Datum 15 februari 2001
Nummer 005
Resultaten 2000
* NETTOWINST GESTEGEN NAAR 211 MILJOEN EURO (+53%)
*
* NETTOWINST PER GEWOON AANDEEL GESTEGEN TOT 1,80 EURO (+16%)
*
* 4e KWARTAAL: NETTOWINST PER GEWOON AANDEEL
GESTEGEN TOT 0,65 EURO (+27%)
in euro 4e kwartaal 2000 januari - december 2000
Omzet EBITDA Nettowinst* voor afschrijving goodwill na afschrijving
goodwill 2.629 mln 205 mln 90 mln 75 mln + 37% + 95% + 55%
+ 50% 9.603 mln 659 mln 266 mln 211 mln + 65% + 148% + 80% +
53%
Nettowinst* per gewoon aandeel
voor afschrijving goodwill na afschrijving goodwill 0,80 0,65 +
33% + 27% 2.35 1.80 + 40% + 16%
Vooruitzichten voor 2001 De autonome groei van Office Products zal naar verwachting hoger liggen dan in 2000 Divisies Paper Merchanting en Graphic Systems zullen op hetzelfde hoge niveau blijven Belangrijke investeringen in eCommerce Integratie van Samas Office Supplies zal de Europese divisie Office Products verder versterken Groeidoelstelling Groeidoelstelling winst per aandeel van gemiddeld 15% per jaar voor 2000-2002 gehandhaafd.
* uit bedrijfsuitoefening
VOORUITZICHTEN VOOR 2001
* Nu het kritieke deel van de integratie van Corporate Express achter
ons ligt en een groot deel van de beoogde synergie bereikt is, verwachten
wij, gezien onze sterke positie in de markt, dat de Office Products Divisies
in Noord-Amerika en Europa meer autonome groei te zien zullen geven dan in
2000.
*
* Door de op handen zijnde integratie met de divisie Office Supplies
van Samas en de synergie die voortkomt uit de integratie van Corporate
Express zullen ook de resultaten van de Divisie Office Products Europe
verbeteren.
*
* Wat betreft de Paper Merchanting Divisie verwachten wij dat het
papierverbruik de trend op de lange termijn volgt en op diverse markten
sneller zal blijven groeien dan het bruto nationaal product. De
papierprijzen zullen in 2001 waarschijnlijk redelijk stabiel blijven.
*
* De orderportefeuille van de Graphic Systems Divisie was vergeleken
met 1999 aan het eind van 2000 groter en daarom verwachten wij dat de
omzetcijfers en de winstgevendheid op het huidige hoge niveau gehandhaafd
kunnen worden.
*
* In 2001 zal de piek bereikt worden in de in oktober jl.
aangekondigde extra investering in eCommerce-projecten ter waarde van 100
miljoen euro, wat ons bedrijf in een goede uitgangspositie plaatst om
versneld door te kunnen groeien.
Zoals gebruikelijk zullen wij nauwkeuriger verwachtingen met betrekking tot
de resultaten voor het lopende boekjaar bekendmaken, zodra de resultaten
over het eerste kwartaal bekend zijn.
GROEIDOELSTELLING
Wij blijven ernaar streven de winst per aandeel (EPS, na afschrijving van
goodwill) te laten stijgen met gemiddeld 15% per jaar gedurende de periode
2000-2002.
eCOMMERCE
De Divisies genereren op dit moment verkopen op jaarbasis ter waarde van 720
miljoen euro uit business-to-business transacties via het internet, een
groei van 80% ten opzichte van vorig jaar (400 miljoen euro). Hoewel de
omzet uit eCommerce op dit moment ongeveer 7,5 % vertegenwoordigt van de
totale omzet, zal naar verwachting dit verkoopkanaal aanzienlijk sneller
groeien dan het bedrijf als totaal. Buhrmann heeft een agressief
eBusiness-beleid gevoerd om klanten beter van dienst te kunnen zijn en om op
kosteneffectieve wijze nieuwe markten te kunnen betreden.
In oktober 2000 zijn extra investeringen ter waarde van 100 miljoen euro
over een periode van drie jaar aangekondigd om de eBusiness-mogelijkheden
uit te breiden. Deze strategische investering richt zich op de vier
belangrijkste benaderingen van eBusiness: een volstrekt nieuw systeem voor
bestellingen via het internet; een verbeterde interface met derden op het
gebied van eProcurement; een systeem voor kleine en middelgrote bedrijven;
en een multi-vendor systeem. Deze vier methoden van aanpak zijn bepaald op
basis van de manier waarop bedrijven, zowel grote als kleine, hun
inkoopbeleid via het internet ten uitvoer brengen. De nieuwe
eBusiness-strategie van Buhrmann biedt klanten bijkomende voordelen in de
vorm van verhoogde efficiëntie en nauwkeurigheid bij het bestellen van
producten en door voorraadsystemen.
