deze gebouwen binnenkort legionella-vrij
zullen zijn.
* Reiniging: op de bedrijvenlocatie Hoornwijck komt de nieuwe
vestiging van de renigingsdiensten van Leidschendam, Voorburg en
Rijswijk, die binnenkort worden samengevoegd.
Wethouder Thoral Portefeuille C.J. Thoral-van Vliet (VVD)
Onderwijs, sociale zaken en werkgelegenheid, volksgezondheid,
gehandicaptenzorg, welzijn, ouderenzorg, emancipatie en
gezinsvervangend tehuis Huize Vredenoord.
Ouderen, jongeren, gehandicapten, minima: wethouder Thoral-van Vliet
geeft hen aandacht binnen haar portefeuille. Het sociale gezicht van
Rijswijk wordt mede door haar vorm gegeven. Kernpunt blijft de hulp
aan de sociaal zwakkeren binnen de lokale maatschappij. Waar mogelijk
wordt steun verleend of naar oplossingen gezocht, bijvoorbeeld door
hulp bij het zoeken naar (vrijwilligers)werk en/of opleiding of door
het verlenen van financiële steun aan hen die dat het hardst nodig
hebben. Achterstandsbeleid wordt krachtig ter hand genomen zodat
inwoners die in een achterstandspositie zitten, betrokken blijven bij
de samenleving. Gemeenten krijgen van het rijk steeds meer
bevoegdheden vandaar dat het lokale sociale beleid steeds meer vorm
krijgt. Deze ontwikkeling is ook gaande ten aanzien van het onderwijs
en de huisvesting van scholen. Dat betekent dat er steeds vaker een
beroep wordt gedaan op de gemeente vanuit schoolbesturen en ouders.
Het komende jaar wordt verder gewerkt aan de realisering van nieuwe
scholen op het Rijswijkse deel van Ypenburg. Ook worden
voorbereidingen getroffen voor de herhuisvesting van de
Elsenburgschool (speciaal onderwijs) naar Ypenburg in een
gebouwencomplex samen met de basisschool de Startbaan.
Het Atlascollege wil een nevenvestiging op Ypenburg. Daartoe wordt een
hernieuwde aanvraag ingediend bij het ministerie van onderwijs om per
1 augustus 2002 de vestiging te kunnen openen. Overigens krijgt door
stijging van het aantal leerlingen het Atlascollege er vier lokalen
bij.
Groot probleem binnen het onderwijs is het tekort aan gekwalificeerd
onderwijzend personeel. Het aantal leerlingen groeit de komende jaren,
de klassen worden kleiner en daardoor wordt het tekort aan goede
leerkrachten des te nijpender. De gemeente wil volgend jaar dan ook
met maatregelen komen om de trachten het tekort weg te werken.
De gemeente gaat door met het lik-op-stuk beleid ten aanzien van
leerlingen die school verzuimen of de school eerder dreigen te
verlaten. Dat geldt ook voor niet-leerplichtige leerlingen. Tevens
vraagt de gemeente de scholen extra aandacht te besteden aan zaken als
milieu, normbesef en emancipatie.
De gemeente werkt hard aan een samenhangende, integrale aanpak van het
lokaal onderwijsbeleid in relatie tot andere beleidsterreinen, zoals
jeugdbeleid, kinderopvang, sport, kunst en cultuur,
(jeugd)gezondheidszorg, het uitstroombeleid (netwerkschoolconcept) en
de inburgering van nieuwkomers.
© Pevry Press, Voorburg
De Elsenburgschool gaat weg uit de Citerstraat en wordt gevestigd in
een schoolcomplex op de nieuwbouwlocatie Ypenburg.
Lokaal sociaal beleid
Door toename van het aantal inwoners, groeit ook het aantal mensen dat
een beroep doet op de gemeente inzake uitkeringen. Die mensen wil de
gemeente verplichten een inspanning te verrichten op zoek naar
(vrijwilligers)werk. Om fraude met uitkeringen tegen te gaan zal de
gemeente worden aangesloten op de gegevensuitwisseling tussen de
uitkerende instanties en de belastingdienst.
Verder zal de gemeente mensen ondersteunen die te maken krijgen met de
armoedeval (door het aanvaarden van betaald werk gaan sommigen terug
in inkomsten doordat extra ondersteunende financiële maatregelen,
zoals huursubsidie, sterk verminderen) ter bevordering van toetreding
tot de arbeidsmarkt. De komende vier jaar gaat Rijswijk het gehele
klantenbestand van de sociale dienst doorlichten.
