16-02-2000 B-to-B e-commerce 7 biljoen dollar in 2004
De GartnerGroup voorspelt een wereldwijde groei van B-to-B e-commerce,
die in 2004 in totaal 7 biljoen dollar zal bedragen. Nu nog neemt
Noord-Amerika het overgrote deel (63%) van de B-to-B markt voor zijn
rekening, maar dat zal de toekomst veranderen; met name Europa maakt
zich op voor een inhaalslag.
Verschillende van de grootste Europese bedrijven, zoals BMW, KLM,
Philips, Swissair, British Telecom en Deutsche Telekom, zijn nu al op
een `aggressieve' wijze bezig B-to-B e-commerce in hun processen toe
te passen. Nu het de goedkeuring van de grote bedrijven heeft is valt
deze ontwikkeling niet meer te stoppen volgens de GartnerGroup.
De ontwikkelingen in de Aziatische regio verlopen trager vanwege de
recessie die het recentelijk onderging.
1999 *
%
2004 *
%
Noord-Amerika
91,0
62,76
2840
39,0
Latijns-Amerika
1,0
0,69
124
1,7
Europa
31,8
21,93
2340
32,1
Azië / Pacific
9,2
6,34
992
13,6
rest
12,0
8,28
994
13,6
Wereldwijd
145,0
100,00
7290
100,00
* : B2B e-commerce in miljarden dollars
(Bron: GartnerGroup, GartnerGroup Says Business-to-Business E-Commerce
Transactions Becoming More Global)
Terug