Sieradentrends voorjaar-zomer 2001:
zien en (vooral) gezien worden!
De sieraden van ontwerper Marc Lange passen helemaal in het modebeeld
van dit seizoen Het minimalisme dat de mode van voorgaande jaren
kenmerkte, is radicaal tot een einde gekomen. More is more, is het
motto van deze zomer en luxe en glamour zijn hierbij de
sleutelwoorden. Nederland is, net als de rest van Europa, begonnen aan
de eighties revival, waarin opvallende kleuren en opzichtige
accessoires de dienst uitmaken.
Sieraden zijn deze zomer een stuk uitbundiger dan ze de afgelopen tijd
geweest zijn. Zware colliers, opvallende kleuredelstenen, overdadig
gebruik van - het liefst grote - diamanten zijn een tegenreactie op
het strakke en sobere beeld van de afgelopen tijd.
Verschillende ontwerpers spelen met hun collecties moeiteloos in op
het verlangen naar luxe en glamour. Zo past de collectie van ontwerper
Marc Lange uit Markenbinnen helemaal in het modebeeld van dit seizoen.
Opvallend in zijn nieuwste collectie is het gebruik van zowel warm
geelgoud als van gekleurd titanium, waarin een diamant in het
middelpunt van de belangstelling staat. Maar behalve de sieraden van
Marc Lange getuigen ook de met diamanten gezette sieraden van Diamonde
van deze chique look.
Horloges
Om te kunnen wisselen beschikken steeds meer mensen over meer dan één
horloge; voor iedere stemming een ander uurwerk, lijkt hierbij het
motto.
Het horloge is in deze tijd niet meer zozeer een middel om de tijd af
te kunnen lezen - want dat is bijzaak - maar dient meer om de
persoonlijkheid van de drager te benadrukken. Nederlanders kopen
steeds vaker exclusieve en daarmee ook dure horloges. Wit- en
geelgouden modellen bezet met diamanten lijken dan ook dé hit van deze
zomer, tenminste voor de beter bedeelden onder ons. Maar voor wie
zichzelf niet tot deze groep kan rekenen: de trend van stalen horloges
zet dit seizoen ook zeker nog door.
Merken zijn hot! Zo ook dit stalen herenmodel van Dolce & Gabbana. Het
logo speelt zowel voor sieraden als voor horloges een belangrijke rol.
Het logo is een waar statusmerk en moet vooral goed zichtbaar zijn.
Steeds meer couturiers, zoals Calvin Klein, Donna Karan, Dolce &
Gabbana en Dior komen daarom, na zich eerst met succes op de
parfummarkt te hebben gemanifesteerd, op de horlogemarkt terecht.
Contrasten zijn erg hip. Heel trendy is het bijvoorbeeld om een
peperduur klokje te dragen met een rubberen band. Ook erg gewild zijn
bandjes in wol, spijkerstof of plastic. De band krijgt dus minstens
zoveel aandacht als het uurwerk zelf.
Voor nadere informatie
Informatiecentrum voor diamant, sieraden en horloges
Wendy de Haas
Tel. (070) 386 77 77
E-mail: sierinfo@xs4all.nl