EUROPOINT BV
De succesvolle rail-tunnel combinatie
PERSBERICHT
De succesvolle rail-tunnel combinatie
Rail-Tech(r) Europe 2001 en Infra-Tunnel(r) 2001
Zeist, 19 februari 2001 . De gecombineerde evenementen Rail-Tech(r)
Europe 2001 en Infra-Tunnel(r) 2001 zijn de ontmoetingsplaats voor
experts op het gebied van railinfrastructuur, tunnelbouw en
ondergronds bouwen. Bedrijfsleven en wetenschap ontmoeten elkaar op
deze vakbeurs en conferenties op 3, 4 en 5 april 2001 in Jaarbeurs
Utrecht.
Het evenement omvat een driedaagse internationale vakbeurs op het
gebied van railinfrastructuur en tunnelbouw/ondergronds bouwen.
Parallel hieraan worden over beide onderwerpen aparte tweedaagse
conferenties gehouden. De voertaal tijdens beide conferenties is
Engels. Directeur Johan Haarhuis van organisatiebureau Europoint legt
uit: .De belangrijkste reden om beide evenementen gelijktijdig te
houden is dat beide thema.s en technologieën op bepaalde aspecten niet
alleen raakvlakken hebben, maar elkaar zelfs gedeeltelijk overlappen.
De Infra-Tunnel(r) conferentie spitst zich dit keer dan ook toe op het
onderwerp tunnels voor railinfrastructuur..
Rail-Tech(r) Europe 2001
Rail-Tech(r) wordt het verzamelpunt van technologie, industrie en
openbaar vervoer bedrijven op het gebied van efficiënte innovaties van
rail infrastructuur. .Cost effectiveness of rail infrastructure. is
het hoofdthema van deze conferentie. Onderwerpen die tijdens de eerste
conferentiedag aan de orde komen zijn: Europees infrastructureel
beleid, magnetische levitatie en projecten als ETCS en Ecotrack voor
beslissingssytemen en resource management. Deze eerste dag zal worden
geopend door Philippe Roumeguere, Chief Executive van het Franse UIC
(Union Internationale des Chemins de Fer). De tweede conferentiedag
zal geheel in het teken staan van Slab Track, een aantal case studies
worden uitgewerkt en de dag wordt afgesloten met een interactieve
workshop.
Vooraanstaande internationale sprekers zullen garant staan voor een
bijzonder interessante uitwisseling van gedachten rondom de politieke
kaders, de haalbaarheid van de verschillende systemen, de
verschillende ontwikkelingen en de resultaten van voorbeeldprojecten.
Een vooraanstaande internationale adviescommissie onder leiding van
prof. C. Esveld van TU Delft heeft met zorg dit programma
samengesteld.
Infra-Tunnel(r) 2001
De conferentie zal worden geopend door mr. drs. Elco Brinkman van het
Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB). Hij zal namens de
bouwondernemingen zijn visie geven op de betekenis van de grote
Nederlandse tunnelprojecten op railinfra-gebied voor het
bouwbedrijfsleven en de mogelijkheden voor ondergronds bouwen in de
toekomst. Projecten die op de conferentie in de schijnwerper worden
gezet zijn onder andere: de Betuweroute (Nederland.Duitsland), de
HSL-Zuid (Nederland.België.Frankrijk), de Noord/Zuid metrolijn
(Amsterdam) en de ombouw van het Centraal Station in Antwerpen
(België). Elk van de projectfasen, te weten planning, ontwerp- &
contractering, uitvoering en exploitatie, komt op de conferentie in
een eigen deelsessie aan de orde. Er worden ook presentaties over
Japanse ervaringen met tunnelbouw voor het treinverkeer gehouden.
Andere internationale bijdragen komen van experts uit België,
Duitsland, Frankrijk, Engeland en Italië.
De voornaamste onderwerpen op de eerste dag zijn het
besluitvormingsproces voor treintunnels in het algemeen, alsmede
juridische aspecten met betrekking tot grondeigendomsrechten in het
geval van ondergronds bouwen. Ook komen contractuele aspecten
(risico-aansprakelijkheid en risico-verdeling) aan de orde.
