Persmededeling van de CVP
(19 februari 2001)
LAWAAI- EN MILIEUHINDER ROND DE LUCHTHAVEN VAN ZAVENTEM:
DE STILTE NA DE BELOFTEN
In februari 2000 kondigde de regering-Verhofstadt, na het terugfluiten van Ecolo-minister Durant i.v.m. een totaal verbod op nachtvluchten, een hele rist maatregelen aan om de lawaai- en milieuhinder in de omgeving van de luchthaven van Zaventem te verminderen. Vandaag, exact één jaar later, blijkt dat zoals wel meer gebeurt bij paars-groen de realiteit helemaal niet beantwoordt aan de beloftes en aankondigingen.
BELOFTEN in februari 2000REALITEIT op het terrein in februari 2001
Plaatsing van geluidsschermen
Enkele geluidswallen werden geplaatst in de omgeving van de baan 25-R in Steenokkerzeel; de andere geluidswallen ontbreken
Verbieden van lawaaierige vliegtuigtypesEén categorie van vliegtuigen werd reeds verboden
Verminderen van de geluidspieken tijdens de nacht ('slots' bij voorkeur zo dicht mogelijk tegen 23.00 u. en 06.00u en niet in het midden van de nacht)NIHIL
Isolatiepremies voor woningen in de directe omgeving van de luchthaven NIHIL
Stedenbouwkundige nabestemming van gebouwen in aan- en uitvliegroutesNIHIL
Proefdraailoods (om grondlawaai bij het proefdraaien te verminderen)NIHIL
Geluidsnormen (Vlaamse regering)NIHIL
Controle op water-, lucht- en bodemverontreiniging (Vlaamse regering)NIHIL
Evenwichtige spreiding van de nacht- en weekendvluchtenNIHIL (integendeel : door de afschaffing van de route-Chabert 's nachts en tijdens de weekends, wordt de geluidsoverlast nu nog meer op Vlaams-Brabant afgewenteld)
Verhuis van de militaire luchthaven in MelsbroekNIHIL (er is een nieuwe 'studie' besteld; de regering is communautair erg verdeeld)
Verbetering van de mobiliteit in de luchthavenomgevingNIHIL
Betere spoorverbinding met de luchthavenNIHIL
Overlegforum met de omwonendenNIHIL
De CVP vraagt in dit verband :
1. Een bindend toekomstplan voor de verdere ontwikkeling voor de luchthaven tegen ten laatste eind 2001, waarin naast de vanzelfsprekende economische troeven, ook de milieu- en omgevingshinderaspecten in een coherent beleidskader geplaatst worden. Daarbij moet de ruimtelijke ontwikkeling van de luchthaven zich situeren binnen de grenzen van het huidige Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen;
2. Rechtszekerheid voor de inwoners van de gemeenten in de luchthavenomgeving m.b.t. bouwen, verbouwen, verkopen of verhuren van huizen, handelszaken of bedrijfsgebouwen. Zo moet er een duidelijke afbakening komen van de zones in de luchthavenomgeving waar in de toekomst niet meer mag gebouwd worden, met een aanvaardbare schadeloosstelling;
3. De spoedige oprichting van een reëel overlegforum met de omwonenden, ondersteund door een nauwkeurige klachtenregistratie en -opvolging, naar analogie met de 'Commissie Geluidhinder Schiphol' (Nederland);
4. Een coherent en geïntegreerd beleid, waarbij de maatregelen van de federale en de Vlaamse regering, resp. van de gemeenten en de provincie Vlaams-Brabant, beter en efficiënter op elkaar worden afgestemd.
Stefaan De Clerck
Algemeen Voorzitter
Luk Vanmaercke
Woordvoerder
02/238.38.75