OMZET EN RESULTAAT VOOR DE GEHELE ONDERNEMING
Jaarresultaat
Het jaar 2000 werd gekenmerkt door goede vooruitgang in omzet en winst. Dit
gold voor alle drie van Buhrmanns belangrijkste activiteiten: Office
Products, Paper Merchanting en Graphic Systems.
De omzet steeg met 65% van EUR 5,834 miljard tot EUR 9,603 miljard. Zonder
het effect van acquisities mee te wegen bedroeg de omzetgroei 16%, waaraan
valuta-effecten (hoofdzakelijk de Amerikaanse dollar) voor ongeveer 8%
bijdroegen. De autonome groei bedroeg derhalve 8%.
EBITDA nam met 148% aanzienlijk toe, van EUR 266 miljoen naar EUR 659 miljoen. Aan deze stijging leverden alle divisies een bijdrage.
De netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening (voor afschrijving van goodwill) steeg met 80% naar EUR 266 miljoen (1999: EUR 148 miljoen). Na afschrijving van goodwill nam de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening met 53% toe tot EUR 211 miljoen (1999: EUR 138 miljoen).
De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening per aandeel vóór afschrijving van goodwill nam toe met 40%, van EUR 1,68 tot EUR 2,35. Na afschrijving van goodwill bedroeg de stijging 16%, tot EUR 1,80 (1999: EUR 1,55).
De sterke groei van omzet en resultaat werd in belangrijke mate beïnvloed
door de overname van het Amerikaanse bedrijf Corporate Express, Inc., eind
oktober 1999. Deze goede resultaten zijn een gevolg van de combinatie van
een succesvolle integratie met goede prestaties van alle divisies. De
autonome groei als gevolg van de activiteiten van de Groep stemt tot
tevredenheid.
Het buitengewoon resultaat na belastingen bedroeg EUR 10 miljoen. Dit is een
combinatie van een al eerder gemelde buitengewone last in verband met
desinvesteringen gedurende het vierde kwartaal en een buitengewone bate als
gerapporteerd in augustus, als gevolg van een terugbetaling door het
Buhrmann pensioenfonds in Nederland.
De nettowinst (na buitengewone baten en lasten) over 2000 bedroeg EUR 221
miljoen (1999: EUR 83 miljoen).
Dividend
Aan de op 18 april 2001 te houden Algemene Vergadering van Aandeelhouders
zal worden voorgesteld een ten opzichte van 1999 ongewijzigd dividend uit te
keren van EUR 0,60 per gewoon aandeel. Naar keuze van de aandeelhouder zal
het dividend in contanten of in aandelen worden uitgekeerd.
Vierde kwartaal 2000
De omzet in het vierde kwartaal van 2000 bedroeg in totaal EUR 2,629
miljard. Dat is een stijging van 37% in vergelijking met dezelfde periode
van het vorig jaar (EUR 1,924 miljard). De autonome omzetgroei bedroeg 15%
(7% na het elimineren van valuta-effecten).
EBITDA bedroeg in totaal EUR 205 miljoen, hetgeen neerkomt op een stijging
van 95% in vergelijking met het vierde kwartaal van 1999 (EUR 105 miljoen).
De groei is hoofdzakelijk te danken aan belangrijke verbeteringen in de gang
van zaken en wordt verder positief beïnvloed door het feit dat Corporate
Express (overgenomen eind oktober 1999) één maand extra ten opzichte van
vorig jaar heeft meegewogen.
De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening (voor afschrijving van
goodwill) steeg met 55% naar EUR 90 miljoen (1999: EUR 58 miljoen). Na
afschrijving van goodwill steeg de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening
met 50% naar EUR 75 miljoen (1999: EUR 50 miljoen).
De goede stijging van de winstgevendheid was te danken aan goede prestaties
van alle divisies. De EBITA marge steeg van 4,5% naar 6,6%, wat voornamelijk
te danken was aan hogere marges van de divisies Office Products
Noord-Amerika en Graphic Systems.
De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening per aandeel vóór afschrijving
van goodwill nam toe met 33% tot EUR 0,80 (1999: EUR 0,60). Na afschrijving
van goodwill bedroeg de stijging 27%, tot EUR 0,65 (1999: EUR 0,51).