Mensen worden opgeroepen en met hen wordt gekeken naar mogelijkheden
om weer actief te worden. Deze sociale activering wordt speerpunt van
sociaal beleid binnen de gemeente. Het aantal activiteiten voor
ouderen wordt uitgebreid. Er komt collectief vraagafhankelijk vervoer
waarvan naar verwachting veel ouderen en gehandicapten gebruik zullen
maken. Tevens zal de groep 75-plussers in Rijswijk extra aandacht
krijgen. Daarbij wordt onder meer samengewerkt met de Stichting
Welzijn Ouderen Rijswijk. Momenteel is 21 procent van de inwoners van
Rijswijk ouder dan 65 jaar en daarvan is 8,6 procent ouder dan 75
jaar.
Ten aanzien van het sociaal-cultureel werk worden komend jaar
gemeentebreed wijkoverleggen gevoerd over de leefbaarheid in buurten
en wijken. Het opbouwwerk wordt uitgebreid en in de nieuwe wijken
Singels, Boswijk en Waterwijk (Ypenburg) komen onderwijs- en
welzijnsvoorzieningen.
Andere zaken die volgend jaar aandacht krijgen:
* De jeugdsoos 't Park wordt geïntegreerd in het multifunctioneel
centrum van de Muziekbuurt;
* Huize Vredenoord, het tehuis voor verstandelijk gehandicapten,
gaat verhuizen naar de Prinses Irenelaan;
© Pevry Press, Voorburg
Huize Vredenoord, het gezinsvervangend tehuis voor verstandelijke
gehandicapten,
gaat het monumentale pand aan de Jan Thijssenweg verlaten voor
nieuwbouw aan de Prinses Irenelaan.
* De kinderopvang wordt uitgebreid. Met steun van het rijk komen er
in de periode 1997 - 2002 in totaal 195 kindplaatsen bij voor
volledige dagopvang, naschoolse opvang en gastouderopvang.
Wethouder Braam Portefeuille wethouder E. Braam, Middelen
Financiën, planning en control, informatisering en automatisering, grondzaken, facilitaire zaken, dienst Sociale Werkvoorzieningen, bouwkundige aangelegenheden, aangelegenheden met betrekking tot relatie burger-bestuur, ENECO en Duinwaterbedrijf Zuid-Holland.
Veel van wat de gemeente Rijswijk op financieel-economisch terrein van plan is, staat al elders op deze begrotingspagina te lezen. In het kort daarom enkele aanvullingen op het beleid voor de komende jaren
Dat beleid blijft gebaseerd op het uitgangspunt van een sluitende
begroting. Voor het sluitend maken van de begroting voor volgend jaar
zal echter een bezuiniging noodzakelijk zijn van ruim 2 miljoen
gulden. Dat geld wordt uitsluitend gezocht binnen de gemeentelijke
organisatie. Zowel op personeelskosten als op kosten van materiaal
wordt volgend jaar bezuinigd.
Op de langere termijn zijn de financiële vooruitzichten echter
gunstig. Onder meer door de doorgevoerde bezuinigingen, de groei van
de bevolking en de daaraan gekoppelde hogere uitkering vanuit het
gemeentefonds en extra lokale inkomsten via gemeentelijke belastingen,
zal uiteindelijk in 2005 een overschot ontstaan dat om en nabij de 1
miljoen gulden zal komen te liggen.
© Pevry Press, Voorburg
De gemeente gaat behoedzaam met geld om opdat de lasten voor de
burgers niet teveel stijgen.
Reserve
Ondanks de uitstekende vooruitzichten, tekent wethouder Braam in de
begroting wel aan dat de met de gemeenteraad afgesproken hoogte van de
algemene dekkingsreserve voorlopig niet wordt gehaald. Die reserve
moet 50 miljoen gulden bedragen. De teller staat momenteel op 46
miljoen gulden.
Uitgangspunt in het beleid is dat de lastenverzwaringen voor burgers
en bedrijven de komende jaren zoveel mogelijk worden vermeden. Een
steuntje in de rug daarbij is de zogeheten Zalmsnip die ook volgend
jaar wordt verrekend met de OZB-aanslag. Dat betekent een extra
korting van 100 gulden.
Aandacht voor minima is een speerpunt van beleid. De wethouder zegt
daarom toe volgend jaar meer rekening te zullen houden met mensen die
uitsluitend rond moeten komen van een AOW-uitkering.
