Afscheid van de "Prinses Margriet"
Nieuws van Maandag, 19 febr. 2001
De Huizer reddingsbrigade heeft op zaterdag 17 februari afscheid
genomen van haar reddingsboot "Prinses Margriet". Na achttien jaar
trouwe dienst is de "Prinses Margriet" overgebracht worden naar het
reddingsmuseum van de voormalige KZHMRS (Koninklijke Zuid Hollandse
Maatschappij tot het Redden van Schipbreukelingen) in Hoek van
Holland. De Huizer reddingsboot liep vorig jaar dusdanige motorschade
op, dat besloten werd haar uit de vaart te nemen. Op dat moment was
het de oudste nog in dienst zijnde reddingsboot van Nederland.
De "Prinses Margriet" is een boot van het type Helderse Vlet en heeft
een lengte van 9.6 meter en een breedte van 3.2 meter. Het schip heeft
een waterverplaatsing van 6 ton en een diepgang van ca. 0.80 meter. De
motor die haar aandrijft is een 63pk Detroit diesel en ze heeft een
topsnelheid van 8 knopen.
De geschiedenis van de "Prinses Margriet" gaat terug tot 18 oktober
1948, toen aan scheepswerf Fa. A. de Jong in Vlaardingen de
bouwopdracht werd gegeven voor dit nieuwe type strandreddingsboot van
de toenmalige KZHMRS. In het najaar van 1950 werd de "Prinses
Margriet" in gebruik genomen en gestationeerd op station Ter Heijde,
vlak bij Hoek van Holland. De meest opzienbarende redding verrichtte
de "Prinses Margriet" op 24 november 1965, toen het Chinese stoomschip
"Ping An" tijdens een harde noordwester storm door motorstoring op het
strand van Ter Heijde was vastgelopen. 's Nachts wist de reddingsboot
"Koningin Juliana" van Hoek van Holland al 27 opvarenden van boord te
halen in de stampende zee. 's Ochtends werd een tweede poging
ondernomen, om de overgebleven 21 opvarenden van boord te halen. Er
bleek echter te weinig water te staan voor de diep stekende "Koningin
Juliana". Schipper Troost van de "Prinses Margriet" besloot hierop een
poging te ondernemen op de ruwe zee en met veel moeite lukte het de
bemanning van de "Prinses Margriet" om alle opvarenden via de
touwladder van boord te halen en in veiligheid te brengen.
In de zomer van 1981 kwam een onverwacht einde aan de carrière van de
"Prinses Margriet" op station Ter Heijde, toen de bootwagen tijdens
een oefening total-loss raakte. Omdat in december van dat jaar station
Ter Heijde een nieuwe boot zou krijgen werd De "Prinses Margriet" te
koop aangeboden. De Huizer reddingsbrigade had in datzelfde jaar de
nodige problemen met haar toenmalige `grote' reddingboot, de "RB-3".
Deze boot was in slechte conditie en was nodig aan vervanging toe. De
gemeenteraad stelde hierop 35.000 gulden ter beschikking voor de
aanschaf van de "Prinses Margriet". Op 2 augustus 1982 werd de boot
feestelijk de nieuwe thuishaven binnengehaald, nadat deze door de
voormalige bemanning van station Ter Heijde en een aantal Huizer
bemanningsleden was overgevaren.
In het najaar van 1982 werd een half open stuurstand gebouwd, in
plaats van een kleine buiskap zoals in Ter Heijde gebruikt werd. Dit
was overigens ook al de wens van de KZHRM , maar de boot zou dan te
hoog worden om door de deuren van het boothuis te kunnen.
Eind jaren `80 onderging de "Prinses Margriet" een complete
metamorfose en werd geheel oranje van kleur, met een zwart dek. In
dezelfde periode werd een motorpomp geïnstalleerd. De capaciteit van
1600 liter per minuut was ruim voldoende voor het blussen van
scheepsbranden, maar ook voor het leegpompen van volgelopen schepen.
In 1995 werd deze pomp vervangen door een nieuw exemplaar, met een
zelfde capaciteit.
Door de aanwezigheid van de motorpomp en het grote werkvlak is deze
boot veel gebruikt bij de berging van schepen. Door het motorvermogen
in combinatie met de gunstige rompvorm en de speciaal geconstrueerde
werkschroef kon een enorm sleepvermogen gehaald worden. Zelfs een
vastgelopen vrachtvaarder van 900 ton kon hierdoor vlotgetrokken
worden.
Andere inventaris van de "Prinses Margriet" was een volledige
EHBO-uitrusting met brancard, radar, elektrisch en magnetisch kompas,
zoeklicht, mobilofoon en marifoon. De radar maakte de "Prinses
Margriet" zeer geschikt om `s nachts en bij weinig zicht zoekacties te
kunnen doen.
De "Prinses Margriet" is zelfs onder de zwaarste omstandigheden een
rots in de branding geweest en was samen met haar bemanning een
werktuig waarmee bijna het onmogelijke op reddingsgebied gedaan kon
worden. Helaas heeft de "Prinses Margriet" haar vijftigjarig jubileum
net niet behaald, maar in haar 32 jarige loopbaan in Ter Heijde en de
daarop volgende 18 jaar in Huizen heeft dit prachtige schip zich
dubbel en dwars bewezen en een groot aantal geredden op haar naam
staan.
Bron : Huizer reddingsbrigade 17-02-2001
© Reddingsbrigade.nl