Fiat Stilo opvolger Bravo en Brava
(16 februari 2001)
Fiat heeft de internationale autosalon van Genève (1 tot 11 maart)
gekozen als geboortegrond van de compleet nieuwe Stilo. Een locatie
die perfect bij de auto past. Niet alleen staat de Genève
International Motor Show bekend om zijn grote aandacht voor design,
ook de presentatie van geavanceerde nieuwe technieken loopt
traditioneel als een rode draad over de Zwitserse
tentoonstellingsvloer. Juist die twee aspecten - design en
vooruitstrevende technologie - onderscheiden de Fiat Stilo modellen
nadrukkelijk van de andere auto's in de populaire middenklasse. De
stap vooruit is zelfs zo groot dat je bijna mag spreken van een nieuwe
start voor het merk Fiat. Het Italiaanse merk mikt dan ook op een
toppositie in het Europese marktsegment.
Een veelzeggende naam
De keuze van een nieuwe naam - Stilo - is mede daarom zeer passend.
Hij past bovendien als de spreekwoordelijke handschoen bij de nieuwe
modellen. Om te beginnen zal het snel wennen. Stilo is in alle talen
immers makkelijk uit te spreken. Bovendien heeft de nieuwe naam een
duidelijke Italiaanse klank en verwijst hij in vrijwel alle talen naar
het begrip 'stijl': style, Stil, stile, estilo en stijl. Het begrip
stijl roept als vanzelf prettige associaties op: een genoeglijke auto,
met prettige rijeigenschappen, compact, eigentijds en hightech.
Terwijl de naam tegelijkertijd niet al te exotisch is. En dat past
weer bij een auto die in een aantal verschillende versies leverbaar is
en zonder twijfel grote kopersgroepen zal aanspreken.
Eén karakter, twee persoonlijkheden Net als de immens succesrijke
Punto wordt de Stilo in twee verschillende modelvarianten gelanceerd:
een driedeurs en een vijfdeurs. Dat klinkt wellicht niet zo bijzonder,
maar in dit geval volgen beide uitvoeringen hun eigen koers. Veel meer
nog dan het geval is bij hun compacte broeder. Structureel en
technisch zijn de overeenkomsten vanzelfsprekend groot, maar de auto's
hebben een compleet eigen stijl en zelfs hun formaat verschilt fiks.
De vijfdeurs is namelijk een slag langer en hoger. Zelfs de zithouding
in beide modellen verschilt. In de driedeurs Stilo is die wat lager,
sportiever gekozen. De hele auto straalt dynamiek uit. De vijfdeurs
Stilo krijgt naast grotere afmetingen ook wat hoger geplaatste stoelen
mee. De combinatie staat borg voor een heel makkelijke instap, een
extra ruim interieur en natuurlijk ook een voortreffelijk overzicht.
Een auto met een unieke persoonlijkheid.
Bij de driedeurs denk je als vanzelf in termen van individualisme,
gespierde prestaties en veel rijplezier. In de vijfdeurs draait alles
om comfort, de extra ruimte, een gevoel van geborgenheid en uiteraard
ook veelzijdigheid. Een auto die je misschien net iets meer met het
verstand kiest.
Uiteraard trekt Fiat de recente ontwikkeling binnen zijn modellenlijn
ook door in de Stilo uitvoeringen. Door toepassing van uiterst
geavanceerde techniek staan ze niet alleen borg voor uitstekende
prestaties en voorbeeldige milieu-eigenschappen, ook de dagelijkse
gebruikskosten zijn zeer beperkt gehouden. Wat dat betreft, heeft hij
zelfs maar heel weinig concurrentie te dulden. Zelfs in vergelijking
met compacte modellen.
Verschuiving
Het is duidelijk waarom Fiat verwacht dat de nieuwe Stilo modellen de
verhoudingen in de populaire middenklasse krachtig zal doen
verschuiven. De vijfdeurs is zo veelzijdig, zo karakteristiek van
ontwerp, dat hij niet alleen de kopers van meer traditionele ruime
gezinsauto's zal aanspreken, maar zonder twijfel ook een belangrijke
rol gaat spelen in het MPV segment. Hij combineert namelijk het beste
van twee werelden: handzame afmetingen, maar toch makkelijk in- en
uitstappen, veel interieurruimte en een zeer ontspannen zithouding.
Een auto die je meteen helemaal onder controle hebt. Bovendien krijgt
hij een variabel interieur mee. De achterbank is verschuifbaar en in
delen omklapbaar en ook de rechter voorstoel kan plat voorover worden
geklapt. Zodat Stilo bijzonder lange objecten kan vervoeren.
Uiteraard bieden beide Stilo uitvoeringen dezelfde verfijnde
veiligheidstechniek en uitrusting. De lijst is overigens uitgebreider
dan bij enig ander model in deze klasse. En zelfs beter dan in veel
auto's uit een hoger segment.
Zoals gezegd, verschillen de afmetingen flink. De Fiat Stilo vijfdeurs
is 4.25 meter lang, 1.76 meter breed en 1.51 meter hoog. Hij staat op
een forse wielbasis van 2.60 meter. Het ligt voor de hand dat de Stilo
driedeurs op dezelfde wielbasis staat en even breed is. Maar hij
krijgt een meer compact design mee: 4.18 meter lang en 1.46 meter
hoog. Een perfect recept voor dynamische rijeigenschappen. Beide
modelvarianten zullen leverbaar zijn met een keuze uit vier zeer
moderne benzinemotoren en twee common rail turbodiesels.