Sieradentrends voorjaar-zomer 2001:

zien en (vooral) gezien worden!

De sieraden van ontwerper Marc Lange passen helemaal in het modebeeld van dit seizoen Het minimalisme dat de mode van voorgaande jaren kenmerkte, is radicaal tot een einde gekomen. More is more, is het motto van deze zomer en luxe en glamour zijn hierbij de sleutelwoorden. Nederland is, net als de rest van Europa, begonnen aan de eighties revival, waarin opvallende kleuren en opzichtige accessoires de dienst uitmaken.

Sieraden zijn deze zomer een stuk uitbundiger dan ze de afgelopen tijd geweest zijn. Zware colliers, opvallende kleuredelstenen, overdadig gebruik van - het liefst grote - diamanten zijn een tegenreactie op het strakke en sobere beeld van de afgelopen tijd.

Verschillende ontwerpers spelen met hun collecties moeiteloos in op het verlangen naar luxe en glamour. Zo past de collectie van ontwerper Marc Lange uit Markenbinnen helemaal in het modebeeld van dit seizoen. Opvallend in zijn nieuwste collectie is het gebruik van zowel warm geelgoud als van gekleurd titanium, waarin een diamant in het middelpunt van de belangstelling staat. Maar behalve de sieraden van Marc Lange getuigen ook de met diamanten gezette sieraden van Diamonde van deze chique look.

Horloges
Om te kunnen wisselen beschikken steeds meer mensen over meer dan één horloge; voor iedere stemming een ander uurwerk, lijkt hierbij het motto.

Het horloge is in deze tijd niet meer zozeer een middel om de tijd af te kunnen lezen - want dat is bijzaak - maar dient meer om de persoonlijkheid van de drager te benadrukken. Nederlanders kopen steeds vaker exclusieve en daarmee ook dure horloges. Wit- en geelgouden modellen bezet met diamanten lijken dan ook dé hit van deze zomer, tenminste voor de beter bedeelden onder ons. Maar voor wie zichzelf niet tot deze groep kan rekenen: de trend van stalen horloges zet dit seizoen ook zeker nog door.

Merken zijn hot! Zo ook dit stalen herenmodel van Dolce & Gabbana. Het logo speelt zowel voor sieraden als voor horloges een belangrijke rol. Het logo is een waar statusmerk en moet vooral goed zichtbaar zijn. Steeds meer couturiers, zoals Calvin Klein, Donna Karan, Dolce & Gabbana en Dior komen daarom, na zich eerst met succes op de parfummarkt te hebben gemanifesteerd, op de horlogemarkt terecht.

Contrasten zijn erg hip. Heel trendy is het bijvoorbeeld om een peperduur klokje te dragen met een rubberen band. Ook erg gewild zijn bandjes in wol, spijkerstof of plastic. De band krijgt dus minstens zoveel aandacht als het uurwerk zelf.

Voor nadere informatie

Informatiecentrum voor diamant, sieraden en horloges Wendy de Haas
Tel. (070) 386 77 77
E-mail: sierinfo@xs4all.nl