De tweede dag richt zich op de ingenieurspraktijk. Onder andere zullen
recente ervaringen met het continu boren van de Sophiaspoortunnel
gepresenteerd worden. In de middag komen onderwerpen als onderhoud,
supervisie en exploitatie van treintunnels aan de orde, met de nadruk
op veiligheid en trillingen.
Infra-Tunnel(r) 2001 wordt georganiseerd in samenwerking met het
Centrum Ondergronds Bouwen (COB), dat zorg draagt, in samenspraak met
een adviescommissie, voor het bovengenoemde veelbelovende
internationale conferentieprogramma. Het evenement wordt daarnaast
ondersteund door het ITA (International Tunnelling Association) en het
KIvI-TTOW (Koninklijk Instituut van Ingenieurs; Afdeling
Tunneltechniek en Ondergrondse Werken).
Rail-Tech(r) Europe 2001 en Infra-Tunnel(r) 2001 Beurs
De gecombineerde Rail-Tech(r) en Infra-Tunnel(r) beurs wordt voor de
derde maal georganiseerd, volgend op de succesvol verlopen edities in
1997 en 1999. Ruim 12.000 m. bruto vloeroppervlak is gereserveerd voor
nu al meer dan 140 nationale en internationale standhouders. Ook dit
jaar zullen standhouders exposeren op de ruim 200 meter rail die door
de beurshallen zal worden aangelegd. Andere noviteiten op de
Rail-Tech(r) beurs zijn onder andere de expositie van het slab track
systeem en een complete wissel. Op de Infra-Tunnel(r) beurs zal een
nieuwe rookafzuigings-techniek gedemonstreerd worden; gezien de
recente tunnelramp in Kaprun een zeer actueel onderwerp!
Rail-Tech(r) - Technische excursie . vrijdag 6 april 2001
Na afloop van de conferentie kunnen conferentiedeelnemers (met hun
partners) deelnemen aan een excursie naar het Maglev Treintest
Laboratorium in Emsland, in Duitsland. In de testrit die gemaakt wordt
met Maglev trein zal men de snelheid van 400 km/uur overschrijden. Het
testlaboratorium is de grootste in de wereld voor Magnetic Levitation
treinen.
Infra-Tunnel(r) - Technische excursie . vrijdag 6 april 2001
Na afloop van de conferentie wordt tevens een excursie naar de
Sophiaspoortunnel en het Simon Stevin laboratorium in Delft
georganiseerd. De Sophiaspoortunnel is de langste tunnel in de
Betuweroute (totale lengte van 8 km waarvan 4 km worden geboord). De
boringen vinden plaats met een uiterst innovatieve, continue
boormethode. In het laboratorium in Delft worden tunnellijn segmenten
getest met grootschalig opgezette testmethoden waarin de
omstandigheden voor de typische Nederlandse zachte bodemstructuur
gesimuleerd worden.
Aanmelden
Deelnemers kunnen zich on-line registreren voor zowel deelname aan
beide conferenties als voor een beursbezoek. Surf hiervoor naar
www.railtech-europe.com of naar
www.europoint-bv.com/events/infra-tunnel2001. Aanmelden voor de
conferenties en/of excursies kan ook via de brochure met
registratieformulier die op aanvraag verkrijgbaar is (tel:
030-6933489).
Voor-geregistreerde beursbezoekers via bovengenoemde sites ontvangen
een korting van f 10,- op de normale beurs-entreeprijs van f 30,-. De
beurscatalogus is in de entreeprijs inbegrepen.
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Europoint b.v.
Danielle de Bruijn
Laan van Beek en Royen 41
postbus 822
3700 AV Zeist
Tel.: 030 - 6933489
Fax : 030 - 6917394
E-mail: ddebruijn@europoint-bv.com
Web: www.europoint-bv.com
20 feb 01 15:34