Gezamenlijk persbericht van Milieudefensie
en Stichting Natuur en Milieu
SER-steun voor kilometerheffing is doorbraak
Amsterdam, 16 februari 2001 --- Milieudefensie en Natuur en Milieu noemen het een doorbraak dat nu ook de grote werkgeversorganisaties hun steun aan de invoering van de kilometerheffing hebben uitgesproken. De werkgevers spreken hun steun uit in een vandaag vastgesteld advies van de Sociaal Economische Raad (SER) over het Nationaal Verkeer en Vervoerplan (NVVP) aan het kabinet. Dit advies is opgesteld door een commissie van de SER waarin ook vertegenwoordigers van Stichting Natuur en Milieu en Milieudefensie zitting hebben.
Het SER-advies stelt een kilometerheffing voor
die is gediffentieerd naar plaats, tijd en
milieubelasting. De beide milieuorganisaties
hebben jarenlang voor een dergelijke heffing
gepleit: ook voor milieukosten moet betaald gaan
worden.
Het advies van de SER is kritisch over het NVVP.
De Raad stemt in met de zakelijke benadering die
is gericht op de invoering van een
mobiliteitsmarkt. De SER plaatst echter nogal
wat kanttekeningen bij de uitvoering van de
hoofddoelen van het NVVP, namelijk niet alleen
het realiseren van bereikbaarheid, maar ook van
veiligheid en leefbaarheid. Volgens de SER moet
het NVVP nog veel doen aan de uitwerking van de
beleidsinstrumenten om de doelen op het terrein
van milieu te kunnen halen: 'de relatie tussen
doelen en instrumenten blijft nu op het terrein
van milieu en ruimtelijke ordening in het vage'.
Instemmend citeert de SER het CPB-rapport dat ook al constateerde dat er voor het bevorderen van de leefbaarheid in het NVVP slecht één instrument (het prijsbeleid) concreet wordt uitgewerkt. Belangrijke kritiek van de milieuorganisaties op het NVVP is sinds haar verschijnen geweest dat het NVVP absoluut niet geloofwaardig maakt hoe het kabinet de daarin geformuleerde milieudoelen denkt te realiseren. Terwijl voor het halen van de doelen op het terrein van bereikbaarheid harde instrumenten worden ingezet. De SER bekritiseert tevens dat er voor de doelen op het gebied van bereikbaarheid wél financiering voor handen is, terwijl voor de gestelde doelen op het terrein van leefbaarheid en verkeersveiligheid onvoldoende middelen beschikbaar zijn.
Niet geheel tevreden zijn Milieudefensie en Natuur en Milieu met de passages over het parkeerbeleid. Het NVVP ziet bij het parkeerbeleid geen taak meer voor het Rijk, de SER daarentegen vindt wel dat het rijk dient te voorzien in kaders en instrumenten voor gemeenten om vorm te geven aan het (ABC)lokatie- en het parkeerbeleid. Voor Natuur en Milieu en Milieudefensie is het parkeerbeleid een belangrijk instrument om het autoverkeer te kunnen beperken. Hoewel een landelijk kader in het advies dus niet wordt losgelaten, hadden de milieuorganisaties hier graag een krachtiger en eenduidiger formulering gezien.