ResultATEN PER DivisiE
Office Products Noord-Amerika
In miljoenen euro 4e kwartaal januari-december
2000 1999 2000 1999
Netto-omzet 1.260 805 4.703 1.603
Bedrijfsresultaat (EBITA) 98 34 333 62
Geïnvesteerd vermogen (gemiddeld) 995 504 837 286
Rendement op omzet 7,8% 4,2% 7,1% 3,9%
Rendement op geïnvesteerd vermogen 39,4% 27% 39,8% 21,7%
De netto-omzet in het vierde kwartaal van 2000 steeg naar EUR 1,260 miljoen
(1999: EUR 805 miljoen). De autonome groei bedroeg 3%. Het bedrijfsresultaat
steeg van EUR 34 miljoen in 1999 naar EUR 98 miljoen in 2000. Deze stijging
was toe te schrijven aan de overname van Corporate Express, eind oktober
1999, en aan de synergievoordelen die voortkwamen uit de succesvolle
integratie van de activiteiten.
Afgelopen jaar heeft de Divisie Office Products Noord-Amerika met succes een
complexe integratie van vestigingen afgerond, waarbij 68 verkoopkantoren en
13 distributiecentra betrokken waren. Aan het eind van het vierde kwartaal
bedroegen de in totaal behaalde synergiebesparingen circa EUR 80 miljoen
(inclusief Corporate Express in Europa).
In 2000 voltooide de onderneming de moeilijke taak van systeemintegratie
door de migratie van bijna 14.000 accounts, met een totale waarde van meer
dan EUR 700 miljoen aan omzet per jaar, van Buhrmanns oude systeem naar
ISIS, het moderne orderverwerkingssysteem dat was ontwikkeld door Corporate
Express. De divisie integreerde ook de twee eCommerce-tools van het bedrijf
in één platform, E-Way genoemd. Dit betrof de accounts van 4.000 klanten met
100.000 gebruikers, met een totale jaaromzet van EUR 270 miljoen. Zoals
verwacht had deze conversie een negatief effect op de omzetgroei in de
tweede helft van het jaar. Nu deze conversie succesvol is afgerond , wordt
verwacht dat de omzetgroei versneld zal doorzetten, hetgeen blijkt uit de
recente verwerving van nieuwe accounts.
Office Products Europa / Australië
In miljoenen euro 4e kwartaal januari-december
2000 1999 2000 1999
Netto-omzet 356 291 1.330 754
Bedrijfsresultaat (EBITA) 15 11 41 27
Geïnvesteerd vermogen (gemiddeld) 230 188 226 115
Rendement op omzet 4,2% 3,8% 3,1% 3,6%
Rendement op geïnvesteerd vermogen 26,1% 23,4% 18,1% 23,5%
De groei in omzet en bedrijfsresultaat in het vierde kwartaal van 2000 ten
opzichte van dezelfde periode in 1999 was het gevolg van de overname van
Corporate Express en de uitstekende prestaties van Corporate Express
Australië.
Office Products Europa
Hoewel de overname van Corporate Express de verkoopcijfers omhoog stuwde,
werd de winstgevendheid van Office Products Europa negatief beïnvloed als
gevolg van het samengaan met de minder winstgevende Corporate Express
bedrijven, waardoor de winstmarges afnamen. Het was nog niet mogelijk om de
hogere transportkosten (het gevolg van hogere energieprijzen), hogere
inkoopkosten (het gevolg van verhoogde grondstofprijzen), en de negatieve
effecten van koerswisselingen (voornamelijk de Amerikaanse dollar) volledig
aan onze klanten door te berekenen. De onderneming heeft aanzienlijke
vooruitgang geboekt bij de integratie van de overgenomen Corporate Express
bedrijven en de reeds bestaande activiteiten, en zich daarmee een goede
uitgangspositie verworven om de winstgevendheid in 2001 te vergroten.
Aan het eind van 2000 werd een principe-akkoord bereikt met de Nederlandse
Samas Groep N.V. over de overname van de kantoorartikelendivisie van Samas.
De kantoorartikelen van Samas worden verkocht in de Benelux, het Verenigd
Koninkrijk, Ierland en Duitsland. De afwikkeling van de overname zal naar
verwachting aan het eind van het eerste kwartaal van 2001 plaatsvinden. Deze
overname betekent een versterking voor Buhrmanns tweede plaats op de
Europese markt voor kantoorartikelen.