Daarnaast wordt onderzocht of het mogelijk is mensen die reeds twee jaar achter elkaar in aanmerking kwamen voor kwijtschelding van de lokale belastingen, voortaan automatisch kwijtschelding te verlenen.
Begrotingsbehandeling
De meerjarenbegroting 2001-2005 waarin de begroting voor 2001 is
opgenomen, wordt op maandag 30 en dinsdag 31 oktober in het Rijswijkse
stadhuis door de diverse raadscommissie behandeld.
De beleidsmatige schriftelijke vragen worden in eerste termijn gesteld
en beantwoord. Deze beantwoording is voor iedere geïnteresseerde
burger bij het Team Communicatie verkrijgbaar.
Na de behandeling van de begroting in de diverse raadscommissies,
wordt het gemeentelijk beleidsstuk vastgesteld in een vergadering van
de gemeenteraad op dinsdag 14 november 2000. Het vergaderschema ziet
er als volgt uit:
Maandag 30 oktober 2000
* Commissie Middelen
Aanvang: 20.00 uur.
* Commissie Onderwijs, Sociale Zaken, Zorg en Welzijn
Aanvang: 20.00 uur.
De commissie Middelen begint eerst gecombineerd met de commissie VVCS
over:
* notitie reserve inactieven
* het onderdeel personeel
Dinsdag 31 oktober 2000
* Commissie Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden
Aanvang: 18.00 uur
* Commissie Verkeer en Vervoer, Cultuur en Sport
Aanvang: 20.00 uur.
* Commissie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Wijkbeheer
Aanvang: 20.00 uur.
Spreekrecht
Tijdens de openbare vergaderingen van bovenstaande commissies kunnen
bezoekers over een op de agenda geplaatst punt inspreken. Dat kan
direct aan het begin van de vergadering, danwel onmiddellijk
voorafgaande aan de behandeling van het agendapunt. Men dient dit wel
voorafgaande aan de vergadering aan de dienstdoende bode kenbaar te
maken.
Vergadering Gemeenteraad
De gemeenteraad zal de ontwerp-meerjarenbegroting 2001-2005 behandelen
op dinsdag 14 november, aanvang 16.00 uur.
De ontwerp-meerjarenbegroting ligt tijdens de openingsuren (maandag
tot en met vrijdag van 08.30 tot 14.00 uur) ter inzage bij het Team
Communicatie, kamer 77 in het stadhuis aan de Generaal Spoorlaan 2.
De begrotingsboekwerken zijn te koop voor een bedrag van 20 gulden.
Tarieven:
De volgende maatregelen hebben voor de inwoners financiële
consequenties:
Alle tarieven, inclusief de Onroerend Zaak Belasting (OZB), worden
trendmatig met 2,5 procent verhoogd, een percentage dat lager ligt dan
de geschatte inflatie van lonen en prijzen die ongeveer 3,5 procent
bedraagt.
De reinigingsrechten stijgen met 8,3 procent. (reden: kosten ophalen
huisvuil moet kostendekkend worden).
Daar staat tegenover dat dankzij de zogeheten Zalmsnip opnieuw een
bedrag van 100 gulden in mindering wordt gebracht via de OZB.
Andere verhogingen zijn:
Indien de gemeenteraad op 2 november a.s. met de parkeernota instemt
blijft het betaald parkeren gehandhaafd. Voor bewoners binnen wijken
waar belanghebbende parkeren geldt, wordt het bedrag per auto verhoogd
van 10 naar 40 gulden. Voor zakelijk belanghebbenden wordt dat bedrag
1100 gulden (was 480 gulden). Bezoekers betalen 1,50 gulden per
dagdeel.
Op deze speciale begrotingsite van de gemeente Rijswijk treft u enkele
ontwikkelingen en activiteiten aan die volgend jaar of op de wat
langere termijn op stapel staan in de gemeente.
Ditmaal wordt per portefeuille van de burgemeester en de vier
wethouders gekeken naar een aantal zaken die in de begroting worden
opgevoerd en naar het beleid voor de komende jaren. Volledigheid is
daarbij onmogelijk.
Wie de volledige begroting wil inzien, kan op werkdagen terecht bij
het Team Communicatie op het gemeentehuis (kamer 77) aan de Generaal
Spoorlaan 2 tussen 08.30 en 14.00 uur.
De begroting is ook te koop. De kosten zijn: 20 gulden.
Afdeling Bestuursondersteuning en Communicatie.
© 2000 Gemeente Rijswijk. Alle rechten voorbehouden.