Continental werkt aan 30 procent kortere remweg
(19 februari 2001)
Een auto uit de compacte middenklasse heeft bij een snelheid van 100
kilometer per uur op een droge weg een remweg van iets minder dan 40
meter. Diezelfde auto kan uitgerust met zorgvuldig op elkaar
afgestemde, door de Continental Group ontwik-kelde rem- en
onderstelcomponenten in ongeveer 30 meter tot stilstand komen. Dat
komt neer op een 30 procent kortere remweg en dat kan levens redden in
het ver-keer.
De remweg van een auto heeft grote invloed op de veiligheid in het
verkeer. De Continental Group, niet alleen een toonaangevende
fabrikant van banden, maar onder meer ook van ondersteltechniek en
ABS-systemen, heeft bijvoorbeeld becijferd dat een 20 procent kortere
remweg 15 procent minder doden en gewonden in het verkeer tot gevolg
heeft. Als een auto uit de populaire middenklasse bij 100 kilometer
per uur vol in de remmen gaat, staat het exemplaar met de 20 procent
kortere remweg al stil als de ander nog 30 kilometer per uur rijdt.
Continental komt onder laboratoriumomstandig-heden op een droge weg
met een geoefende bestuurder zelfs tot een 30 procent kortere remweg.
De werkelijke remweg van een auto maakt ongeveer de helft uit van de
totale afstand die nodig is om tot stilstand te komen, de zogenaamde
stopafstand. Vanaf het moment dat zich een situatie voordoet waarin
een noodstop noodzakelijk is tot het werkelijke stilstaan zijn er nog
twee fases die van invloed zijn op de totale afstand. Om te begin-nen
is dat de reactiesnelheid van de bestuurder. Een goede autobestuurder
heeft onge-veer een seconde nodig om het gaspedaal los te laten en de
rem in te trappen gerekend vanaf het moment dat zich de noodzaak van
een noodstop voordoet. In die seconde heeft een auto die 100 kilometer
per uur rijdt wel bijna 28 meter afgelegd.
Zwelmoment
De tweede fase die van invloed is op de totale stopafstand is het
zogenaamde zwelmo-ment van de reminstallatie. Daarmee wordt de tijd
aangeduid die vergaat tussen het moment waarop de bestuurder het
rempedaal aanraakt en de remblokken de maximale druk overbrengen op de
remschijf. Tijdens het zwelmoment is er al wel enige vertra-ging, maar
voordat de maximale vertraging wordt bereikt zijn toch weer enkele
meters aan de totale stopafstand toegevoegd.
Bij het verkorten van de stopafstand is er zowel winst te behalen bij
het verkorten van het zwelmoment als bij het overbrengen van de
remkrachten op de weg. Het verkorten van het zwelmoment is mogelijk
door het traditionele hydraulische systeem voor de bediening te
vervangen door een 'brake by wire'-systeem. Bij dit systeem geschiedt
het remmen zelf door een elektrische of elektrisch-hydraulische unit
bij het wiel en worden de bevelen daarvoor elektronisch gestuurd door
een sensor bij het rempedaal in de
auto. De remdruk kan zo veel sneller worden opgebouwd en met behulp
van elektroni-ca kan uit de snelheid waarmee het gaspedaal wordt
losgelaten en het rempedaal wordt ingetrapt al worden afgeleid dat de
bestuurder een noodstop wil maken. De meeste winst bij het beperken
van de stopafstand kan worden behaald bij het over-brengen van de
remkrachten op de weg. De componenten die daarbij een belangrijke rol
spelen zijn de vering, de schokdemping, het anti-blokkeer remsysteem
en niet te vergeten de banden.
Continental heeft enkele jaren geleden de rem- en onderstelafdeling
van ITT (voorheen Teves) overgenomen, waardoor er veel kennis in huis
is op het gebied van ABS-syste-men, elektronica en ondersteltechniek
zoals luchtvering en schokdemping.
Luchtvering
Met behulp van luchtvering is het mogelijk om de voertuighoogte van de
auto aan de snelheid aan te passen. Een geringere voertuighoogte zorgt
bijvoorbeeld voor een lager zwaartepunt en dat verbetert de
stabiliteit en verdeelt de remkrachten gelijkmatiger over alle vier de
wielen.
Continental ontwikkelde een luchtveerunit die volgens het
MacPherson-principe als een veerpoot werkt. Meer dan de helft van de
huidige auto's heeft een wielophanging met veerpoten en daar ligt dus
een enorm potentieel.
De belangrijkste rol in het overbrengen van remkrachten is weggelegd
voor de banden. Continental ontwikkelde een band met een speciale
constructie, een speciaal profiel en een speciale rubbersamenstelling.
De speciale constructie zorgt voor een zodanige vervorming van het
loopvlak tijdens het remmen dat het contactvlak tussen de band en de
weg op dat moment groter wordt en de druk gelijkmatiger over dat
contactvlak wordt verdeeld.
Om het ABS-systeem nog beter te laten functioneren heeft Continental
in de zijwand van de band magnetische velden meegevulcaniseerd. Deze
velden verschaffen een sen-sor die aan de veerpoot is bevestigd
informatie over de werking van het anti-blokkeer remsysteem (ABS).
Daarbij is niet alleen de omtreksnelheid van de band van belang, maar
ook de vervorming van de band die tijdens het remmen optreedt.
Daardoor kan het ABS met name bij het remmen in bochten beter
functioneren en bovendien kan een elektronisch stabiliteitsprogramma
(ESP) daardoor nauwkeuriger werken.
De '30 meter auto' van Continental is het resultaat van een combinatie
van alle mogelij-ke technieken om de remafstand te verkleinen.
Serieproductie van zo'n auto zit er op korte termijn nog niet in, maar
de opgedane kennis zal in de nabije toekomst in ver-schillende
onderstel- en remcomponenten en niet te vergeten in nieuwe banden
wor-den verwerkt.
Carros