Office Products Australië
De Divisie Office Products Australië behaalde een stevige groei van de
omzet, die het gevolg was van aanzienlijke autonome groei en overnames die
in de loop van het jaar plaatsvonden. De autonome groei kwam voort uit de
trend onder afnemers om één leverancier te zoeken die tegemoet kan komen aan
alle behoeften op het gebied van kantoorbenodigdheden. Hierdoor groeide de
vraag op het gebied van computer- en IT-producten, print management
services, reclame- en promotieproducten en kantoormeubilair.
De brutomarges bleven op acceptabel niveau omdat het effect van hogere
kostprijzen, die gedeeltelijk werden veroorzaakt door dalende wisselkoersen,
in de markt met succes gecompenseerd kon worden. De winstgevendheid
vertoonde derhalve een uitstekende groei.
Paper Merchanting
In miljoenen euro 4e kwartaal januari-december
2000 1999 2000 1999
Netto-omzet 825 669 3.014 2.397
Bedrijfsresultaat (EBITA) 39 28 130 86
Geïnvesteerd vermogen (gemiddeld) 686 555 628 496
Rendement op omzet 4,7% 4,2% 4,3% 3,6%
Rendement op geïnvesteerd vermogen 22,7% 20,2% 20,7% 17,3%
De omzet steeg in het vierde kwartaal met 23% naar EUR 825 miljoen in
vergelijking met dezelfde periode in 1999 (EUR 669 miljoen). De autonome
omzetgroei bedroeg 14%, ten gevolge van zowel hogere omzet als hogere
papierprijzen. Het bedrijfsresultaat nam met 39% toe tot EUR 39 miljoen
(1999: EUR 28 miljoen).
Buiten de effecten van acquisities, en gerekend met constante wisselkoersen,
nam de gemiddelde verkoopprijs per kilo over het jaar toe met 9%. Daarnaast
droegen hogere volumes, operationele efficiëntieverbeteringen en meer
magazijnverkopen met een hogere marge, bij aan een aanzienlijke winstgroei.
De divisie voert een mix van producten die "direct" (vanuit de fabriek)
worden verkocht en producten die uit het eigen magazijn worden geleverd.
Directe levering is momenteel goed voor 53 procent van het omzetvolume van
Buhrmanns Paper Merchanting Divisie. De brutomarges op directe leveringen
zijn lager, doordat de bestellingen groter zijn en ze direct door de
papierfabriek worden geleverd. Bij levering uit magazijn gaat het
daarentegen normaal gesproken om kleinere bestellingen van producten uit de
eigen voorraden van Buhrmann. Vanwege de extra toegevoegde waarde in de vorm
van voorraadbeheer en logistiek hebben deze producten aanzienlijk hogere
brutomarges. Buhrmann heeft de levering uit voorraad, gerekend in omgezet
volume, verhoogd tot 47 procent, ten opzichte van de 44 procent in 1999. De
divisie zal zich in 2001 concentreren op een verdere toename van de
leveringen uit magazijn.
Specialistische markten bieden Buhrmann verdere groeimogelijkheden. Deze
nichemarkten kennen een hoge toegevoegde waarde en vormen daarmee een manier
om de marges te vergroten. Dat wil zeggen dat nichemarkten met hoge marges,
zoals die voor verpakkingsproducten en ADP-toepassingen (Adhesive & Display
Products) voor bijvoorbeeld bewegwijzering en grootformaat advertenties (op
billboards, bussen, vliegtuigen en gebouwen), extra kansen bieden om
winstgevende groei te realiseren. In het kader van deze strategie heeft de
divisie haar verkoop van speciality-producten in 2000 vergroot, door middel
van acquisities en door in te spelen op kansen in de markt.
Graphic Systems
In miljoenen euro 4e kwartaal januari-december
2000 1999 2000 1999
Netto-omzet 188 159 556 528
Bedrijfsresultaat (EBITA) 23 15 50 45
Geïnvesteerd vermogen (gemiddeld) 107 83 95 76
Rendement op omzet 12,2% 9,4% 9,0% 8,5%
Rendement op geïnvesteerd vermogen 86,0% 72,3% 52,6% 59,2%
De netto-omzet groeide in het vierde kwartaal met 18% tot EUR 188 miljoen
(1999: EUR 159 miljoen).
Het bedrijfsresultaat nam met 53% toe tot EUR 23 miljoen (1999: EUR 15
miljoen).
Het hoge niveau van omzet en bedrijfsresultaat was voor een belangrijk deel
het gevolg van de installatie van een groot aantal drukpersen veroorzaakt
door vertraagde leveringen door Heidelberg in het voorgaande kwartaal.
Een goede orderontvangst in het vierde kwartaal heeft geleid tot een
goedgevulde orderportefeuille aan het eind van het jaar; een stijging van 8%
ten opzichte van het eind van 1999.