Tom Coronel


18 Februari 2001: Tom Coronel met BMW in DTCC.

Na een seizoen waarin hij maar een paar races reed, racet Tom Coronel dit jaar weer een volledig kampioenschap: de Huizenaar komt voor het Marlboro BMW Dealerteam uit in het Libertel DTCC. Daarmee is hij terug op het oude nest. In 1992 werd hij, ook met BMW, immers al Nederlands toerwagenkampioen. Destijds waren de rood-witte Marlboro Dealerteam-autos echter zijn felste tegenstanders, want Tom reed voor het Rijnhaave-team. Nu hoopt hij met de door Carly Motors geprepareerde 320i de concurrentie, inclusief tweelingbroer Tim, het nakijken te geven. Na het winnen van de Formula Nippon-titel in 1999 kreeg Tom Coronel nooit de kans die hij eigenlijk verdiende, en die andere Formula Nippon-promovendi als Irvine, Frentzen, Herbert en Ralf Schumacher wel tot in de Formule 1 bracht. De overstap naar de hoogste divisie van de autosport beschouwt Coronel inmiddels als een gesloten boek en hij ging op zoek naar andere uitdagingen. Hij keek naar klasses als DTM en FIA GT, maar zei uiteindelijk ja tegen het voorstel van Marlboro en het BMW Dealerteam voor deelname aan het Libertel DTCC.

Vanwaar deze beslissing? Coronel: Ik heb negen jaar geleden voor het laatst een heel seizoen in Nederland geracet en ben sindsdien de hele wereld over geweest. Daarom vind ik het nu wel weer eens leuk om in Nederland te rijden, al betekent dat natuurlijk niet dat ik mijn internationale ambities helemaal begraven heb. We praten echter over een goed project met grote partijen als Marlboro en het BMW Dealerteam, de BMW is de kampioensauto van vorig jaar en ik weet dat ik gewoon voorin mee kan rijden. Ik wil nergens veldvulling zijn, mijn prioriteit is het binnenhalen van de titel!

Velen zullen zijn keuze voor de hoogste Nederlandse raceklasse als een stap terug beschouwen. Coronel is het daar echter niet mee eens. Hij zegt: "Ik schat het niveau in het DTCC hoog in. Er zijn professionele teams en rijders, er zijn importeurs bij betrokken en er wordt serieus geracet. Kijk, ik ken rijders als Donald Molenaar, Duncan Huisman, Phil Bastiaans en natuurlijk mijn broer. Tegen de meesten van hen heb ik vroeger gereden. Ik ben naar het buitenland gegaan, zij zijn in Nederland blijven racen. En ik ben best benieuwd hoe ik nu ten opzichte van die jongens sta."

Voor de eerste maal in zijn loopbaan racet Tom ook tegen zijn eigen tweelingbroer. Dat is iets wat ik altijd al heb gewild. We hebben het er natuurlijk de hele dag over. Ik heb maar een keer samen met hem gereden, dat was tijdens de training van de Formule 3-race in Monaco in 1997. Natuurlijk rijdt hij dit jaar in een andere auto dan ik. De Lexus moet eerst nog ontwikkeld worden, dus ik verwacht zeker in het begin van het seizoen nog een voordeel te hebben. Maar de vergelijking wordt wel interessant. Ik heb altijd gezegd dat Tim een betere coureur is dan ikzelf, dus dat gaan we nu misschien zien. Ik ben blij dat ik hem niet als teamgenoot heb!"

Waarbij we meteen een ander interessant onderwerp hebben. Wie gaat er in de tweede Marlboro-BMW rijden? "Ik weet het niet, en eerlijk gezegd interesseert het me ook niet zo", zegt Tom. "Ik heb tegen de mensen van het team gezegd: Jullie weten wie je hebt binnengehaald. Ik wil de nummer een zijn. En als iemand een kunstje met me wil uithalen, dan krijgt hij het drie keer zo hard terug. Ook als het mijn eigen teamgenoot is. Daar zit ik echt niet mee." De concurrentie is gewaarschuwd!