Huizer Reddingsbrigade

Afscheid van de "Prinses Margriet"

Nieuws van Maandag, 19 febr. 2001

De Huizer reddingsbrigade heeft op zaterdag 17 februari afscheid genomen van haar reddingsboot "Prinses Margriet". Na achttien jaar trouwe dienst is de "Prinses Margriet" overgebracht worden naar het reddingsmuseum van de voormalige KZHMRS (Koninklijke Zuid Hollandse Maatschappij tot het Redden van Schipbreukelingen) in Hoek van Holland. De Huizer reddingsboot liep vorig jaar dusdanige motorschade op, dat besloten werd haar uit de vaart te nemen. Op dat moment was het de oudste nog in dienst zijnde reddingsboot van Nederland.

De "Prinses Margriet" is een boot van het type Helderse Vlet en heeft een lengte van 9.6 meter en een breedte van 3.2 meter. Het schip heeft een waterverplaatsing van 6 ton en een diepgang van ca. 0.80 meter. De motor die haar aandrijft is een 63pk Detroit diesel en ze heeft een topsnelheid van 8 knopen.

De geschiedenis van de "Prinses Margriet" gaat terug tot 18 oktober 1948, toen aan scheepswerf Fa. A. de Jong in Vlaardingen de bouwopdracht werd gegeven voor dit nieuwe type strandreddingsboot van de toenmalige KZHMRS. In het najaar van 1950 werd de "Prinses Margriet" in gebruik genomen en gestationeerd op station Ter Heijde, vlak bij Hoek van Holland. De meest opzienbarende redding verrichtte de "Prinses Margriet" op 24 november 1965, toen het Chinese stoomschip "Ping An" tijdens een harde noordwester storm door motorstoring op het strand van Ter Heijde was vastgelopen. 's Nachts wist de reddingsboot "Koningin Juliana" van Hoek van Holland al 27 opvarenden van boord te halen in de stampende zee. 's Ochtends werd een tweede poging ondernomen, om de overgebleven 21 opvarenden van boord te halen. Er bleek echter te weinig water te staan voor de diep stekende "Koningin Juliana". Schipper Troost van de "Prinses Margriet" besloot hierop een poging te ondernemen op de ruwe zee en met veel moeite lukte het de bemanning van de "Prinses Margriet" om alle opvarenden via de touwladder van boord te halen en in veiligheid te brengen.

In de zomer van 1981 kwam een onverwacht einde aan de carrière van de "Prinses Margriet" op station Ter Heijde, toen de bootwagen tijdens een oefening total-loss raakte. Omdat in december van dat jaar station Ter Heijde een nieuwe boot zou krijgen werd De "Prinses Margriet" te koop aangeboden. De Huizer reddingsbrigade had in datzelfde jaar de nodige problemen met haar toenmalige `grote' reddingboot, de "RB-3". Deze boot was in slechte conditie en was nodig aan vervanging toe. De gemeenteraad stelde hierop 35.000 gulden ter beschikking voor de aanschaf van de "Prinses Margriet". Op 2 augustus 1982 werd de boot feestelijk de nieuwe thuishaven binnengehaald, nadat deze door de voormalige bemanning van station Ter Heijde en een aantal Huizer bemanningsleden was overgevaren.
In het najaar van 1982 werd een half open stuurstand gebouwd, in plaats van een kleine buiskap zoals in Ter Heijde gebruikt werd. Dit was overigens ook al de wens van de KZHRM , maar de boot zou dan te hoog worden om door de deuren van het boothuis te kunnen. Eind jaren `80 onderging de "Prinses Margriet" een complete metamorfose en werd geheel oranje van kleur, met een zwart dek. In dezelfde periode werd een motorpomp geïnstalleerd. De capaciteit van 1600 liter per minuut was ruim voldoende voor het blussen van scheepsbranden, maar ook voor het leegpompen van volgelopen schepen. In 1995 werd deze pomp vervangen door een nieuw exemplaar, met een zelfde capaciteit.

Door de aanwezigheid van de motorpomp en het grote werkvlak is deze boot veel gebruikt bij de berging van schepen. Door het motorvermogen in combinatie met de gunstige rompvorm en de speciaal geconstrueerde werkschroef kon een enorm sleepvermogen gehaald worden. Zelfs een vastgelopen vrachtvaarder van 900 ton kon hierdoor vlotgetrokken worden.

Andere inventaris van de "Prinses Margriet" was een volledige EHBO-uitrusting met brancard, radar, elektrisch en magnetisch kompas, zoeklicht, mobilofoon en marifoon. De radar maakte de "Prinses Margriet" zeer geschikt om `s nachts en bij weinig zicht zoekacties te kunnen doen.

De "Prinses Margriet" is zelfs onder de zwaarste omstandigheden een rots in de branding geweest en was samen met haar bemanning een werktuig waarmee bijna het onmogelijke op reddingsgebied gedaan kon worden. Helaas heeft de "Prinses Margriet" haar vijftigjarig jubileum net niet behaald, maar in haar 32 jarige loopbaan in Ter Heijde en de daarop volgende 18 jaar in Huizen heeft dit prachtige schip zich dubbel en dwars bewezen en een groot aantal geredden op haar naam staan.

Bron : Huizer reddingsbrigade 17-02-2001

© Reddingsbrigade.nl