18 Februari 2001: Tom Coronel met BMW in DTCC.
Na een seizoen waarin hij maar een paar races reed, racet Tom Coronel
dit jaar weer een volledig kampioenschap: de Huizenaar komt voor het
Marlboro BMW Dealerteam uit in het Libertel DTCC. Daarmee is hij terug
op het oude nest. In 1992 werd hij, ook met BMW, immers al Nederlands
toerwagenkampioen. Destijds waren de rood-witte Marlboro
Dealerteam-autos echter zijn felste tegenstanders, want Tom reed voor
het Rijnhaave-team. Nu hoopt hij met de door Carly Motors
geprepareerde 320i de concurrentie, inclusief tweelingbroer Tim, het
nakijken te geven. Na het winnen van de Formula Nippon-titel in 1999
kreeg Tom Coronel nooit de kans die hij eigenlijk verdiende, en die
andere Formula Nippon-promovendi als Irvine, Frentzen, Herbert en Ralf
Schumacher wel tot in de Formule 1 bracht. De overstap naar de hoogste
divisie van de autosport beschouwt Coronel inmiddels als een gesloten
boek en hij ging op zoek naar andere uitdagingen. Hij keek naar
klasses als DTM en FIA GT, maar zei uiteindelijk ja tegen het voorstel
van Marlboro en het BMW Dealerteam voor deelname aan het Libertel
DTCC.
Vanwaar deze beslissing? Coronel: Ik heb negen jaar geleden voor het
laatst een heel seizoen in Nederland geracet en ben sindsdien de hele
wereld over geweest. Daarom vind ik het nu wel weer eens leuk om in
Nederland te rijden, al betekent dat natuurlijk niet dat ik mijn
internationale ambities helemaal begraven heb. We praten echter over
een goed project met grote partijen als Marlboro en het BMW
Dealerteam, de BMW is de kampioensauto van vorig jaar en ik weet dat
ik gewoon voorin mee kan rijden. Ik wil nergens veldvulling zijn, mijn
prioriteit is het binnenhalen van de titel!
Velen zullen zijn keuze voor de hoogste Nederlandse raceklasse als een
stap terug beschouwen. Coronel is het daar echter niet mee eens. Hij
zegt: "Ik schat het niveau in het DTCC hoog in. Er zijn professionele
teams en rijders, er zijn importeurs bij betrokken en er wordt serieus
geracet. Kijk, ik ken rijders als Donald Molenaar, Duncan Huisman,
Phil Bastiaans en natuurlijk mijn broer. Tegen de meesten van hen heb
ik vroeger gereden. Ik ben naar het buitenland gegaan, zij zijn in
Nederland blijven racen. En ik ben best benieuwd hoe ik nu ten
opzichte van die jongens sta."
Voor de eerste maal in zijn loopbaan racet Tom ook tegen zijn eigen
tweelingbroer. Dat is iets wat ik altijd al heb gewild. We hebben het
er natuurlijk de hele dag over. Ik heb maar een keer samen met hem
gereden, dat was tijdens de training van de Formule 3-race in Monaco
in 1997. Natuurlijk rijdt hij dit jaar in een andere auto dan ik. De
Lexus moet eerst nog ontwikkeld worden, dus ik verwacht zeker in het
begin van het seizoen nog een voordeel te hebben. Maar de vergelijking
wordt wel interessant. Ik heb altijd gezegd dat Tim een betere coureur
is dan ikzelf, dus dat gaan we nu misschien zien. Ik ben blij dat ik
hem niet als teamgenoot heb!"
Waarbij we meteen een ander interessant onderwerp hebben. Wie gaat er
in de tweede Marlboro-BMW rijden? "Ik weet het niet, en eerlijk gezegd
interesseert het me ook niet zo", zegt Tom. "Ik heb tegen de mensen
van het team gezegd: Jullie weten wie je hebt binnengehaald. Ik wil de
nummer een zijn. En als iemand een kunstje met me wil uithalen, dan
krijgt hij het drie keer zo hard terug. Ook als het mijn eigen
teamgenoot is. Daar zit ik echt niet mee." De concurrentie is
gewaarschuwd!
Tom Coronel