16-02-2000 B-to-B e-commerce 7 biljoen dollar in 2004

De GartnerGroup voorspelt een wereldwijde groei van B-to-B e-commerce, die in 2004 in totaal 7 biljoen dollar zal bedragen. Nu nog neemt Noord-Amerika het overgrote deel (63%) van de B-to-B markt voor zijn rekening, maar dat zal de toekomst veranderen; met name Europa maakt zich op voor een inhaalslag.

Verschillende van de grootste Europese bedrijven, zoals BMW, KLM, Philips, Swissair, British Telecom en Deutsche Telekom, zijn nu al op een `aggressieve' wijze bezig B-to-B e-commerce in hun processen toe te passen. Nu het de goedkeuring van de grote bedrijven heeft is valt deze ontwikkeling niet meer te stoppen volgens de GartnerGroup.

De ontwikkelingen in de Aziatische regio verlopen trager vanwege de recessie die het recentelijk onderging.

1999 *

%

2004 *

%

Noord-Amerika

91,0

62,76

2840

39,0 Latijns-Amerika


1,0

0,69

124


1,7 Europa

31,8

21,93

2340

32,1 Azië / Pacific

9,2

6,34

992

13,6 rest

12,0

8,28

994

13,6

Wereldwijd

145,0

100,00

7290

100,00


* : B2B e-commerce in miljarden dollars

(Bron: GartnerGroup, GartnerGroup Says Business-to-Business E-Commerce Transactions Becoming More Global)

Terug